Gå til innhold

Tannlegedekning?

Anbefalte innlegg

TanjaB1365381007
Skrevet

Jeg har sterk tannlegeskrekk, grunnet feilbehandlinger i barndommen.(Tenner som ble trekt uten at de var helt bedøvet, leppebåndet ble operert og da ble det gjort en mngde feil.)Jeg har nå unngått tannleger i mange år, og nå MÅ jeg opereres. Fikk prisoverslag på 36000 kr. Finnes det noe sted jeg kan søke om å få dekket hele eller deler av behandlingen?Vennlig hilsen Tanja

Videoannonse
Annonse
Gjest Shira12
Skrevet

Du kan søke trygdekontoret. Tannlegen søker for deg, men du må legge ved attester.

Du bør skaffe deg en attest på at du ikke har gått til tannlegen pga det du har opplevd. Den bør være nøye skrevet.

Jeg har fått det dekket, men det er ikke enkelt. Jeg hadde gode attester som forklarte hvorfor jeg ikke hadde gått til tannlegen på flere år, hva som var årsaken til det osv.

Får du det dekket må du betale en egenandel på 1500, det kan ha økt litt, er noen år siden jeg søkte, og så får du tilbake 90 % av dine utlegg.

Tannlegen legger ved ett kostnadoverslag i søknaden.

Lykke til!

Gjest Pepsodent
Skrevet

Du må først skaffe legeattest som dokumenterer tannlegeskrekken din. Tannlegen din må så søke trygdekontoret og legge ved kostnadsoverslag og legeattest. Det er vanskelig å få dekket utgifter til tannlegebehandling, men hvis du er heldig kan du ihvertfall få dekket en del av utgiftene.

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

Så lenge dette er et resultat av et oppsamlet behandlingsbehov, er det ingen trygdeytelser som dekker dette.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Skrevet

Hei.

Jeg har på samme måte som deg voldsom tannlege skrekk.

og som resultat av dette har jeg endel ting som bør fikses på.

Har gått til psykolog pga dette, har prøvd medisineringer, både pre og under selve behandlingen, jg har gått tannlegeskrekk kurs osv osv, jeg har forsøkt det meste som går an for å bli kvitt tannlege skrekken min, men når jeg sitter der i stolen så blir det like galt samme hva. Har kommet til at Lystgass er min redning, men dette er veldig veldig dyrt, i tillegg til omfanget av ting som må gjøres i tennene mine.

Da jeg fikk en diagnose som psykologen kalte odontofobi, så fikk jeg avslag på avslag på søknaden min på trygdekontoret, og hun som jobbet med saken min gjorde ALT for å fremme saken min, fordi hun såg hvordan jeg led pga dette...

Så dette gjorde jeg, tok kontakt med Sosialkontoret, og søkte der, der må du levere inn overslag fra tannlegen som skal behandle deg, pluss du må gi informasjon om hvor mye av regningen du kan dekke selv, om du ikke kan dekke noe i henhold til inntekten din, så er de pliktige til å dekke det som er nødvendig, den som ser på hva som er nødvendig er Fylkestannlegen i flyket du bor i, så bilder osv blir sendt til H*n som avgjør hva som er nædvendig å få gjort...

Håper dette var til hjelp...

TanjaB1365381007
Skrevet

Hei.

Jeg har på samme måte som deg voldsom tannlege skrekk.

og som resultat av dette har jeg endel ting som bør fikses på.

Har gått til psykolog pga dette, har prøvd medisineringer, både pre og under selve behandlingen, jg har gått tannlegeskrekk kurs osv osv, jeg har forsøkt det meste som går an for å bli kvitt tannlege skrekken min, men når jeg sitter der i stolen så blir det like galt samme hva. Har kommet til at Lystgass er min redning, men dette er veldig veldig dyrt, i tillegg til omfanget av ting som må gjøres i tennene mine.

Da jeg fikk en diagnose som psykologen kalte odontofobi, så fikk jeg avslag på avslag på søknaden min på trygdekontoret, og hun som jobbet med saken min gjorde ALT for å fremme saken min, fordi hun såg hvordan jeg led pga dette...

Så dette gjorde jeg, tok kontakt med Sosialkontoret, og søkte der, der må du levere inn overslag fra tannlegen som skal behandle deg, pluss du må gi informasjon om hvor mye av regningen du kan dekke selv, om du ikke kan dekke noe i henhold til inntekten din, så er de pliktige til å dekke det som er nødvendig, den som ser på hva som er nødvendig er Fylkestannlegen i flyket du bor i, så bilder osv blir sendt til H*n som avgjør hva som er nædvendig å få gjort...

Håper dette var til hjelp...

Takk for svaret.

Jeg har avlyst operasjonen pga skrekken og prisen. Vil koste ca 40 000 kr totalt. Er litt fortvilet, vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Har problemer med å spise. Tror ikke jeg får dekket noe fra sosialkontor, jeg tjener sikkert litt i meste laget. (22-25000 i mnd)

Skrevet

heia:)har hatt ett fæla styr ang.tannlegen jeg også.snakka med fastlegen min fekk han til å skrive ett skriv ang at jeg hadde tannlegeskrekk og aldri gikk til tannlegen.fekk da full narkose og tannbehandlingen fekk jeg dekka.dette kom på over 30000.

Skrevet

Takk for svaret.

Jeg har avlyst operasjonen pga skrekken og prisen. Vil koste ca 40 000 kr totalt. Er litt fortvilet, vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Har problemer med å spise. Tror ikke jeg får dekket noe fra sosialkontor, jeg tjener sikkert litt i meste laget. (22-25000 i mnd)

Oki, det er vel litt over grensen, men du har uansett rett på hjelp, samme hva du tjener.

Har du vurdert å ta opp lån?

Jeg vet hvordan det er å slite med dette, og tannhelsen er viktig både for helsen og for tennene, og jeg skjønner skrekken din.

TanjaB1365381007
Skrevet

Får ikke nedbetalingsavtale hos tannlegen da?

Nei, hele beløpet må være betalt før behandlingen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...