Gå til innhold

Apostrof

Anbefalte innlegg

Gjest Akneus
Skrevet

Hei!

Hvordan skriver man apostrofen over a-en i "a la" (den skal peke til venstre!).

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Varg i Veum
Skrevet

på mitt tastatur er det shift+alt+den tasten med apostrof og så dukker den opp når jeg skriver bostaven den skal over

à

Gjest Varg i Veum
Skrevet

på mitt tastatur er det shift+alt+den tasten med apostrof og så dukker den opp når jeg skriver bostaven den skal over

à

eller det er vel strengt tatt ikke en apostrof, men aksent...

Gjest Akneus
Skrevet

à

Heisann!

Tusen takk for raskt svar - du er en knupp! :-)

Gjest Akneus
Skrevet

eller det er vel strengt tatt ikke en apostrof, men aksent...

Jo, du har kanskje rett i det. Men hva er da egentlig forskjellen på apostrof og aksent?

Skrevet

Jo, du har kanskje rett i det. Men hva er da egentlig forskjellen på apostrof og aksent?

En apostrof erstatter en eller flere bokstaver i et ord, som f.eks. mor'n, jo'a og sånn! :)

Skrevet

Aksent er når man snakker. En amerikaner snakker for eksempel norsk med amerikansk aksent. Schwartzenegger snakker amerikansk med en aksent (siden han ikke snakker med helt riktig tonefall og uttale).

En apostrof gir uttrykk for hvor en vokal skal legges trykk på. Idé, René...

Skrevet

Aksent er når man snakker. En amerikaner snakker for eksempel norsk med amerikansk aksent. Schwartzenegger snakker amerikansk med en aksent (siden han ikke snakker med helt riktig tonefall og uttale).

En apostrof gir uttrykk for hvor en vokal skal legges trykk på. Idé, René...

Aksent _kan_ også være det du sier, men i denne sammenhengen menes det du sier er en apostrof, altså den lille skråstreken på toppen av en bokstav. ;)

En apostrof brukes slik:

herli', mor'n, gidder'u

En aksent er slik:

gelé, allé, fór

http://www.korrekturavdelingen.no/K4apostrof.htm

(legg merke til det nederste avsnittet)

Skrevet

Aksent _kan_ også være det du sier, men i denne sammenhengen menes det du sier er en apostrof, altså den lille skråstreken på toppen av en bokstav. ;)

En apostrof brukes slik:

herli', mor'n, gidder'u

En aksent er slik:

gelé, allé, fór

http://www.korrekturavdelingen.no/K4apostrof.htm

(legg merke til det nederste avsnittet)

Aha :) Man lærer stadig noe nytt! Trodde jeg hadde det der inne, men tydeligvis ikke :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...