Gjest Konemoren Skrevet 12. august 2006 Skrevet 12. august 2006 Her er et til scenario: Mann, fra Skottland,bor i Norge, sammen med kone og to mindreårige barn. Har hus og bil og litt penger i banken her (for ikke å snakke om lån!!), samt verdier plassert i bankinnskudd og aksjer i fødelandet. Har to voksne døtre fra første eksteskap der. Jeg lurer på to ting egentlig: Hvem har arverett etter det som befinner seg i Storbrittania, og hvem har arverett etter det som befinner seg i Norge, dersom han skulle falle fra først? Det er ikke skrevet noe testamente av noen av partene. Håper noen kloke hoder vet noe om dette. :-) 0 Siter
org Skrevet 12. august 2006 Skrevet 12. august 2006 Jeg _tror_ ungene, alle sammen, har lik arverett, uansett hvilket land de og eiendelene befinner seg i. 0 Siter
rose23 Skrevet 12. august 2006 Skrevet 12. august 2006 Men personforsikring og testament så kan alt skje slik som dere ønsker det. 0 Siter
keinstein Skrevet 12. august 2006 Skrevet 12. august 2006 Jeg _tror_ ungene, alle sammen, har lik arverett, uansett hvilket land de og eiendelene befinner seg i. Det tror jeg også. Men lover i andre land påvirker utfallet når verdiene befinner seg der. 0 Siter
Gjest lovvalg Skrevet 14. august 2006 Skrevet 14. august 2006 Det første man må ta stilling til i en slik sak er _lovvalgspørsmålet_, altså hvilket lands lover som skal gjelde. Skal norsk lov gjelde fordi han bor (og dør) her? Eller skal skotsk lov gjelde fordi barna og eiendelene befinner seg i Skottland? Rent umiddelbart vil jeg tro at norske regler for arverett, arveavgift osv skal legges til grunn når avdøde var bosatt i Norge på dødstidspunktet, men dette burde du sjekke med en ekspert på området. Hvis norsk rett gjelder full ut, spiller det ingen rolle hvor barna bor, hvor gamle de er, hvor formuen befinner seg etc. Uten testamentet har alle barna lik arverett. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.