Gå til innhold

Overvektig og gravid (?)

Anbefalte innlegg

Gjest slanke seg, eller?
Skrevet

Jeg er 10 kg overvektig. Jeg er muligens gravid. Er det trygt å prøve å gå ned i vekt selv om en er gravid? Eller går det an å prøve å la være å gå opp mer enn feks 10 kg i tillegg til det jeg er overvektig fra før, uten at det skader barnet?

Har nok fettlag på kroppen syns jeg. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjør ingenting å gå ned i vekt, så lenge du spiser nok og sunn mat. Kutter du ned på matinntak for å ordentlig SLANKE deg, så er det ikke så bra mener jeg å ha hørt.

Spis sunt og beveg deg, så er det ikke noe problem for babyen om du ikke går opp de standard 12 kiloene.

Skrevet

jeg ville sagt spis som normalt (ikke spis for to). gå så i svømmehallen (ikke rett etter du har spist) to-tre ganger i uka og nyt vektløsheten som ikke belaster ledd. herligt er det også etterpå når du vet at du trimmer for barnet!!

godt, godt, godt!

Skrevet

er enig i de andre rådene du har fått. Spis fornuftig, rør deg med måte, og du vil sannsynligvis ikke legge på deg enda mer, men tvert i mot bli friskere og sunnere!

Jeg ville ikke gått i gang med skikkelig slanking som gravid, men jeg tror du vil få det godt om du beveger deg nok, og kanskje vil du oppleve at du totalt sett blir mer frisk og strammere i kroppen, til tross for svangerskapet!

Gjest slanke seg, eller?
Skrevet

er enig i de andre rådene du har fått. Spis fornuftig, rør deg med måte, og du vil sannsynligvis ikke legge på deg enda mer, men tvert i mot bli friskere og sunnere!

Jeg ville ikke gått i gang med skikkelig slanking som gravid, men jeg tror du vil få det godt om du beveger deg nok, og kanskje vil du oppleve at du totalt sett blir mer frisk og strammere i kroppen, til tross for svangerskapet!

Takk for alle svar.

Poenget er at jeg ikke har lyst til å gå opp veldig mye ettersom jeg allerede veier litt for mye fra før. Men går sikkert fint om en spiser fornuftig og beveger seg, ja.

Hvor mye pleier man å legge på seg den første tiden, da? Mye av det man legger på seg på slutten er vel vann, slim og baby og ikke bare fett?

Viktigste er selvsagt at babyen får bra vilkår, men hadde ikke skada å føle seg noenlunde vel med kroppen både under og etter heller. :)

Skrevet

Mener å ha hørt at når man slanker seg så frigjøres giftstoffer, og det er ikke bra for fosteret må vite!

Skrevet

Takk for alle svar.

Poenget er at jeg ikke har lyst til å gå opp veldig mye ettersom jeg allerede veier litt for mye fra før. Men går sikkert fint om en spiser fornuftig og beveger seg, ja.

Hvor mye pleier man å legge på seg den første tiden, da? Mye av det man legger på seg på slutten er vel vann, slim og baby og ikke bare fett?

Viktigste er selvsagt at babyen får bra vilkår, men hadde ikke skada å føle seg noenlunde vel med kroppen både under og etter heller. :)

Det varierer veldig hvor mye hver enkelt gravid legger på seg.

Selv la jeg på meg 12 kg med førstemmann, det samme med nr to, 35 kg med tvillingene og 14 kg med den siste!

Det viktigste er at du beveger deg nok og spiser sunt. babyen tar til seg det den trenger uansett :-)

Gjest slanke seg, eller?
Skrevet

Det varierer veldig hvor mye hver enkelt gravid legger på seg.

Selv la jeg på meg 12 kg med førstemmann, det samme med nr to, 35 kg med tvillingene og 14 kg med den siste!

Det viktigste er at du beveger deg nok og spiser sunt. babyen tar til seg det den trenger uansett :-)

Min mor sa det samme som deg, babyen tar det den trenger. :)

Hun mistet nesten alt håret og ble syltynn da hun ammet meg, mens jeg så ut som en smørbukk.

Gjest slanke seg, eller?
Skrevet

Mener å ha hørt at når man slanker seg så frigjøres giftstoffer, og det er ikke bra for fosteret må vite!

Jeg er ikke så flink til å slanke meg så jeg tviler på at jeg klarer å frigjøre noe gift.;)

Hadde planer om å gå ned 15 kg fra januar til juli, men har såvidt gått ned 6. :) Det går saaakte... Om jeg er gravid så skal jeg uansett innom lege eller jordmor så går an å prøve å få noen gode råd da. :)

Skrevet

Da jeg var gravid med førstemann gikk jeg opp 20 kilo. 10 av de ble hengende fast, og vanskelige å bli kvitt etterpå.

Da jeg ble gravid med nr 2 regnet jeg med å bli svær. Men jeg fikk svangerskapsdiabetes og ble satt på diett. Så jeg la på meg totalt 5 kilo i løpet av svangerskapet og tok altså av en del fett.

Hvis jeg var deg, ville jeg spurt jordmor om hun har et hefte som heter noe sånnt som Kostholdsråd ved svangerskapsdiabetes. Følger du disse rådene er jeg sikker på at du går ned i vekt, samtidig så forebygger du svangerskapsdiabetes.

Jeg gikk ned i vekt, selv om jeg knapt bevegte meg i løpet av hele svangerskapet. Jeg fikk bekkenløsning allerede i uke 14, som gjorde det vanskelig å være særlig aktiv.

Lykke til med både slanking og svangerskap!

Gjest lavkarbo.no
Skrevet

Da jeg var gravid med førstemann gikk jeg opp 20 kilo. 10 av de ble hengende fast, og vanskelige å bli kvitt etterpå.

Da jeg ble gravid med nr 2 regnet jeg med å bli svær. Men jeg fikk svangerskapsdiabetes og ble satt på diett. Så jeg la på meg totalt 5 kilo i løpet av svangerskapet og tok altså av en del fett.

Hvis jeg var deg, ville jeg spurt jordmor om hun har et hefte som heter noe sånnt som Kostholdsråd ved svangerskapsdiabetes. Følger du disse rådene er jeg sikker på at du går ned i vekt, samtidig så forebygger du svangerskapsdiabetes.

Jeg gikk ned i vekt, selv om jeg knapt bevegte meg i løpet av hele svangerskapet. Jeg fikk bekkenløsning allerede i uke 14, som gjorde det vanskelig å være særlig aktiv.

Lykke til med både slanking og svangerskap!

Det er veldig lurt å gjøre som du sier her, fordi graviditet er en naturlig insulinresistent tilstand. Dette for å sikre at mor legger på seg nok til å klare amminga etterpå. Men i våre sukkertider så spiser vi alt for mye karbohydrater, og vekta går kraftig opp.

Spis kjøtt, fisk og fugl, masse grønnsaker, frukt og bær, nøtter og belgfrukter. Kutt ned på sukkeret og hvetemelet, og reduser pasta, poteter og ris. Tenk Lindberg, så gir du kroppen din en stor fordel. Ikke bare vil du oppleve å minske vektøkningen, du vil føle deg bedre også. Med rørlighet og bevegelse i tillegg klarer du deg sikkert kjempefint.

Gjest lykke til
Skrevet

Takk for alle svar.

Med nr. 1 la jeg på meg 11 kilo, nesten alle kiloene datt av etter fødselen.

Da jeg ble på vei med nr. to hadde jeg lagt på meg, så jeg veide vel mer enn da jeg var høygravid med nr. 1 :(, i dette svangerskapet la jeg på meg 5 kilo.

Spiser du sunt, selv om du er gravid skal du ikke spise for to :), rører litt på deg, så går dette helt sikkert bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...