keinstein Skrevet 10. juni 2006 Skrevet 10. juni 2006 Jeg tenker at arbeidsgiver ikke vil at fagforeningen skal manipulere med å ta ut noen her og der for å holde flest mulig i jobb for å spare foreningskassa og "få mest mulig for penga". Som vi vet, betaler foreningen ut streikepenger til de som tas ut. Når kassa er tom, så er det slutt. At bankene setter inn lockout tyder kanskje på at arbeidsgiverne etterhvert er lei av utpressingen? Før streiket jo arbeidere for å ramme f eks en fabrikkeier, i dag driver de utpressing av samfunnet og staten vår. Presser fellesskapet til å prioritere dem, selv om prinsippet er likhet og solidaritet. 0 Siter
Gjest ikke bankansatt Skrevet 10. juni 2006 Skrevet 10. juni 2006 Du snur jo saken helt på hodet. De bankansatte ville ha en svært begrenset konflikt for ikke å ramme publikum for mye. Det er arbeidsgiver som krisemaksimerer ved å gå til full lock-out. De streikende i finansnæringen har forøvrig en velfylt streikekasse, men arbeidsgiverne vil ikke la dem benytte sin lovfestede rett og går derfor til full lock-out for å tvinge fram lønnsnemd. 0 Siter
punkyB Skrevet 10. juni 2006 Skrevet 10. juni 2006 Slik jeg leser detet har ikke du vært helt våken i timene. Det er ikke bankene som har beordret lockout - det er arbeidsgiveren. http://www.finansforbundet.no/templates/FF_std_nav.asp?gid=10&aid=42469&tgid=9&amid=&g10=x&g9=x 0 Siter
keinstein Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Skrevet 10. juni 2006 Slik jeg leser detet har ikke du vært helt våken i timene. Det er ikke bankene som har beordret lockout - det er arbeidsgiveren. http://www.finansforbundet.no/templates/FF_std_nav.asp?gid=10&aid=42469&tgid=9&amid=&g10=x&g9=x Bankansatte er det ikke akkurat mest synd på i dette landet. Det vet mange uskyldige med dårlig lønn som får forsura livet sitt ytterligere. Banker er det heller ikke noe synd på. Til sammen så gir de blanke f i kundene. De med masse penger sloss om mer penger og ofrer ikke sine lutfattige medmennesker en tanke. 0 Siter
punkyB Skrevet 10. juni 2006 Skrevet 10. juni 2006 Bankansatte er det ikke akkurat mest synd på i dette landet. Det vet mange uskyldige med dårlig lønn som får forsura livet sitt ytterligere. Banker er det heller ikke noe synd på. Til sammen så gir de blanke f i kundene. De med masse penger sloss om mer penger og ofrer ikke sine lutfattige medmennesker en tanke. Nå er det ikke lønn som er stridstema men retten til å kunne uttale seg / forhandle før arbeidsgiver skal kunne endre/ta bort pensjonsytelser man nå har. Det synes jeg faktisk er ganske viktig å streike for. Jeg tror neppe det hadde blitt slik hvis det var lønn man var uenige om. 0 Siter
keinstein Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Skrevet 11. juni 2006 Nå er det ikke lønn som er stridstema men retten til å kunne uttale seg / forhandle før arbeidsgiver skal kunne endre/ta bort pensjonsytelser man nå har. Det synes jeg faktisk er ganske viktig å streike for. Jeg tror neppe det hadde blitt slik hvis det var lønn man var uenige om. Problemet er bare at opinionen ikke ser det slik. Streik = lønn, det er uhyre vanskelig å få endret på. Okkesom går det ut over vanlige folk, de får lide for at dere skal ha noe til dere selv. Omtanken for vanlige folk er fraværende, og argumentene for at de skal lide er fraværende. Dere vil aldri oppnå sympati for "gruppeegoisme" og gruppetenking. En gruppe vil aldri få sympati for å lamme felleskapet/ samfunnet og tappe det for hundrevis av millioner for å oppnå en mikroskopisk brøkdel i fordeler til seg selv eller for å ramme en motpart så tredjemann må lide 1000 ganger mer enn den som er målet. Jeg syns det er galt, og jeg har ikke respekt for argumentet; "hva skal vi ellers gjøre?". Jeg foreslå å slutte i jobben hvis de ikke er fornøyd med betingelsene. Slik fungererer markeder. Jobb er marked. 0 Siter
Juneau Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 Problemet er bare at opinionen ikke ser det slik. Streik = lønn, det er uhyre vanskelig å få endret på. Okkesom går det ut over vanlige folk, de får lide for at dere skal ha noe til dere selv. Omtanken for vanlige folk er fraværende, og argumentene for at de skal lide er fraværende. Dere vil aldri oppnå sympati for "gruppeegoisme" og gruppetenking. En gruppe vil aldri få sympati for å lamme felleskapet/ samfunnet og tappe det for hundrevis av millioner for å oppnå en mikroskopisk brøkdel i fordeler til seg selv eller for å ramme en motpart så tredjemann må lide 1000 ganger mer enn den som er målet. Jeg syns det er galt, og jeg har ikke respekt for argumentet; "hva skal vi ellers gjøre?". Jeg foreslå å slutte i jobben hvis de ikke er fornøyd med betingelsene. Slik fungererer markeder. Jobb er marked. "Jeg foreslå å slutte i jobben hvis de ikke er fornøyd med betingelsene. Slik fungererer markeder. Jobb er marked." Tøv. Folk har en soleklar rett til å påvirke/forhandle om sine egne arbeidsbetingelser. Noe annet ville være å gå tilbake til "lua i handa-dagene". De har vi heldigvis kommet oss godt forbi. Arbeidsgivere skal ikke diktere betingelsene alene. Og takk for det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.