Gjest a survivor Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Jeg vet ikke om jeg forstår deg helt, men jeg mener at vi alle har en virkelighet som ikke er lik. Vi har forskjellige ståsteder og opplevelser og ut fra det lager vi vår virkelighet. Jojo.. men det må jo være en realitet.... som er virkelig... og hva er dette.... dette som er virkelig.... er det atomer og molekyler? ja, vil alle svare da... og så vil noen legge til åndelige dimensjoner... men så kommer psykiatrien inn med det med at pasienten har en unormal virkelighetsoppfatning... og det er vel det som kalles bevissthet.... altså... det man ser med sine øyne, det man tenker med sin tanke.. det man føler med sine sanser og sitt hjerte og sin mage.... det endrer seg .... bort fra det som er normalt... men hva er som skjer, når det svitsjer....? det er vel det som undrer meg.... og kanskje ligger svaret i å forstå hva bevissthet er....? bevissthet er vel en persons projeksjon av virkeligheten? men hva er det dypere sett? 0 Siter
Babette Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 "Syk blir en av ropet om virkelighet." Premie til den som vet hvem som har skrevet dette. 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 "Syk blir en av ropet om virkelighet." Premie til den som vet hvem som har skrevet dette. Premie til google hehe... uff nå har jeg dårlig samvittighet.. for jeg visste ikke svaret... så dette var jo egentlig juks... http://www.ordtak.no/index.php?emne=Virkelighet Gunvor Hofmo... Hun var jo på Gaustad i mange år ja. Tusen takk for at du minnet meg på henne. Kan du fortelle mer omkring det hun skrev der, dersom du vet noe. Eller mer om henne, dersom noe har gjort inntrykk på deg om henne. 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 "Syk blir en av ropet om virkelighet." Premie til den som vet hvem som har skrevet dette. Så hun lever ennå altså.... 1921- ... stod det... hmmm? http://www.ordtak.no/index.php?fn=Gunvor&en=Hofmo 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Så hun lever ennå altså.... 1921- ... stod det... hmmm? http://www.ordtak.no/index.php?fn=Gunvor&en=Hofmo Nei, hun døde visst i 1995. http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LTS.Vis_Seksjon?vp_SEKS_ID=804874 0 Siter
Babette Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Så hun lever ennå altså.... 1921- ... stod det... hmmm? http://www.ordtak.no/index.php?fn=Gunvor&en=Hofmo Nei, hun har så vidt jeg vet tatt kvelden. 0 Siter
Åsemor Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 "Syk blir en av ropet om virkelighet." Premie til den som vet hvem som har skrevet dette. Gunvor Hofmo. 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 "Syk blir en av ropet om virkelighet." Premie til den som vet hvem som har skrevet dette. For øvrig vil jeg si at mitt spørsmål kun er av teoretisk og faglig interesse, dog vil et eventuelt svar influere på mitt liv. Men det jeg vil frem til, er at det ikke fordi jeg har problemer med å forholde meg til virkeligheten at jeg spør. Dog skal det tilføyes, at jeg det krever store anstrengelser å godta psykiatriens virkelighet, altså dets virksomhet. Men jeg ser jo klart hva som er dets virkelighet. Og jeg vil endre den. Men det er jo ikke det samme som å ville endre virkeligheten. Det hele handler om en politisk prosess som influerer sterkt på meg personlig, i motsatt retning, ja, i begge retninger. 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Virkelighet for meg er forståelsen av verden. Der ligger også tro/filosofi/tanker etc.om verdens tilblivelse, finnes det en gud? Menneskets plass i tilværelsen - og dermed MIN plass i tilværelsen. Min plass i samfunnet og relasjoner til andre mennesker, og hva skjer med meg etter at jeg dør? Dette er bare noen aspekter ved virkeligheten - andre aspekter kan gå mer på eksistens - hva eksisterer, og hva gjør det ikke? Hvordan kan jeg være sikekr på at verden ser ut slik den gjorde i går kveld, når jeg i dag åpner døra ut til gata...? Det handler om erfaring. Om verifisering. Om det empiriske. Men hvordan kan jeg være HELT sikker på at ikke også det empiriske en dag plutselig ikke stemmer...? Interessant spørsmål! Nå skal jeg lese hva de andre nedover her har skrevet! Hilsen 0 Siter
Babette Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Gunvor Hofmo. Hvis du klarte det uten hjelpemidler, får du en drømmedag med en av de feite og kortpustede predikantene mine. 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Nei, hun har så vidt jeg vet tatt kvelden. Uansett kildebruk, jeg svarte først. Hva er premien? hehe 0 Siter
Åsemor Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Hvis du klarte det uten hjelpemidler, får du en drømmedag med en av de feite og kortpustede predikantene mine. Tja, www.google.com er vel et hjelpemiddel, så da tar jeg en annen premie i stedet. 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Hvis du klarte det uten hjelpemidler, får du en drømmedag med en av de feite og kortpustede predikantene mine. hehe.... kan du utdype dette litt? Det hørtes ut som om jeg skal være glad for at jeg brukte hjelpemidler likevel 0 Siter
Babette Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Tja, www.google.com er vel et hjelpemiddel, så da tar jeg en annen premie i stedet. Hehe, har du lest Disney-klassikeren om Donald som vinner en kunnskapskonkurranse, og får valget mellom en trehjulsykkel og en tønne med penger? 0 Siter
Åsemor Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Hehe, har du lest Disney-klassikeren om Donald som vinner en kunnskapskonkurranse, og får valget mellom en trehjulsykkel og en tønne med penger? Høres kjent ut ja, og jeg mener også å huske at han valgte trehjulssykkelen? 0 Siter
Babette Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Høres kjent ut ja, og jeg mener også å huske at han valgte trehjulssykkelen? Ja! Se, jeg kan sykle uten hode! 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Ja! Se, jeg kan sykle uten hode! Det kan du vel ikke 0 Siter
Mista nikket Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Jojo.. men det må jo være en realitet.... som er virkelig... og hva er dette.... dette som er virkelig.... er det atomer og molekyler? ja, vil alle svare da... og så vil noen legge til åndelige dimensjoner... men så kommer psykiatrien inn med det med at pasienten har en unormal virkelighetsoppfatning... og det er vel det som kalles bevissthet.... altså... det man ser med sine øyne, det man tenker med sin tanke.. det man føler med sine sanser og sitt hjerte og sin mage.... det endrer seg .... bort fra det som er normalt... men hva er som skjer, når det svitsjer....? det er vel det som undrer meg.... og kanskje ligger svaret i å forstå hva bevissthet er....? bevissthet er vel en persons projeksjon av virkeligheten? men hva er det dypere sett? Det kan jeg ikke svare deg på. Det er mange ting her i verden som er umulig å svare på. Jeg tror du har en oppfatning av din virkelighet som du håper også andre har. At du leter etter en som har det samme svaret som deg. 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Det kan jeg ikke svare deg på. Det er mange ting her i verden som er umulig å svare på. Jeg tror du har en oppfatning av din virkelighet som du håper også andre har. At du leter etter en som har det samme svaret som deg. For meg er ikke virkelig veldig viktig, jeg er så jordnær at det for meg holder med det jeg kan se og føle. Men når psykiatrien blander seg inn, så må jeg forstå hva deres virkelighetsbilde er. For det bryter med mitt eget, ettersom de tok fra meg friheten, og jeg ikke kan se at det hadde noe med mitt virkelighetsbilde å gjøre. For det var konstant. At min adferd endret seg, ja derom hersker det ingen tvil. Men det skyldtes ikke endret virkelighetsbilde. 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Det er meget bra for den psykiske helse. Det å bli sløv er ikke bra for meg iallefall. Hva vil det si å være menneske? Er det ikke det å føle og og det å tenke? Skal man ta bort verdien av det å tenke? Det er jo nettopp gjennom forståelse, altså tenkning, at jeg har kommet meg videre i disse sju årene. Det er gjennom tenkning, at jeg har fått redusert følelsene. Gjennom at jeg har forstått meg selv og verden bedre. Jeg er dessverre ikke enig med deg. Man blir ikke sløv selv om man ikke "tenker for mye". Det er ligger jo liksom i ordene, ikke sant, "for mye" :-) Å tenke er helt greit, men bare i passe mengder. Å være menneske vil si å leve og ha det godt synes jeg. Tenking er en naturlig del av å være menneske, sammen med mye annet. Men nå skal jeg legge til at jeg er født med et veldig "lyst sinn", og derfor kan leve slik jeg ønsker. Hvordan du trenger å leve livet ditt er selvsagt din egen sak. Men min erfaring er likevel at grublerier sjelden fører noe godt med seg. Å leve livet her og nå er det aller beste! God sommer! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.