Gå til innhold

Trikkeruter i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

dersom dere skal ha en Oslo-dag igjen kan det lønne seg å vurdere dagskort eller fleksikort, for da går prisen per reise ned! :-)

info om takster står på trafikanten.no

Takk for tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ER nemlig født og oppvokst i Oslo :-)

Ikke at det hjelper noe mht. dagens buss-, trikk- og T-baneruter.

Dagens rute 31 Grorud er f.eks. veldig, veldig feil. Ref. gutten som ble kalt Tredve Grorud i "Seierherrene" av Roy Jacobsen.

Har du peiling hvem tredve Grorud er, jeg skjønte nemlig ikke hvem det var.

Skrevet

Har du peiling hvem tredve Grorud er, jeg skjønte nemlig ikke hvem det var.

Mener du om han brukte en virkelig person som modell? Det aner jeg ikke. Antakelig ikke, siden RJ lar ham dø ung - var det ikke han som skulle være et av landets tidlige aids-ofre? Det er lenge siden jeg leste boka, så jeg kan ta feil.

I boka er han vel bare en av gutta som bor like i nærheten, som får oppnavnet Tredve Grorud fordi han syklet rundt og sa "her kommer 30 Grorud" da han var liten.

Da jeg var liten, gikk det to lokalbussruter (Schøyens gule busser) oppover Trondheimsveien:

først var det bare 30 Grorud

og så, etter at det ble bygd ovenfor Årvoll:

31 Tonsenhagen

OK, 61 Nittedal fantes også, men den gikk mye sjeldnere.

31 Grorud er en moderne bastard...

Skrevet

Mener du om han brukte en virkelig person som modell? Det aner jeg ikke. Antakelig ikke, siden RJ lar ham dø ung - var det ikke han som skulle være et av landets tidlige aids-ofre? Det er lenge siden jeg leste boka, så jeg kan ta feil.

I boka er han vel bare en av gutta som bor like i nærheten, som får oppnavnet Tredve Grorud fordi han syklet rundt og sa "her kommer 30 Grorud" da han var liten.

Da jeg var liten, gikk det to lokalbussruter (Schøyens gule busser) oppover Trondheimsveien:

først var det bare 30 Grorud

og så, etter at det ble bygd ovenfor Årvoll:

31 Tonsenhagen

OK, 61 Nittedal fantes også, men den gikk mye sjeldnere.

31 Grorud er en moderne bastard...

Ja visst har han brukt virkelige modeller. Jeg kjente de fleste og kjenner dem godt igjen.

De kule lærerne på skolen har han brukt riktig navn på, slik som Wergeland. De kjipe lærerne har han kalt andre navn men man skjønner helt klart hvem det er.

Jeg hadde Rødspetta i engelsk og var kjemperedd Villikesen. Faktisk er alt jeg har mulighet til å vite i boka, sant. Og bare så du vet det er jeg ikke nevnt ;o)

Skrevet

Ja visst har han brukt virkelige modeller. Jeg kjente de fleste og kjenner dem godt igjen.

De kule lærerne på skolen har han brukt riktig navn på, slik som Wergeland. De kjipe lærerne har han kalt andre navn men man skjønner helt klart hvem det er.

Jeg hadde Rødspetta i engelsk og var kjemperedd Villikesen. Faktisk er alt jeg har mulighet til å vite i boka, sant. Og bare så du vet det er jeg ikke nevnt ;o)

OK, jeg er ikke fullt så lokalkjent. Jeg har gått på skole litt lenger opp.

Jeg forsto derimot veldig godt han som lekte at han var Skøyenbussen. Den var viktig for meg også i noen tidlige barneår (bodde ved en holdeplass).

Skrevet

Det er ikke alle som er født og oppvokst i Oslo ;-)

Nå har jeg funnet ut at trikk nr 17 går til Rikshospitalet. Et banalt spørsmål: Når jeg skal ta trikken fra gata utenfor Nasjonalteateret: skal jeg da stå på den siden av gata som Nasjonalteateret er, eller på den andre siden?

"Nå har jeg funnet ut at trikk nr 17 går til Rikshospitalet. Et banalt spørsmål: Når jeg skal ta trikken fra gata utenfor Nasjonalteateret: skal jeg da stå på den siden av gata som Nasjonalteateret er, eller på den andre siden?"

Du har sikkert funnet ut av dette nå, men om du kikker på tidstabellen så vil du også se i hvilken retning buss og trikk går på den sida du står på. Du ser det på tidsangivelsen. Under navnet på holdeplassen du står på, står det 0. Holdeplassen helt til høyre på lista er endestasjon i den retningen du reiser fra den sida, og under alle stasjonene står et tall: antall minutter til du ankommer den stasjonen.

Stasjonen helt til venstre er endestasjonen hvis du reiser andre veien, og mot venstre står alle tall bak et minustegn, som også angir hvor lang tid som brukes på strekningen. Utifra denne oversikten ser du om du står på riktig side.

Skrevet

OK, jeg er ikke fullt så lokalkjent. Jeg har gått på skole litt lenger opp.

Jeg forsto derimot veldig godt han som lekte at han var Skøyenbussen. Den var viktig for meg også i noen tidlige barneår (bodde ved en holdeplass).

Jeg tror sannelig jeg må lese boka omigjen. Den vekker mange minner og for meg er det morsomt.

Jeg bodde ved trikkeholdeplassen så jeg har ikke noe forhold til bussen, men derimot til det trekantede skiltet ved siden av trikkeholdeplassen. Nå minner du meg på ting jeg har glemt :o)

Jeg skal definitivt lese boka omigjen i nærmeste framtid :o)

Gjest Baderen
Skrevet

"Nå har jeg funnet ut at trikk nr 17 går til Rikshospitalet. Et banalt spørsmål: Når jeg skal ta trikken fra gata utenfor Nasjonalteateret: skal jeg da stå på den siden av gata som Nasjonalteateret er, eller på den andre siden?"

Du har sikkert funnet ut av dette nå, men om du kikker på tidstabellen så vil du også se i hvilken retning buss og trikk går på den sida du står på. Du ser det på tidsangivelsen. Under navnet på holdeplassen du står på, står det 0. Holdeplassen helt til høyre på lista er endestasjon i den retningen du reiser fra den sida, og under alle stasjonene står et tall: antall minutter til du ankommer den stasjonen.

Stasjonen helt til venstre er endestasjonen hvis du reiser andre veien, og mot venstre står alle tall bak et minustegn, som også angir hvor lang tid som brukes på strekningen. Utifra denne oversikten ser du om du står på riktig side.

Jeg har nå funnet ut mye av det du beskriver. men at det også er oppgitt hvor lang tid ruta tar, var jeg ikke klar over.

Takk for info :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...