Gå til innhold

Barn og fluor


Cinnamon

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 5 år har vært hos tannlegen og hadde 5 hull! Jeg synes dette var fryktelig mye!Vi pusser tenna morgen og kveld og er forsiktige med sukker og "snop"

Har ikke brukt fluor siden tannpleier sa at dette ikke er nødvendig. Har nå begynt med fluortabletter, men er bekymret for at han skal fortsette med å få like mange hull seinere uansett.

Er det vanlig med så mange hull hos en 5-åring, og hvor mye kan fluor hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei Cinnamon.

Jeg er enig at dette var mange hull. En fersk undersøkelse viser at 5 åringene nå får mer hull i tennene etter at fluortabletter ikke lenger blir anbefalt til barn.

Nå er det ikke dosering av fluor som betyr mest.

Det er kostholdsvaner og hyienevaner som som gir de store utslagene.

Jeg kjenner jo ikke matvanene hjemme hos dere og jeg synes dere skal ta dette opp med tannlegen dere var hos for å lage et kostholdsregime for fremtiden der så rask utvikling av karies kan ungås.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cinnamon.

Jeg er enig at dette var mange hull. En fersk undersøkelse viser at 5 åringene nå får mer hull i tennene etter at fluortabletter ikke lenger blir anbefalt til barn.

Nå er det ikke dosering av fluor som betyr mest.

Det er kostholdsvaner og hyienevaner som som gir de store utslagene.

Jeg kjenner jo ikke matvanene hjemme hos dere og jeg synes dere skal ta dette opp med tannlegen dere var hos for å lage et kostholdsregime for fremtiden der så rask utvikling av karies kan ungås.

Lykke til.

Vi lurer på det samme med vår Plutt på 3 år. ANBEFALER du fluor, eller holder det at hun bruker barnetannkrem med litt fluor i?

Jeg har nemlig ikke gitt noen av mine 3 jenter fluor, den eldste på 17 har aldri hatt hull, henne på 9 har hatt hull i melketann-jeksler og trukket, minstemann har vi da ikke undersøkt.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...