Gå til innhold

hvilke føde stillinger hadde dere?


Gjest prekestolen to ganger

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest prust

Første gangen brukte jeg sacco-sekk i en periode, og følte det var en god stilling. Brukte også prekestolen. Etterhvert måtte jeg ligge på ryggen, og fordi barnet ikke ville ut, prøvde de først med tang. Dette gikk ikke fordi han ikke hadde rotert hodet helt rundt slik at de kunne få tak. Det ble da brukt vakuum, først en gang, men den glapp - og så en siste gang, og da kom barnet ut.

Den siste fasen der med vakuum ble ganske voldsom og herjete med flere personer rundt meg og litt kaotisk, for å si det mildt. Heldigvis gikk det fint med gutten min!

Andre gangen brukte jeg også prekestol en stund, men riene var så voldsomme at jeg klarte ikke å holde meg så mye oppreist. Måtte ligge i senga. Det viste seg at også dette barnet satt fast, og det ble akutt keisersnitt.

Tredje gangen hadde jeg planlagt keisersnitt. Det var den roligste fødselen :-)

Men kunne jeg ha valgt, ville jeg helst hatt vaginale fødsler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prekestolen to ganger

Første gangen brukte jeg sacco-sekk i en periode, og følte det var en god stilling. Brukte også prekestolen. Etterhvert måtte jeg ligge på ryggen, og fordi barnet ikke ville ut, prøvde de først med tang. Dette gikk ikke fordi han ikke hadde rotert hodet helt rundt slik at de kunne få tak. Det ble da brukt vakuum, først en gang, men den glapp - og så en siste gang, og da kom barnet ut.

Den siste fasen der med vakuum ble ganske voldsom og herjete med flere personer rundt meg og litt kaotisk, for å si det mildt. Heldigvis gikk det fint med gutten min!

Andre gangen brukte jeg også prekestol en stund, men riene var så voldsomme at jeg klarte ikke å holde meg så mye oppreist. Måtte ligge i senga. Det viste seg at også dette barnet satt fast, og det ble akutt keisersnitt.

Tredje gangen hadde jeg planlagt keisersnitt. Det var den roligste fødselen :-)

Men kunne jeg ha valgt, ville jeg helst hatt vaginale fødsler!

hørtes litt kaotiskt ut ja.

etter min første fødsel bestemte jeg meg for å ha keisersnitt.

ikke det at min første fødsel gikk så hakkandes gale.

var bare det at det var så vondt.

da jeg da ble gravid igjen fikk jeg depresjoner og fikk fødsels angst.

da jeg ble spurt om hva jeg endelig ville så sa jeg at jeg ikke kunne tenke meg keisersnitt.ikke sjangs!

fødselen var over på 15min og er evig glad for at jeg ikke valgte keisersnitt.

brukte verken tang eller vakum i mine to fødsler. kun to små sting i en liten rift første gangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lå på ryggen og siden med foten på skulderen til jordmora som satt på sengekanten. :) Gikk veldig bra det.. Måtte ligge i senga siden jeg hadde drypp.. Tror ikke jeg hadde orka å stå under de verste riene heller. Fikk etterhvert epidural, men hadde ikke det de siste tre timene. Presset mot bekkenet og smertene var ille så hadde nok med å konsentrere meg om å puste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med førstemann sto jeg en lang stund. Så prøvde jeg å sitte på huk med mannen som støtte. Ungen ville fremdeles ikke ut, så jeg endte halvsittende på rygg med beina i bøyler.

Andre gangen fødte jeg stående på kne i senga hengende på en prekestol som sto ved sengekanten. Mye bedre stilling enn første gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte prøve meg litt fram. Prøvde å sitte i senga og sparke fra med beina, men da fikk jeg så vondt i bekkenet. Så prøvde jeg å stå på alle fire i senga, men det var lite effektivt.

Det som funka for meg var å ligge på siden. Synes selv den ikke så spesielt behagelig ut da jeg så bilder fra fødsler i forkant, men det var utrolig behagelig.

Det ble bestemt at han skulle tas med vakum og da ble jeg lagt over på ryggen med beina i støtter. Det var også en god stilling. (Klarte heldigvis presse han ut for egen maskin til slutt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

De to første fødslene skjedde når jeg lå på ryggen med beina i bøyler. Hadde ikke noe valg siden jeg første gang fikk epidural som virka altfor godt.. Andre gang var det setefødsel.

Tredje gang lå jeg i sideleie. jeg har hatt styrtfødsler og da blir riene så intense at det er håpløst å føde på andre måter enn liggende (iallefall for meg).

Ingen av barna ble tatt med tang eller sugekopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte etter eget ønske i halvt sittende stilling begge gangene - kan ikke huske at jeg hadde beina i bøyler? Husker ikke helt det der. Men jeg hadde epidural og var ganske nummen i beina så det kan jo hende. Jordmor ville at jeg skulle føde i sideleie, men det føltes veldig feil for meg så det ble ikke noe av.

Det ble ikke brukt tang eller vakum noen av gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trultemor26

Jeg ville føde stående på knærne i senga lent over en saccosekk, og begynte også i denne stillingen, men plutselig fikk jeg beskjed om "snu deg rundt, NÅ!!" fordi fosterlyden sank. Så var det å få organisert seg over på ryggen da, med magen og ledninger her og der og drypp og bånd på magen og greier. Så jeg fortsatte på ryggen, eller sånn sitte/ligge med saccosekken i ryggen. Så når jeg skulle presse så holdt jeg tak i bena mine.

Brukte hverken tang eller sugekopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke brukt noen av de greiene der, han fikk bare en elektrode i hodet.

Men av stillinger lå jeg mest på ryggen, ble ellers beordret opp i knestående og rygge på rumpa for å hjelpe lillegutt nedover. Grusomt ubehagelig. Likte best å ligge på rygg faktisk, og jeg hadde bare litt lystgass (som lakk) å trøste meg med. Au..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod på alle fire hengende over en saccosekk i senga ved begge fødslene.

Ved fødsel nummer 1 måtte jeg over på rygg etter 40 min med pressrier fordi snuppa ikke ville ut, så de måtte hjelpe med å trykke på magen min.Var igrunnen helt greit det også, men knakk halebeinet så jeg ville ikke ligge slik denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trultemor26

Stod på alle fire hengende over en saccosekk i senga ved begge fødslene.

Ved fødsel nummer 1 måtte jeg over på rygg etter 40 min med pressrier fordi snuppa ikke ville ut, så de måtte hjelpe med å trykke på magen min.Var igrunnen helt greit det også, men knakk halebeinet så jeg ville ikke ligge slik denne gang.

Knakk du halebenet! Uffameg, det har jeg hørt skrekkhistorier om! Vet du hvorfor? Var det fordi de hjalp til med å klemme henne ut? Eller var babyen veldig stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knakk du halebenet! Uffameg, det har jeg hørt skrekkhistorier om! Vet du hvorfor? Var det fordi de hjalp til med å klemme henne ut? Eller var babyen veldig stor?

Fikk beskjed om at det var en kombinasjon av liggestillingen (på ryggen med beina i sånn bøyler), og det at de måtte ligge over magen min for å presse henne ut. Presset på halebeinet ble da så stort at det gav etter.

Første dagen var det ikke så alt for galt, men ble verre for hver dag etter fødselen. Ble liggende i noen uker, med unntak av litt sitting på skumgummi med hull i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørtes litt kaotiskt ut ja.

etter min første fødsel bestemte jeg meg for å ha keisersnitt.

ikke det at min første fødsel gikk så hakkandes gale.

var bare det at det var så vondt.

da jeg da ble gravid igjen fikk jeg depresjoner og fikk fødsels angst.

da jeg ble spurt om hva jeg endelig ville så sa jeg at jeg ikke kunne tenke meg keisersnitt.ikke sjangs!

fødselen var over på 15min og er evig glad for at jeg ikke valgte keisersnitt.

brukte verken tang eller vakum i mine to fødsler. kun to små sting i en liten rift første gangen

Jeg har brukt fødrekrakk med mine to fødsler. Er veldig godt fornøyd med det

Slapp unna tang og sugekopp selvom nr 1 var over 4 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knakk du halebenet! Uffameg, det har jeg hørt skrekkhistorier om! Vet du hvorfor? Var det fordi de hjalp til med å klemme henne ut? Eller var babyen veldig stor?

Hun var forøvrig 3570g, 50 cm og 35HO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fornøyd med resultatet

Førstemann ble født mens jeg lå på rygg med beina i bøyler. Fra første pressri til siste tok det 10 minutter og jeg måtte sy både ut- og innvendig.

Andre gangen halvveis satt jeg i senga og fødte. En drømmefødsel, selv om jeg også da ble klippet ganske kraftig.

Tredje gangen gikk så fort unna at jeg knapt kom meg opp i senga. Fødte vel halvveis stående.

Fjerde gangen var jeg så innhyllet i ledninger at jeg knapt kunne bevege meg. Fikk ikke velge. Måtte ligge på rygg.

Det samme med den femte fødselen som med den fjerde, men den gikk veldig fort unna og var helt smertefri!

Ingen ble tatt med tang eller vakuum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsessemamma

Stod på alle fire hengende over en saccosekk i senga ved begge fødslene.

Ved fødsel nummer 1 måtte jeg over på rygg etter 40 min med pressrier fordi snuppa ikke ville ut, så de måtte hjelpe med å trykke på magen min.Var igrunnen helt greit det også, men knakk halebeinet så jeg ville ikke ligge slik denne gang.

Grøss... det hørtes helt grusomt ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Personifica

Født kun en gang, klumpen min på 4500 gram.

Hadde rask fødsel. Gikk rundt til en times tid før pressriene startet. Og halveis satt med bena i bøyler når jeg presset ham ut.

Var veldig "flink", på den tiden gikk det nemlig sport i å klare seg uten smertebehandling. Så jeg beit tenna sammen. men da jeg ikke orket mer og spurte om jeg kunne få noe for smertene, syntes jeg hadde ventet lenge nok, fikk jeg nei!! Hadde da 9 cm åpning. Kan si jeg angret! Men da var det jo tross alt ikke lenge igjen, så det gikk jo på et vis. men moralen er, ikke vent med å spørre om smertelindring bare fordi det blir noe å skryte av siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...