Gå til innhold

Hva er venner?

Anbefalte innlegg

Gjest a survivor
Skrevet

Enig. Og det kan fort bli skjevt om man er i ulike livssituasjoner.

Ja helt enig. Men da kan man altsaa ikke vaere venner da. Da avsluttes vennskapsforholdet liksom? Eller er det bare den svakeste part som kan avslutte et forhold?

Er det ikke da den andre som er svakere enn en selv?

Og er det tilfelle, saa holder man jo kjeft.. selvsagt.... og tar haand om vennen sin... og lytter til dens problemer...

men naar den ikke sier noe da om sine problemer..

hvorfor skal vi holde problemene skjult for hverandre?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

12

• Hawkwind

10

• DarkPink

6

• Mrs. Wallace

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest a survivor
Skrevet

Vel - en del mennesker har psykoser, eksempelvis.

For å si det slik: Om du har en venninne som forteller detlajert om den gangen hun ble voldtatt av en kjempeananas - vil du da være den typen venn som tror på at det hun sier er den fulle og hele sannhet?

For å ta et eksempel.

Ja, hva annet enn aa tro kan man gjoere? Og hva ville man oppnaa ved aa ikke tro paa det?

Og er personen psykotisk... saa kan man iallefall ikke regne med at vedkommende endrer virkelighetsoppfatning ved aa ikke moete vedkommende der han er.

Gjest a survivor
Skrevet

Men Jesus hadde ikke heldagsjobb, -3 unger, 1 barnebarn -masse hobbyer, en ekstrajobb og noen verv? hehe

Stemmer det. Men har man en saann livssituasjon, saa har man jo ikke tid til venner heller, saa det er jo greit for vennskapenes skyld iallefall :)

Gjest a survivor
Skrevet

Eller de var der bare når alt var bra,

Jojo... men hvorfor trekker noen seg bort? De maa jo da enten ha problemer selv, eller de er ikke interessert? Og dersom det siste er tilfelle... vel... da kan det jo vaere det samme...

Gjest a survivor
Skrevet

Nei - det er forskjell. Noen er nærere enn andre. Jeg har en nær venninne - men jeg er nærere min mann og min søster.

hehe graderinger ja :) Joda :)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

En god, skikkelig VENN er en man kan ringe når som helst på døgnet. En man kan gråte med, le med, og være stille med. Og en man kan gå inn på en butikk, og plukke ut noe som er typisk han og ha rett, og han kan gjøre det samme med deg.

Er du tilbake i gamlelandet igjen nå?

Skrevet

Ja, hva annet enn aa tro kan man gjoere? Og hva ville man oppnaa ved aa ikke tro paa det?

Og er personen psykotisk... saa kan man iallefall ikke regne med at vedkommende endrer virkelighetsoppfatning ved aa ikke moete vedkommende der han er.

Vil det hjelpe et menneske som har hatt en psykotisk episode å gi styrke og støtte til en opplevelse som ikke er reell?

Personlig tviler jeg på at det å støtte opp om en fordreid virkelighetsoppfatning vil medføre noe som helst positivt; og at det på noe lengre sikt vil kunne ha en svært destruktiv effekt.

Og at denne type problemstillinger fortrinnsvis er noe man overlater til fagpersoner.

Skrevet

Er du tilbake i gamlelandet igjen nå?

jepp =) gøtt på mange måter, idag var det 12 grader varmere her hjemme enn det var i sydney den dagen jeg reiste =) men jeg gråt som en liten unge da jeg dro fra vennene mine da.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

jepp =) gøtt på mange måter, idag var det 12 grader varmere her hjemme enn det var i sydney den dagen jeg reiste =) men jeg gråt som en liten unge da jeg dro fra vennene mine da.

Får håpe det går mye bedre her enn før du dro!

Bor du hos moren din nå?

Skrevet

Får håpe det går mye bedre her enn før du dro!

Bor du hos moren din nå?

Ja. Det har gått veldig fint sålangt, men det er jo minst 2 måneder igjen...

Skrevet

Vennen kan vel si at han ikke takler det jeg har aa si. Punktum.

En god venn kan også å sette grenser for hva en belaster vennene sine med! ("Dette sparer jeg til psykolgen..")

Noen venner kan ha vanskelig for å si fra at det er for vanskelig for dem å høre om vonde opplevelser. Det går sikkert greit for en periode, men om vennskapet blir veldig preget av at den ene skal "trøstes" og den andre skal "trøste" - så vil det nok etterhvert bli for mye for trøsteren. Man kan miste gode venner på den måten. Det er ikke å forvente at venner skal fungere som gratis psykolog.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Ja. Det har gått veldig fint sålangt, men det er jo minst 2 måneder igjen...

Det går nok bra, skal du se. Dere har sikkert hatt godt av pausen begge to.

Gjest a survivor
Skrevet

En god venn kan også å sette grenser for hva en belaster vennene sine med! ("Dette sparer jeg til psykolgen..")

Noen venner kan ha vanskelig for å si fra at det er for vanskelig for dem å høre om vonde opplevelser. Det går sikkert greit for en periode, men om vennskapet blir veldig preget av at den ene skal "trøstes" og den andre skal "trøste" - så vil det nok etterhvert bli for mye for trøsteren. Man kan miste gode venner på den måten. Det er ikke å forvente at venner skal fungere som gratis psykolog.

Enig i det meste du skriver.

Man kan vel konkludere de fleste saker med at vi maa vaere oss selv. Og laere mens vi gaar paa veien.

Gjest a survivor
Skrevet

Vil det hjelpe et menneske som har hatt en psykotisk episode å gi styrke og støtte til en opplevelse som ikke er reell?

Personlig tviler jeg på at det å støtte opp om en fordreid virkelighetsoppfatning vil medføre noe som helst positivt; og at det på noe lengre sikt vil kunne ha en svært destruktiv effekt.

Og at denne type problemstillinger fortrinnsvis er noe man overlater til fagpersoner.

"Vil det hjelpe et menneske som har hatt en psykotisk episode å gi styrke og støtte til en opplevelse som ikke er reell?"

I ettertid vil ikke en tidligere psykotisk person si at det han opplevde var reelt. Da er han i saa tilfelle fortsatt psykotisk.

Skrevet

"Vil det hjelpe et menneske som har hatt en psykotisk episode å gi styrke og støtte til en opplevelse som ikke er reell?"

I ettertid vil ikke en tidligere psykotisk person si at det han opplevde var reelt. Da er han i saa tilfelle fortsatt psykotisk.

Tja, i de tilfeller jeg kjenner til personlig funker det faktisk ikke slik.

Gjest a survivor
Skrevet

Tja, i de tilfeller jeg kjenner til personlig funker det faktisk ikke slik.

Hvordan fungerer det da?

Skrevet

Det går nok bra, skal du se. Dere har sikkert hatt godt av pausen begge to.

Jo, men det er vel ikke så stor forskjell på å ha vært i australia eller en annen by i norge i fem måneder. det er jo alltid problem når hjem kommer hjem til sommeren/jul uansett.. men jeg er hvertfall veldig motivert til å sørge for at det ikke er JEG som bidrar til at ting blir utrivelig igjen. så gjenstår det bare å greie å takle når hun begynner med faktene sine igjen..

Skrevet

Hvordan fungerer det da?

At enkeltstående episoder gjenstår som like virkelige som ordinære minner.

Og at man ved (u)sannsynliggjøring må arbeide seg frem mot erkjennelsen av at dette ikke kan ha skjedd.

Og slikt bør man ikke jobbe med uten å ha fagkunnskap om emnet ;-)

Har vært tvunget til å gjøre en innsats i forhold til denne type problematikk ovenfor andre mennesker på privatplanet selv; og håper inderlig at jeg skal slippe å håndtere denne type problemstillinger igjen.

Gjest a survivor
Skrevet

At enkeltstående episoder gjenstår som like virkelige som ordinære minner.

Og at man ved (u)sannsynliggjøring må arbeide seg frem mot erkjennelsen av at dette ikke kan ha skjedd.

Og slikt bør man ikke jobbe med uten å ha fagkunnskap om emnet ;-)

Har vært tvunget til å gjøre en innsats i forhold til denne type problematikk ovenfor andre mennesker på privatplanet selv; og håper inderlig at jeg skal slippe å håndtere denne type problemstillinger igjen.

Ja, hva var de stoerste utfordringene du moette paa i dette?

Skrevet

Ja, hva var de stoerste utfordringene du moette paa i dette?

Den biten lar jeg ligge.

Detaljer i anliggendet er en privatsak; og konkrete problemstillinger om emnet ser jeg som lite hensiktsmessig å utbrodere.

Som sagt - dette skal og bør overlates fagpersoner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...