Gå til innhold

Hjerteinfarkt hos yngre, hvordan kan det ha seg?

Anbefalte innlegg

Gjest interessert i kroppens sykdommer
Skrevet

Jeg vet at hjerteinfarkt er en tilstopping av blodårer til hjertet, og at dette kommer av dårlig kosthold, røyk og lite mosjon. Har også skjønt at det opptrer vanligvis rundt 50-årene. Men det jeg ikke helt skjønner er at en jeg kjenner fikk hjerteinfarkt i en alder av litt ovcer 30 år. Denne personen er normalvektig og røyker ikke (har sluttet). Det som er at denne personen har gått på akkord med seg selv når det gjelder mye arbeid/jobbing og lite fritid. Kan dette virkelig utløse et hjerteinfarkt? da skjønner jeg ikke dette med tilstopping av blod til hjertet,da det ofte er avleiringer av fett.

Noen som kan si noe om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm - komplisert tema.

Røyking har noe å si ja, kosthold har også mye å si, likeså trim og arvelighet.

En kollega av meg (for mange år siden) fikk hjerteinfarkt i en alder av 30. Ikke-røyker, men med tidvis usunt kosthold - og jobbet mye.

En kamerat av meg døde tidligere i år av hjerteinfarkt, og han var helt i begynnelsen av trettiårene. Røyking, usunt kosthold, lite trim og arvelighet var faktorer som alle var inne i bildet der.

Generelt sett kan man trolig si at de som er genetisk disponert for å få hjerteinfarkt, lettere vil få dette.

Og at utløsende årsaker er mange, men med den generelle likhet at man utsetter kroppen for belastninger i en eller annen form.

Usunt kosthold og røyking fører vel begge deler til avleiringer i blodårene.

Stress av den usunne typen medfører generell ekstra belastning på hele kroppen.

Sånn utover det kan jeg nok ikke som legmann si noe mer om dette; men håper at jeg kan ha gitt noen ledetråder å se videre på her ihvertfall.

Skrevet

Han kunne ha uoppdaget arvelig høyt kolesterol, det kan du få alvorlig hjerteinfarkt av om det ikke blir medisinert.

Menn slurver som kjent med legebesøk, han hadde sikkert fått noen forvarsler uten å gjøre noe med det.

Gjest vet ikke om dette hjalp deg noe?
Skrevet

jeg har nettopp vært hos spesialist på dette, og tatt alle verdens prøver. Har foreldre som har fått hjerteproblemer tidlig, og far som fikk Diabetes 2 sent i livet. Det betyr i følge legen at jeg har en arvelig risiko for dette.

Uansett hvordan jeg lever, og uansett hvilke forholdsregler jeg tar, så kan genene mine være programmert til å få hjerteproblemer.

Vektkontroll, fraværende røyking, trim osv gjør at jeg kontrollerer andre risikofaktorer, men kan ikke fjerne den arvelige risikoen jeg kanskje/sannsynligvis har. Tiltakene er bare for å ikke gjøre det enda verre.

Overvekt i seg selv er ingen risiko, sa han, før man har en BMI over 35. Før det, er risiko knyttet til kolesterolverdier og manglende mosjon som gjerne henger sammen med overvekt.

Stress kan også være en risiko.

Din venn kan meget vel ha hatt høyt kolesterol uten å være overvektig - enten pga arv eller fordi han ikke spiser sunt og trener, selv om han er tynn. Dessuten - sa legen min - selv om alle mine prøver er bra, og det ville være overraskende om jeg skulle utvikle hjerte-kar-sykdom nå, eller få hjerteinfarkt, så finnes det ingen garantier i livet.

Gjest anonym på det
Skrevet

Hmmm - komplisert tema.

Røyking har noe å si ja, kosthold har også mye å si, likeså trim og arvelighet.

En kollega av meg (for mange år siden) fikk hjerteinfarkt i en alder av 30. Ikke-røyker, men med tidvis usunt kosthold - og jobbet mye.

En kamerat av meg døde tidligere i år av hjerteinfarkt, og han var helt i begynnelsen av trettiårene. Røyking, usunt kosthold, lite trim og arvelighet var faktorer som alle var inne i bildet der.

Generelt sett kan man trolig si at de som er genetisk disponert for å få hjerteinfarkt, lettere vil få dette.

Og at utløsende årsaker er mange, men med den generelle likhet at man utsetter kroppen for belastninger i en eller annen form.

Usunt kosthold og røyking fører vel begge deler til avleiringer i blodårene.

Stress av den usunne typen medfører generell ekstra belastning på hele kroppen.

Sånn utover det kan jeg nok ikke som legmann si noe mer om dette; men håper at jeg kan ha gitt noen ledetråder å se videre på her ihvertfall.

Jeg er er nok disponert for å få det (arvelighet/tar migrenemedisiner). En slektning var bare et par år eldre enn meg (i begynnelsen av trettiårene) da h*n fikk hjerteinfarkt og døde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...