Gå til innhold

Hva er venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En god, skikkelig VENN er en man kan ringe når som helst på døgnet. En man kan gråte med, le med, og være stille med. Og en man kan gå inn på en butikk, og plukke ut noe som er typisk han og ha rett, og han kan gjøre det samme med deg.

En sånn venn er ikke jeg for andre enn min søster og min mann. Jeg er dårlig på sånn natteringing og sånn. *ego*

Videoannonse
Annonse
  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

12

• Hawkwind

10

• DarkPink

6

• Mrs. Wallace

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest a survivor
Skrevet

Vet ikke om jeg hadde vært den rette til det, all den tid jeg har en stor familie som også trenger meg. Jeg har rett og slett ikke tid til å være en sånn venn. Synd, men sant.

Hadde det vært en i familien min - hadde jeg stilt opp.

En sånn venn. Finnes det ulike vennskap? Det som ikke kan kalles vennskap, er ikke det egentlig bare bekjentskap?

Skrevet

Hvis man ikke kan prate om slike tema med noen en kaller for en venn, er da denne personen egentlig ens venn? Naar man ikke kan prate med vedkommende om det som betyr mest for en i livet sitt?

Tja, der er dette med å pleie vennskap og det er dette med å utnytte venner.

Har man vært utsatt for noe vondt som plager en daglig, bør man fortrinnsvis laste det vesentligste av slike ting over på en profesjonell sjelesørger.

Å laste denne type opplevelser over på venner, vil i de fleste tilfeller medføre at dette blir en stor belastning for vennen, som kan ha kortvarig eller varig destruktiv effekt for dette mennesket.

Gjest a survivor
Skrevet

Tja -da jeg ble skilt f.eks (lykken snudde) så så jeg fort hvem som var mine EKTE venner -og hvem som plutselig unngikk meg.

Nettopp ja.

Mrs. Wallace
Skrevet

Hvilken interesse skulle en venn ha av å være uenig med deg på ting som du sier at du selv har opplevd i livet ditt?

Ikke nødvendigvis uenig i selve opplevelsen, men man kan være uenig i tolkningen av opplevelsen, i følgene av den eller i hvordan den skal håndteres senere.

Men som sagt: Uansett skal man lytte med respekt og prøve å forstå.

Gjest a survivor
Skrevet

Nettopp ja.

Men det er vel sånn at det er de vennene som har problemer selv, som ikke da stiller opp?

Skrevet

En sånn venn. Finnes det ulike vennskap? Det som ikke kan kalles vennskap, er ikke det egentlig bare bekjentskap?

Nei - det er forskjell. Noen er nærere enn andre. Jeg har en nær venninne - men jeg er nærere min mann og min søster.

Skrevet

En sånn venn er ikke jeg for andre enn min søster og min mann. Jeg er dårlig på sånn natteringing og sånn. *ego*

Vel, man kan ikke være gode på alt, og jeg tror du er en veldig god kone, mamma og bestemor istedet.

Gjest a survivor
Skrevet

Tja, der er dette med å pleie vennskap og det er dette med å utnytte venner.

Har man vært utsatt for noe vondt som plager en daglig, bør man fortrinnsvis laste det vesentligste av slike ting over på en profesjonell sjelesørger.

Å laste denne type opplevelser over på venner, vil i de fleste tilfeller medføre at dette blir en stor belastning for vennen, som kan ha kortvarig eller varig destruktiv effekt for dette mennesket.

Hmmm... Jesus sier: "Og dette er mitt bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere. Ingen har større kjærlighet enn den som gir sitt liv for sine venner. Dere er mine venner hvis dere gjør det jeg befaler dere." (Joh.15,12-14)

Skrevet

Vel, man kan ikke være gode på alt, og jeg tror du er en veldig god kone, mamma og bestemor istedet.

Ja, og det tar i grunn all min tid, Men jeg er også god på å gjøre "venninne-ting". På fotosafari, tegne, male, cafe etc. med en venninne- vi gjør masse morsomt sammen, og vi møtes noen ganger i lunsjen også -sniker oss ut.

Og så har jeg noen venninner som jeg drikker rødvin med.

Og ikke minst - så har jeg en liten flokk nettvenner som jeg kan fortelle ALT til:)

Skrevet

Men det er vel sånn at det er de vennene som har problemer selv, som ikke da stiller opp?

Eller de var der bare når alt var bra,

Skrevet

Hmmm... Jesus sier: "Og dette er mitt bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere. Ingen har større kjærlighet enn den som gir sitt liv for sine venner. Dere er mine venner hvis dere gjør det jeg befaler dere." (Joh.15,12-14)

Men Jesus hadde ikke heldagsjobb, -3 unger, 1 barnebarn -masse hobbyer, en ekstrajobb og noen verv? hehe

Skrevet

Dersom et menneske har blitt utsatt for tortur, kan man da ikke forvente at en venn tror en på alt det man sier omkring dette?

En god venn må også ha evne til å sette grenser om det er behov for det. En venn må kunne si: "Jeg skjønner du har det helt for jævlig og jeg vil støtte deg, men jeg syns du bør ta kontakt med lege/psykolog og få profesjonell hjelp".

En venn kan ikke fungere som prest eller psykolog - selv om det er en viktig del av et vennskap at man betror seg til hverandre, støtter og hjelper hverandre.

Et vennskap må være gjensidig og fruktbart for begge parter. En kan ikke regne med at det er helt balansert, men over tid bør det jevne seg noenlunde ut.

Skrevet

En god venn må også ha evne til å sette grenser om det er behov for det. En venn må kunne si: "Jeg skjønner du har det helt for jævlig og jeg vil støtte deg, men jeg syns du bør ta kontakt med lege/psykolog og få profesjonell hjelp".

En venn kan ikke fungere som prest eller psykolog - selv om det er en viktig del av et vennskap at man betror seg til hverandre, støtter og hjelper hverandre.

Et vennskap må være gjensidig og fruktbart for begge parter. En kan ikke regne med at det er helt balansert, men over tid bør det jevne seg noenlunde ut.

Enig. Og det kan fort bli skjevt om man er i ulike livssituasjoner.

Skrevet

Ja, og det tar i grunn all min tid, Men jeg er også god på å gjøre "venninne-ting". På fotosafari, tegne, male, cafe etc. med en venninne- vi gjør masse morsomt sammen, og vi møtes noen ganger i lunsjen også -sniker oss ut.

Og så har jeg noen venninner som jeg drikker rødvin med.

Og ikke minst - så har jeg en liten flokk nettvenner som jeg kan fortelle ALT til:)

Man kan jo ofte ha ulike venner til ulike formål også. Noen er veldig gode på å ringes midt på natta, noen er supre å be om råd, mens andre er de beste når man trenger å ha det skikkelig artig =)

Gjest a survivor
Skrevet

Ikke nødvendigvis uenig i selve opplevelsen, men man kan være uenig i tolkningen av opplevelsen, i følgene av den eller i hvordan den skal håndteres senere.

Men som sagt: Uansett skal man lytte med respekt og prøve å forstå.

Hvordan kan man vaere enig i selve opplevelsen, men ikke oppfoelgingen? Og da paa ting som ikke har noe med andre enn en selv aa gjoere...

Gjest a survivor
Skrevet

Vennen kan vel si at han ikke takler det jeg har aa si. Punktum.

Gjest a survivor
Skrevet

Vennen kan vel si at han ikke takler det jeg har aa si. Punktum.

Han aner jo ikke noe om jeg trenger psykolog eller ikke. Det vet jeg best selv. Han kan gjerne si det altsaa. Men det er saa lettvindt... akkurat som mange sier til tiggere... gaa paa sosialen! Ha! Det er jo en grunn til at folk tigger...

Skrevet

Hvilken interesse skulle en venn ha av å være uenig med deg på ting som du sier at du selv har opplevd i livet ditt?

Vel - en del mennesker har psykoser, eksempelvis.

For å si det slik: Om du har en venninne som forteller detlajert om den gangen hun ble voldtatt av en kjempeananas - vil du da være den typen venn som tror på at det hun sier er den fulle og hele sannhet?

For å ta et eksempel.

Skrevet

Ja, en merker i alle fall hvem som er venner -den dagen lykken snur! :)

Jepp :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...