Gjest Mirandolina Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Det eneste jeg vet om Jung er at han var elev av Freud? For øvrig, bevissthet er vel en individuell kompontent, altså inni et menneske. Mens, virkelighet er felles tilgjengelig for alle. Altså, bevissthet er en psykisk opplevelse, noen reelt inni en person. Men også en persons bevissthet er en del av virkeligheten. Men hva er virkeligheten? Altså... hva er et tre? Hva er et fjell? hva er en tanke? hva er bevissthet? Og kanskje enda mer interessant... hvorfor har vi ulike opplevelser av virkeligheten? Hvorfor opererer psykiatrien oftest med et realitetsbegrep, og ikke et bevissthetsbegrep? Jung og Feud ble uvenner pga de var uenige i mye,hadde ulike teorier,Jumg var vel mere alternativ Vil du vite hva jeg mener hva et tre er,hva et fjell er..osv? Ok,det er energi,som oss..som alt annet,det er faktisk vitenskapelig bevist for de som lurer på det. Hvorfor vi har ulike opplevelser av virkeligheten? Vi er ulike og skal være ulike også Hva psykiatrien mener vet jeg ikke,de er et eget folkeslag! Og for dem er psykiatriske pasienter et eget folkeslag,burde skamme oss fordi vi er der ifølge dem,vi må da kunne lære å ta vare på oss selv (det var ironi)..men også litt sinne... 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Jeg er dessverre ikke enig med deg. Man blir ikke sløv selv om man ikke "tenker for mye". Det er ligger jo liksom i ordene, ikke sant, "for mye" :-) Å tenke er helt greit, men bare i passe mengder. Å være menneske vil si å leve og ha det godt synes jeg. Tenking er en naturlig del av å være menneske, sammen med mye annet. Men nå skal jeg legge til at jeg er født med et veldig "lyst sinn", og derfor kan leve slik jeg ønsker. Hvordan du trenger å leve livet ditt er selvsagt din egen sak. Men min erfaring er likevel at grublerier sjelden fører noe godt med seg. Å leve livet her og nå er det aller beste! God sommer! :-) Hvorfor er du her hvis du har et lyst sinn? Og jeg grubler ikke. Jeg tenker ikke for mye. Hvor har du det fra? 0 Siter
Gjest Violsa Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Jojo.. men det må jo være en realitet.... som er virkelig... og hva er dette.... dette som er virkelig.... er det atomer og molekyler? ja, vil alle svare da... og så vil noen legge til åndelige dimensjoner... men så kommer psykiatrien inn med det med at pasienten har en unormal virkelighetsoppfatning... og det er vel det som kalles bevissthet.... altså... det man ser med sine øyne, det man tenker med sin tanke.. det man føler med sine sanser og sitt hjerte og sin mage.... det endrer seg .... bort fra det som er normalt... men hva er som skjer, når det svitsjer....? det er vel det som undrer meg.... og kanskje ligger svaret i å forstå hva bevissthet er....? bevissthet er vel en persons projeksjon av virkeligheten? men hva er det dypere sett? du burde drikke mer øl og se mer fotball! : ) 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 du burde drikke mer øl og se mer fotball! : ) Jeg drikker bare vann, dessuten er det fotball-fri idag hihi 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Hvorfor er du her hvis du har et lyst sinn? Og jeg grubler ikke. Jeg tenker ikke for mye. Hvor har du det fra? Er dette forumet bare for de med mørke sinn?? Det er vel plass for alle her inne vel, jeg er på åpent forum, ikke på psykologi. Jeg tror du grubler for mye fordi du spør om ting som "hva er virkelighet" Det er ikke sånt vi "ikke-grublere" tenker på :-) Men du må ikke bli fornærmet, jeg mente det ikke vondt. 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Er dette forumet bare for de med mørke sinn?? Det er vel plass for alle her inne vel, jeg er på åpent forum, ikke på psykologi. Jeg tror du grubler for mye fordi du spør om ting som "hva er virkelighet" Det er ikke sånt vi "ikke-grublere" tenker på :-) Men du må ikke bli fornærmet, jeg mente det ikke vondt. Blir ikke fornærmet. Men det undrer meg at du vet mer om meg enn jeg selv gjør. For jeg grubler ikke. Jeg bare legger ut de tankene jeg har. Det er jo det motsatte av grubling. Jeg går jo ikke og tenker på dette spm. Og jeg syns det er litt raskt å kategorisere som grubling utfra en tråd. Og - ikke-grublere er jo ingen kategori. Uff.. jeg er bare lei av dette... Psykiatri for noe elendighet av et fag! 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Blir ikke fornærmet. Men det undrer meg at du vet mer om meg enn jeg selv gjør. For jeg grubler ikke. Jeg bare legger ut de tankene jeg har. Det er jo det motsatte av grubling. Jeg går jo ikke og tenker på dette spm. Og jeg syns det er litt raskt å kategorisere som grubling utfra en tråd. Og - ikke-grublere er jo ingen kategori. Uff.. jeg er bare lei av dette... Psykiatri for noe elendighet av et fag! hehe, du grubler fremdeles for mye :-) Du trenger ikke å analysere svaret mitt slik. Og dessuten kjenner du meg ikke, så det bør ikke bety noe for deg hva jeg måtte mene om deg. Jeg kjenner deg ikke bedre enn du gjør, forhåpentligvis, så jeg mener bare at mitt inntrykk er at du tenker for mye. Var det bedre? God sommer da!! :-) 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 hehe, du grubler fremdeles for mye :-) Du trenger ikke å analysere svaret mitt slik. Og dessuten kjenner du meg ikke, så det bør ikke bety noe for deg hva jeg måtte mene om deg. Jeg kjenner deg ikke bedre enn du gjør, forhåpentligvis, så jeg mener bare at mitt inntrykk er at du tenker for mye. Var det bedre? God sommer da!! :-) hva grubler jeg på mener du? 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 hva grubler jeg på mener du? På f.eks hva som er virkelighet og hva det vil si å være menneske :-) Hva annet vet du nok best selv. Bare gruble i vei du, jeg mente ikke at du ikke skulle det. Men livet blir gjerne litt lettere hvis man bare godtar at ting er som de er, og ikke gidder å gruble over dem. Man kan vel gruble på alt mulig, dersom man bare gidder. Det er bedre å se seg rundt, og bare leve. Så kan man heller gruble på enkle ting, som hva man skal ha til middag :-) 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 På f.eks hva som er virkelighet og hva det vil si å være menneske :-) Hva annet vet du nok best selv. Bare gruble i vei du, jeg mente ikke at du ikke skulle det. Men livet blir gjerne litt lettere hvis man bare godtar at ting er som de er, og ikke gidder å gruble over dem. Man kan vel gruble på alt mulig, dersom man bare gidder. Det er bedre å se seg rundt, og bare leve. Så kan man heller gruble på enkle ting, som hva man skal ha til middag :-) Jeg grubler jo ikke på hva som er virkelighet. Og heller grubler jeg ikke på hva det vil si å være menneske. Jeg er smertelig klar over begge deler. Jeg er smertelig klar over hva virkeligheten er. Jeg er smertelig klar over hva det vil si å være menneske. Det jeg eventuelt grubler over, er hvordan andre et helt fagsystem i så mange tiår har klart å unngå å se tvangsbrukens nedbrytende effekter. Men jeg grubler heller ikke på det. I beste falle tenker jeg på det. Men heller ikke det gjør jeg. Jeg lever. Og har nok med å leve. Det som kanskje undrer meg mest, er hvorfor andre mennekser påpeker ting ved meg. Hvorfor kan ikke folk heller prate om seg selv? Og heller si positive ting om andre, eller eventuelt stille spørsmål om andre. Istedet for å fortelle ting om andre. 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Jeg grubler jo ikke på hva som er virkelighet. Og heller grubler jeg ikke på hva det vil si å være menneske. Jeg er smertelig klar over begge deler. Jeg er smertelig klar over hva virkeligheten er. Jeg er smertelig klar over hva det vil si å være menneske. Det jeg eventuelt grubler over, er hvordan andre et helt fagsystem i så mange tiår har klart å unngå å se tvangsbrukens nedbrytende effekter. Men jeg grubler heller ikke på det. I beste falle tenker jeg på det. Men heller ikke det gjør jeg. Jeg lever. Og har nok med å leve. Det som kanskje undrer meg mest, er hvorfor andre mennekser påpeker ting ved meg. Hvorfor kan ikke folk heller prate om seg selv? Og heller si positive ting om andre, eller eventuelt stille spørsmål om andre. Istedet for å fortelle ting om andre. Det blir jo litt kjedelig å snakke om meg selv da, ingen gidder vel å høre på det :-) Men jeg er veldig lei meg for at jeg irriterte deg, det var slett ikke meningen. Det var ment mest som fleip, jeg er ikke så alvorlig av meg. Jeg har heller ikke lest alle dine innlegg, er bare sporadisk innom her, så jeg var ikke klar over at du har en lang psykologisk historie. Så jeg plukket bare opp at du sender mange "alvorlige" innlegg, og fikk derfor inntrykk av at du var en grublete type. Og det skulle du selvsagt få lov til å være. Unnskyld, unnskyld!! :-) 0 Siter
Babette Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Det kan du vel ikke Joho, det kan jeg. Men poenget var at det var det Donald sa etter å ha rotert en 20-30 ganger i forvirret seiersrus før han kastet seg på trehjulingen. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Joho, det kan jeg. Men poenget var at det var det Donald sa etter å ha rotert en 20-30 ganger i forvirret seiersrus før han kastet seg på trehjulingen. Hehe... I vår familie har akkurat dette "Se, jeg kan sykle uten hode" blitt et begrep ;-) Artig å se at andre også husker replikken 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Det blir jo litt kjedelig å snakke om meg selv da, ingen gidder vel å høre på det :-) Men jeg er veldig lei meg for at jeg irriterte deg, det var slett ikke meningen. Det var ment mest som fleip, jeg er ikke så alvorlig av meg. Jeg har heller ikke lest alle dine innlegg, er bare sporadisk innom her, så jeg var ikke klar over at du har en lang psykologisk historie. Så jeg plukket bare opp at du sender mange "alvorlige" innlegg, og fikk derfor inntrykk av at du var en grublete type. Og det skulle du selvsagt få lov til å være. Unnskyld, unnskyld!! :-) Du trenger ikke å unnskylde noe. Og det er interessant når du forteller om deg selv. Ingen andre enn du, kan prate om deg. Det er helt unikt det du forteller om deg selv. Ser frem til det! 0 Siter
Babette Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Hehe... I vår familie har akkurat dette "Se, jeg kan sykle uten hode" blitt et begrep ;-) Artig å se at andre også husker replikken Ja, det er en skikkelig kongereplikk. En annen Donald-historie jeg aldri glemmer er firkantmysteriet der de firkantede skapningene snakket nynorsk. Lurer på hvordan dette var i originalversjonen, for i USA finnes det vel ikke flere skriftspråk som er varianter av engelsk? Kanskje sørstatsdialekt eller noe? 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Ja, det er en skikkelig kongereplikk. En annen Donald-historie jeg aldri glemmer er firkantmysteriet der de firkantede skapningene snakket nynorsk. Lurer på hvordan dette var i originalversjonen, for i USA finnes det vel ikke flere skriftspråk som er varianter av engelsk? Kanskje sørstatsdialekt eller noe? Firkantmysteriet er en skikkelig klassiker. ;o) I originalen snakker de en skikkelig innbitt hillbilly-amerikansk. 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Du trenger ikke å unnskylde noe. Og det er interessant når du forteller om deg selv. Ingen andre enn du, kan prate om deg. Det er helt unikt det du forteller om deg selv. Ser frem til det! hehe, du er en raring! :-) (Positivt ment, helt sant!!) 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Ja, det er en skikkelig kongereplikk. En annen Donald-historie jeg aldri glemmer er firkantmysteriet der de firkantede skapningene snakket nynorsk. Lurer på hvordan dette var i originalversjonen, for i USA finnes det vel ikke flere skriftspråk som er varianter av engelsk? Kanskje sørstatsdialekt eller noe? Ja, den historien med firkanteggene var kjempegøy!! 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 hehe, du er en raring! :-) (Positivt ment, helt sant!!) hehe Nå pratet du om meg igjen hehe... og ikke om deg selv hehe.... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Ja, det er en skikkelig kongereplikk. En annen Donald-historie jeg aldri glemmer er firkantmysteriet der de firkantede skapningene snakket nynorsk. Lurer på hvordan dette var i originalversjonen, for i USA finnes det vel ikke flere skriftspråk som er varianter av engelsk? Kanskje sørstatsdialekt eller noe? Ja, den historien er fantastisk! Både jeg og mannen min var ivrige Donald-lesere da vi var barn (på hver vår kant selvfølgelig) - og den historein husker vi veldig godt. De sang jo t.o.m. "På Vossevangen der vil eg bu"! *s* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.