Gå til innhold

hva gjør dere med katta i ferien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å skaffe oss katt. Tenker bare litt på sommerferier etc, da pleier vi å være på hytta på fjellet eller på Sørlandet.

Hva gjør dere som har katt med den når dere er bortreist? Tar dere den med, lar den være ute/inne, passer naboen den eller hva?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke anskaff katt dersom dere ikke kan ta den med på ferie, sette den bort til andre eller plassere den på dyrepensjonat.

Det er dyreplageri å la en katt som er vant til å bo inne sammen dere, gå for lut og kaldt vann i ferier.

Skrevet

Vi har to og de er stort sett med. De elsker å være på hytta. Storkoser seg. akkurat som oss andre. Ikke noe problem om vi er andre steder heller, men da holder vi dem inne. Har alltid med kattedo med klumpesand. Det fungerer så fint så! :-)

Skrevet

Ikke anskaff katt dersom dere ikke kan ta den med på ferie, sette den bort til andre eller plassere den på dyrepensjonat.

Det er dyreplageri å la en katt som er vant til å bo inne sammen dere, gå for lut og kaldt vann i ferier.

...eh, det var jo derfor jeg spurte!

Gjest pusblid
Skrevet

Ta den med, eller la den bo hos noen dere og katten kjenner, eller hvis ikke dette går finnes det okeie dyrepensjonat hvor noen kan ta seg av pus. Det koster litt, men det er pus verdt!

laguna1365380434
Skrevet

Jeg skaffer kattevakt..Hvilket i mitt tilfelle er enkelt, jeg kjenner masse folk som bor rundt der jeg bor, og overlater en av disse nøkkel og kattematforråd og generelle instruksjoner.

Skulle disse baile er jeg fortsatt priviligert, da jeg har masse mindreårige søskenbarn, som bare ville dø på seg om de har gyldig grunn il lengre opphold i tigerstaden. Og da oppfører de seg faktisk pent også. En tør liksom ikke å legge seg ut og lage skandale med sin eneste relativt unge fastboende slektning i Oslo. Da kunne det fort hende en ikke ble spurt igjen..;-P

Skrevet

Familie / venner / naboer er bort å gir pus mat og vann. Han er ute hele ferien, men har en stor og god veranda som han bor på. Maten har vi forøvrig en annen plass, ellers blir verandaen full av fugleskitt, skjærene er ramme til å stjele mat fra pus, og så legger de fra seg masse "visittkort".

Gjest lurt med sele
Skrevet

En mulighet kan være å lære katten til å gå i sele og venne den til å være i reisebur i bil. Da står dere noe friere til å reise på hytta og ta den med.

Ellers er det lurt om dere ikke anskaffer katten nå før sommeren, hvis dere har tenkt dere på sommerferie i år. Vent til dere har kommet hjem fra ferien og har tid til å ta dere skikkelig av den. Det kan nemlig ta tid før katten slår seg til ro i sitt nye hjem, og en slik endring som det at den blir alene over lange perioder og sammen med ukjente, kan gjøre den urolig og dere kan ende opp med en katt med problemer.

Gjest togli
Skrevet

Vi blir i utlandet i 17 dager i ferien. Naboene slipper da inn kattene så de får være innendørs 4-5-6 timer på dagtid (avh. av været). Naboene fyller selvsagt opp med mat og vann.

Ellers er kattene ute (de har kattehus på trappa utenfor).

Gjest dyremisshandling
Skrevet

En mulighet kan være å lære katten til å gå i sele og venne den til å være i reisebur i bil. Da står dere noe friere til å reise på hytta og ta den med.

Ellers er det lurt om dere ikke anskaffer katten nå før sommeren, hvis dere har tenkt dere på sommerferie i år. Vent til dere har kommet hjem fra ferien og har tid til å ta dere skikkelig av den. Det kan nemlig ta tid før katten slår seg til ro i sitt nye hjem, og en slik endring som det at den blir alene over lange perioder og sammen med ukjente, kan gjøre den urolig og dere kan ende opp med en katt med problemer.

det er vel videre framover hun tenker på ....

forøvrig mener jeg at katt i sele = dyremisshandling

Skrevet

Våre er alene hjemme i max en helg. Det klarer de fint med to rene tissekasser og ekstra mat og drikke stående fremme.

Inntil 4 dager er de også hjemme hvis noen kommer innom og rydder doene og gir mat og drikke.

Skal vi være borte lenger enn det så drar kattene på ferie til noen venner som også har katter :-) Deres katter ferierer hos oss når de skal bort. Veldig grei ordning :-)

Gjest lurt med sele
Skrevet

Det er bedre å lære den til å gå i sele og bruke dette, framfor at den stikker av når den er på ukjente steder. Man behøver selvfølgelig ikke ha katten i sele hver eneste gang den er ute. Men det kan være en fordel når den er på et sted den ikke er kjent. Katten lider ingen nød om den må gå i bånd en kort periode.

Skrevet

Vi leverer dem på kattepensjonat.

Et fast et sådan hvert år, som jeg er meget fornøyd med.

For to uker, så kommer det opp i 2300 kr, mat - lufting - leking og hente/bringe er da inkludert.

Skrevet

Herlighet som folk roper dyremishandling for alt mulig her!

Det er da ikke dyremishandling å sørge for at katten blir kjent med sitt nye sted i sele?

Er vel mer dyremishandling å la katten gå seg vekk og forsvinne fordi den ikke kjenner til stedet som den er kommet til.

Skrevet

...eh, det var jo derfor jeg spurte!

eh... det virket som du syntes det å la katten være hjemme alene ute var en løsning du kunne vurdere på lik linje med de andre mulighetene du nevnte.

Og det var dette sistnevnte jeg da tok pennen fatt for å fortelle deg at dette er dyreplageri.

Skrevet

eh... det virket som du syntes det å la katten være hjemme alene ute var en løsning du kunne vurdere på lik linje med de andre mulighetene du nevnte.

Og det var dette sistnevnte jeg da tok pennen fatt for å fortelle deg at dette er dyreplageri.

Geez... er det mulig.

Skrevet

vi pleier å få noen venner til å stikke innom daglig for å passe på dem. vi skal en tur til brüssel i sommer, så vi får se hva det blir til da. hvem som kan passe på. håper hu ene venninna mi som har passet dem før kan igjen. om ikke blir det vel å ringe den dama som går rundt og mater dyr profft. skulle ønske jeg kjente en av naboene godt nok til å få dem til å stikke innom. men den gang ei. kanskje om noen år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...