Gå til innhold

Hva er virkelighet?

Anbefalte innlegg

Gjest a survivor
Skrevet

Haha, er det virkelig mulig? Da eier de ikke humor i alle fall. Og tar seg selv og sitt språk altfor høytidelig.

Du skal ikkje spøka med ein vestlending veit du vel :) hihi

For øvrig er det jo interessant å se at det er så mange vestlendiger som stemmer Frp :)

Uten sammenligning for øvrig :)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

11

• Mista nikket

3

• Åsemor

3

• Prozak

3

Gjest a survivor
Skrevet

Han er så maskulin og tøff med de skjeggstubbene!

ha! :) onkel Donald er avbildet før han barberer seg :) hihi.....

Gjest a survivor
Skrevet

ha! :) onkel Donald er avbildet før han barberer seg :) hihi.....

..onkel Donald er ALDRI avbildet før han barberer seg mener jeg :) hehe..

Skrevet

..onkel Donald er ALDRI avbildet før han barberer seg mener jeg :) hehe..

Sant det!

Og den velkjente - hvorfor går Donald alltid med rumpa bar under matrosjakka, mens når han har dusjet så har han håndklet fra livet og ned...

Bare å klippe og lime litt, så har vi Donald i nettoen ;-)

Gjest a survivor
Skrevet

Sant det!

Og den velkjente - hvorfor går Donald alltid med rumpa bar under matrosjakka, mens når han har dusjet så har han håndklet fra livet og ned...

Bare å klippe og lime litt, så har vi Donald i nettoen ;-)

iiiik ;) hihi

Gjest a survivor
Skrevet

Hvorfor havnet du hos psykiatrien da? (Det trenger du selvsagt ikke å svare på hvis du ikke har lyst!) Men hvis du hater psykiatrien, hvorfor kommer du deg ikke ut av den da? Jeg har ei venninne som har gått til psykolog et par år, og er veldig fornøyd, så det kommer vel an på hvem man kommer ut for antagelig.

Det er en lang historie..... men forløpet var meget kort... jeg var så sliten og trøtt... at jeg ikke svarte når folk spurte meg.... da var veien kort inn dit... og så ballet det på seg... da jeg ville hjem etter to dager.... og nektet å ta medisiner... da var jeg kommet til meg selv.... det var jeg forsåvidt faktisk allerede da jeg steg ut av ambulansen... faktisk var jeg det....

jeg trengte ikke annet enn hvile og ro...

i stedet gav de meg medikamenter....

Skrevet

Ja, det er en skikkelig kongereplikk.

En annen Donald-historie jeg aldri glemmer er firkantmysteriet der de firkantede skapningene snakket nynorsk. Lurer på hvordan dette var i originalversjonen, for i USA finnes det vel ikke flere skriftspråk som er varianter av engelsk? Kanskje sørstatsdialekt eller noe?

Du hadde nok rett: "The local inhabitants speak with an old Southern American accent taught to them by their previous visitor, the dead man, a professor from Birmingham who had discovered their valley during the late 19th century"

Mener at jeg leste at en av utgavene av denne historien ble sensurert, slik at det ikke kom med at Donald kom tilbake med to haner istedetfor en høne og en hane... Det var visst for vågalt i en viss tidsperiode ;-)

Skrevet

Her er mine tanker:

Virkeligheten er bygd opp av en mengde begreper. Det er disse som systematiserer verden.

Det er ikke sikkert alle disse begrepene er virkelige/har virkelig innhold. Sånn som IQ feks. Finnes det en konstant i hjernen for intelligens, denne G'en?

Men man kan klart spørre hva IQ er for noe, fordi man antar at det eksisterer, eller man driter i om det eksisterer eller ikke.

Men når man skal spørre "hva er virkelighet", da blir det anderledes. For da må man først finne ut om virkelighet finnes eller ikke.

Det kan man ikke, fordi det å finne ut om begreper finnes eller ikke, beror på det å sette de i system med andre begreper! Og siden "virkelighet" er det mest fundamentale av alle begrepene, nemlig det alle de andre begrepene springer ut fra, må man bare anta at det finnes.

Så man kan egentlig ikke snakke om hva virkelighet ER, men hva vi mener med begrepet. Noe som faktisk gjelder for alle de andre begrepene også.

Men dermed må man kanskje si at om man snakker om hva ting ER, så mener man hva ting er definert som.

Vi kan altså ikke vite en dritt, men vi kan systematisere verden til vært beste.

(Det JEG mener med begrepet virkelighet er den tankebygning som overlever de andre ved saklig argumentasjon - noe som betyr at det vi vet i dag er mer sant enn det de visste før, så sant argumentasjonen har vært saklig)

Hilsen:

Gjest a survivor
Skrevet

Her er mine tanker:

Virkeligheten er bygd opp av en mengde begreper. Det er disse som systematiserer verden.

Det er ikke sikkert alle disse begrepene er virkelige/har virkelig innhold. Sånn som IQ feks. Finnes det en konstant i hjernen for intelligens, denne G'en?

Men man kan klart spørre hva IQ er for noe, fordi man antar at det eksisterer, eller man driter i om det eksisterer eller ikke.

Men når man skal spørre "hva er virkelighet", da blir det anderledes. For da må man først finne ut om virkelighet finnes eller ikke.

Det kan man ikke, fordi det å finne ut om begreper finnes eller ikke, beror på det å sette de i system med andre begreper! Og siden "virkelighet" er det mest fundamentale av alle begrepene, nemlig det alle de andre begrepene springer ut fra, må man bare anta at det finnes.

Så man kan egentlig ikke snakke om hva virkelighet ER, men hva vi mener med begrepet. Noe som faktisk gjelder for alle de andre begrepene også.

Men dermed må man kanskje si at om man snakker om hva ting ER, så mener man hva ting er definert som.

Vi kan altså ikke vite en dritt, men vi kan systematisere verden til vært beste.

(Det JEG mener med begrepet virkelighet er den tankebygning som overlever de andre ved saklig argumentasjon - noe som betyr at det vi vet i dag er mer sant enn det de visste før, så sant argumentasjonen har vært saklig)

Hilsen:

Takk for interessante tanker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...