Gå til innhold

Regler for å ha basseng!!

Anbefalte innlegg

Gjest Litt usikker på det
Skrevet

Vi lurer på å kjøpe et badebasseng som er ganske stort(men til å sette oppå plenen). Det rommer 5000 liter vann og er ca. 3,5 m i diameter. Hva er reglene for dette mht. sikring? Det følger med et slags trekk til å ha over, er dette nok?

Videoannonse
Annonse
Gjest har et basseng
Skrevet

Vi har et slik, og jeg føler ikke at det er helt trygt selv om vi har en pressening over.

Skrevet

Trekket må kunne tåle at en voksen person faller på det uten at det ryker, og må være låst fast hvis det ikke er under oppsyn hele tida.

§ 7-48 - SIKKERHET MOT DRUKNING

3. Dam nær bebyggelse

Gjerde rundt brønn eller dam skal gå helt ned til marken, være minst 1,5 m høyt og ha solid fundament.

Port eller grind skal ha solid lås eller annen lukningsanordning. Gjerdet med port eller grind skal være utført av solide materialer og være så tett at barn ikke kan komme gjennom det.

Overdekking, overbygging, lokk, lås og gjerde med port eller grind skal holdes i forsvarlig stand.

Skrevet

Vi har et slik, og jeg føler ikke at det er helt trygt selv om vi har en pressening over.

*Grøss* tenker på ansvaret om 3-åringen til naboen falt i?

Skrevet

Ikke minn meg på det.

Gjest har et basseng
Skrevet

Det er derfor jeg ikke vil ha det opp i år, selv om samboeren absolutt vil.

Skrevet

Jeg hadde ikke turt - huff, men det er klart det er fristende å eie et. - tror jeg måtte hatt basseng i kjelleren med kodelås til døra jeg :)

Skrevet

Det er så strengt at en fikk beskjed av kommunen om å tømme det oppblåsbare bassenget hver dag, hvis de ikke ville/kunne sikre det etter reglene.

De selv mente at siden de hadde kjøpt et basseng som ikke gikk an å sikre, så skulle de slippe å sikre det. Men det er ikke slik ting fungerer.

Gjest Litt usikker på det
Skrevet

Trekket må kunne tåle at en voksen person faller på det uten at det ryker, og må være låst fast hvis det ikke er under oppsyn hele tida.

§ 7-48 - SIKKERHET MOT DRUKNING

3. Dam nær bebyggelse

Gjerde rundt brønn eller dam skal gå helt ned til marken, være minst 1,5 m høyt og ha solid fundament.

Port eller grind skal ha solid lås eller annen lukningsanordning. Gjerdet med port eller grind skal være utført av solide materialer og være så tett at barn ikke kan komme gjennom det.

Overdekking, overbygging, lokk, lås og gjerde med port eller grind skal holdes i forsvarlig stand.

Butikken har sjekket med produsenten (som nok har måttet svare på dette hundre ganger) som sa at overtrekk er nok sikring, og at det ikke er lov å ha stigen stående i bassenget. Trekket kan selvsagt ikke låses og det var heller ikke noe kreav.

Mary Poppins
Skrevet

Huff det har skjedd oss.

Familien min bodde i utlandet og vi delte basseng med naboen. En grusom kveld hørte vi et skrik. Jeg og mamma løp ut i hagen og da hadde akkurat nabomoren funnet sin 3 åring druknet i bassenget, det var så grusomt!! Den kvelden kommer jeg aldri aldri til å glemme...

Skrevet

Huff det har skjedd oss.

Familien min bodde i utlandet og vi delte basseng med naboen. En grusom kveld hørte vi et skrik. Jeg og mamma løp ut i hagen og da hadde akkurat nabomoren funnet sin 3 åring druknet i bassenget, det var så grusomt!! Den kvelden kommer jeg aldri aldri til å glemme...

Døde han, eller fikk de liv i ham igjen? Uff..må være fryktelig. Familien har hus i spania, men der er bassenget dekket av et nedsenkbart tak som også voksne kan gå og løpe over uten at det gir etter.

Mary Poppins
Skrevet

Jeg glemte å forklare at det var port inn til bassenget som alltid skulle vært låst. Men naboen hadde akkurat vært å badet og glemt å låse, og dermed klarte 3åringen å komme seg inn.

Mary Poppins
Skrevet

Døde han, eller fikk de liv i ham igjen? Uff..må være fryktelig. Familien har hus i spania, men der er bassenget dekket av et nedsenkbart tak som også voksne kan gå og løpe over uten at det gir etter.

Han døde :(

Skrevet

Huff det har skjedd oss.

Herregud

Skrevet

Butikken har sjekket med produsenten (som nok har måttet svare på dette hundre ganger) som sa at overtrekk er nok sikring, og at det ikke er lov å ha stigen stående i bassenget. Trekket kan selvsagt ikke låses og det var heller ikke noe kreav.

Reglene er ikke SÅ tydelige. Hvis retten finner ut at noen har vært uaktsomme ved en ulykke, så river de trynet av vedkommende likevel, uansett hvor langt det trynet er.

Skrevet

Huff det har skjedd oss.

Skal du ha hår til å reise seg på skallete hoder rundt om kring, så det det bare å fortelle slikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...