Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg skal kjøpe meg en bærbar pc, som skal benyttes til revisjonsstudie, samtidig som vi behandler endel bilder hjemme. Vil i tillegg ha dvd brenner for å redigere vhs filmer osv.

Vi har unger i førskolealder, som til nå har enkle og ikke så plasskrevende spill.

Hvilken maskin burde jeg satse på.

Str på harddisk, minne osv osv.

Trenger også en skriver som jeg kan skrive ut oppgaver/innleveriger med, og i tillegg skrive ut bilder fra mitt digitale kamera. (det gjør ikke noe om jeg må koble kameraet via pc)

Noen datakyndige som kan gi gode råd i den store jungelen, er redd for å kjøpe for smått..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minne på 512 MB, minst.

Og ikke kjøp de billigste, jeg har sett noen, og de er fryktelig trege.

Skrevet

Hvis du skal spille og drive tung grafkk- og videoredigering, så blir nok maskinen ganske så dyr. Neppe under 15.000,- for en som er kraftig nok til ikke å skape smerte.

Personlig ville jeg gått for en Core Duo maskin, men med tanke på grafikkbehandling etc. så er det muligens bedre med en 64-bits (AMD Turion).

"........................................."

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hvis du skal spille og drive tung grafkk- og videoredigering, så blir nok maskinen ganske så dyr. Neppe under 15.000,- for en som er kraftig nok til ikke å skape smerte.

Personlig ville jeg gått for en Core Duo maskin, men med tanke på grafikkbehandling etc. så er det muligens bedre med en 64-bits (AMD Turion).

"........................................."

"Personlig ville jeg gått for en Core Duo maskin, men med tanke på grafikkbehandling etc. så er det muligens bedre med en 64-bits (AMD Turion)."

Man kan jo gå for en dobbeltkjernet (x2) AMD Turion, men under 10 000 blir det nok ikke. Tror nok du antyder en ganske så nøktern startpris.

Skrevet

"Personlig ville jeg gått for en Core Duo maskin, men med tanke på grafikkbehandling etc. så er det muligens bedre med en 64-bits (AMD Turion)."

Man kan jo gå for en dobbeltkjernet (x2) AMD Turion, men under 10 000 blir det nok ikke. Tror nok du antyder en ganske så nøktern startpris.

"Man kan jo gå for en dobbeltkjernet (x2) AMD Turion,"

Tja. Det blir jo liten forskjell fra en Intel Core Duo, da. Spør du meg, så må grunnen for å velge AMD på bærbar nå være at Turion 64 prosessoren er fryktelig bra. Det har ennå ikke kommet dobbeltkjærne 64 bits prosessor, har det?

"men under 10 000 blir det nok ikke."

Ca. 10.000,- for en Intel Core Duo T2300 eller T2400 (1.6 eller 1.7/8GHz). Men skal man ha heftige grafikk-egenskaper, så må man legge på en del tusenlapper, ja.

"Tror nok du antyder en ganske så nøktern startpris."

Tja. 15.000,- får man en kick-ass bærbar for. Men skal man ha ekstreme grafikk-egenskaper, så blir det selvfølgelig bedre med noen tusenlapper til. Selv kommer jeg til å kjøpe en Core Duo maskin til rundt 10.000,- når jeg kjøper ny arbeidsmaskin. Jeg har ikke behov for å redigere video, og spilling gjør jeg ikke på en laptop. Ergo er det bortkastet for meg å betale 15-20.000,-.

Av andre ting som skiller maskiner til 15.000,- fra de til 10.000,- har man ting som innebygget webcam, fingeravtrykkleser etc. Ting jeg ikke er interessert i å betale for :-)

"......................................"

Gjest ChiengMai
Skrevet

Tja. Det blir jo liten forskjell fra en Intel Core Duo, da. Spør du meg, så må grunnen for å velge AMD på bærbar nå være at Turion 64 prosessoren er fryktelig bra. Det har ennå ikke kommet dobbeltkjærne 64 bits prosessor, har det?

Ca. 10.000,- for en Intel Core Duo T2300 eller T2400 (1.6 eller 1.7/8GHz). Men skal man ha heftige grafikk-egenskaper, så må man legge på en del tusenlapper, ja.

Tja. 15.000,- får man en kick-ass bærbar for. Men skal man ha ekstreme grafikk-egenskaper, så blir det selvfølgelig bedre med noen tusenlapper til. Selv kommer jeg til å kjøpe en Core Duo maskin til rundt 10.000,- når jeg kjøper ny arbeidsmaskin. Jeg har ikke behov for å redigere video, og spilling gjør jeg ikke på en laptop. Ergo er det bortkastet for meg å betale 15-20.000,-.

Av andre ting som skiller maskiner til 15.000,- fra de til 10.000,- har man ting som innebygget webcam, fingeravtrykkleser etc. Ting jeg ikke er interessert i å betale for :-)

"Det har ennå ikke kommet dobbeltkjærne 64 bits prosessor, har det?"

Joda, hvis jeg ikke husker mye feil så har blant annet HP bærbare med AMD Turion x2 prosessor. Og x2 betyr at den er dobbeltkjernet.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Maskinen jeg foreslo under her har tokjernet AMD Turion 64, altså en x2.

Skrevet

Maskinen jeg foreslo under her har tokjernet AMD Turion 64, altså en x2.

Javisst - du har rett. Jaggu ikke halvgæern pris på den maskinen heller, da. Det der er en rimelig kick-ass maskin i seg selv.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Javisst - du har rett. Jaggu ikke halvgæern pris på den maskinen heller, da. Det der er en rimelig kick-ass maskin i seg selv.

Var derfor jeg foreslo den. Har sett litt på den til en venninne som skal få låne PC gjennom Hjelpemiddelsentralen.

Skrevet

Var derfor jeg foreslo den. Har sett litt på den til en venninne som skal få låne PC gjennom Hjelpemiddelsentralen.

Hei.

Har du en link til en slik maskin?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hei.

Har du en link til en slik maskin?

Jada, linken ligger nest neders i denne kjempelange tråden. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...