Gå til innhold

Og enda mer om arv

Anbefalte innlegg

Gjest Konemoren
Skrevet

Her er et til scenario:

Mann, fra Skottland,bor i Norge, sammen med kone og to mindreårige barn. Har hus og bil og litt penger i banken her (for ikke å snakke om lån!!), samt verdier plassert i bankinnskudd og aksjer i fødelandet. Har to voksne døtre fra første eksteskap der.

Jeg lurer på to ting egentlig: Hvem har arverett etter det som befinner seg i Storbrittania, og hvem har arverett etter det som befinner seg i Norge, dersom han skulle falle fra først?

Det er ikke skrevet noe testamente av noen av partene.

Håper noen kloke hoder vet noe om dette. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg _tror_ ungene, alle sammen, har lik arverett, uansett hvilket land de og eiendelene befinner seg i.

Skrevet

Men personforsikring og testament så kan alt skje slik som dere ønsker det.

Skrevet

Jeg _tror_ ungene, alle sammen, har lik arverett, uansett hvilket land de og eiendelene befinner seg i.

Det tror jeg også. Men lover i andre land påvirker utfallet når verdiene befinner seg der.

Gjest lovvalg
Skrevet

Det første man må ta stilling til i en slik sak er _lovvalgspørsmålet_, altså hvilket lands lover som skal gjelde.

Skal norsk lov gjelde fordi han bor (og dør) her? Eller skal skotsk lov gjelde fordi barna og eiendelene befinner seg i Skottland?

Rent umiddelbart vil jeg tro at norske regler for arverett, arveavgift osv skal legges til grunn når avdøde var bosatt i Norge på dødstidspunktet, men dette burde du sjekke med en ekspert på området.

Hvis norsk rett gjelder full ut, spiller det ingen rolle hvor barna bor, hvor gamle de er, hvor formuen befinner seg etc. Uten testamentet har alle barna lik arverett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...