Gå til innhold

Bobbys mor og stefar frikjent for overlagt drap!

Anbefalte innlegg

Gjest sandex
Skrevet

Hvordan kunne det skje?

Kun 10 års fengsel for tortur og drap på en unge?!?!

De kommer vel til å komme ut om 5 år....

RÅTTENT!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble sjokkert og sint da jeg så det! Den torturen de har utsatt den stakkars gutten for, må da være langt verre enn overlagt drap. Sånne folk burde aldri slippe ut i samfunnet igjen!

Skrevet

Helt horribelt! Nå har jeg ikke lest nyhetene om dette ennå, men hva pokker kan være argument for å ikke dømme for overlagt drap, og for å gi så korte straffer???

Det er nesten så man håper at mor og stefar går en spesielt dyster fremtid i møte innenfor murene. Folk som begår vold og overgrep mot barn er absolutt nederst på rangstigen i et fengsel. Andre innsatte (som selv kan være hardbarkede gjengangere med grov kriminalitet bak seg) ser på barnemishandlere/overgripere som avskum, og lar de gjerne få gjennomgå. Og det sier vel sitt.

Skrevet

Jeg kjenner ikke til svenske regler, men det skal generelt sett mye til for at man kan dømmes skyldig i overlagt drap. Det "normale" i drapossaker er forsettlig drap.

Overlagt tortur er ikke det samme som at selve dødsfølgen var overlagt.

Uansett synes jeg 10 års fengsel høres lite ut. I Norge ville nok en ukjent drapsmann fått høyere straff enn som så, og jeg ser ingen som helst grunn til at nærstående drapsmenn skal få strafferabatt!

Skrevet

Overlagt drap er noe annet enn vold med døden til følge, som de faktisk ble dømt for. Ved overlagt drap går man inn for å drepe.

Selv om saken er ufattelig motbydelig, så er det ikke sikkert de gikk inn for å drepe den stakkar gutten.

Gjest sandex
Skrevet

Overlagt drap er noe annet enn vold med døden til følge, som de faktisk ble dømt for. Ved overlagt drap går man inn for å drepe.

Selv om saken er ufattelig motbydelig, så er det ikke sikkert de gikk inn for å drepe den stakkar gutten.

Er du seriøs?!?!

Skrevet

Er du seriøs?!?!

Hæ?

Det er da ikke jeg som lager lovene og retningslinjene.

Om retten har funnet ut at dette dreier seg om forferdelig barnemishandling, som denne gang gikk for langt, da er det ikke overlagt drap.

Jeg mener selvfølgelig at ti år er altfor lite, men som sagt, det er ikke jeg som bestemmer.

Skrevet

Er du seriøs?!?!

Etter hva jeg husker er det tre former for drap. Uaktsomt drap, 'et eller annet' drap og overlagt drap.

sånn er det bare.

Skrevet

Etter hva jeg husker er det tre former for drap. Uaktsomt drap, 'et eller annet' drap og overlagt drap.

sånn er det bare.

Tror det er "forsettelig drap" som er den kategorien du mangler der.

Skrevet

Tror det er "forsettelig drap" som er den kategorien du mangler der.

Akkurat, ja. Fant bare ikke ordet.

I saker som denne kan det virke usannsynlig urettferdig å ikke anvende strafferammen for overlagt drap, men jeg regner med retten har regler og lover å forholde seg til.

Skrevet

Er du seriøs?!?!

Han ble vel kvalt av sitt eget oppkast?

Skrevet

Sverige er om mulig enda verre enn Norge når det gjelder å gi skyldige voldsovergripere og barnemisshandlere den straffen de fortjener - selv om det egentlig burde være svært vanskelig......

Gjest flere varianter
Skrevet

sånn er det bare.

... og så kan man plusse på legemsfornærmelse med døden til følge og legemsbeskadigelse med døden til følge.

Gjest Signert
Skrevet

Akkurat, ja. Fant bare ikke ordet.

I saker som denne kan det virke usannsynlig urettferdig å ikke anvende strafferammen for overlagt drap, men jeg regner med retten har regler og lover å forholde seg til.

Der har du det:) Retten er pålagt å holde seg innenfor lovens rammer i straffesaker. Legemsbeskadigelse med døden til følge er ikke det samme som forsettelig eller overlagt drap - uansett hvor mye man på straffeutmålingstidspunktet skulle ønske at det var det...

Dommen er antagelig riktig i henhold til svensk rett. Om den er rettferdig ut fra et etisk perspektiv er noe helt annet...

Skrevet

... og så kan man plusse på legemsfornærmelse med døden til følge og legemsbeskadigelse med døden til følge.

Jepps, det kan man nok.

Skrevet

Der har du det:) Retten er pålagt å holde seg innenfor lovens rammer i straffesaker. Legemsbeskadigelse med døden til følge er ikke det samme som forsettelig eller overlagt drap - uansett hvor mye man på straffeutmålingstidspunktet skulle ønske at det var det...

Dommen er antagelig riktig i henhold til svensk rett. Om den er rettferdig ut fra et etisk perspektiv er noe helt annet...

Nettopp!

Skrevet

Nå har Aftonbladet offentliggjort bilder av dem begge, så selv om det skulle bli sånn at de bare sitter fem år vil de neppe kunne nyte friheten etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...