Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som synes det er helt utrolig hvordan hun får en kritikk av israel til å bli en kritikk av henne som person og av nordmenn med jødisk bakgrunn som gruppe?

Skjønner ikke helt hva dama hisser seg sånn opp over, hun har jo misforstått både Gaarder og Hylland Eriksen så det fyker etter...

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1420090.ece

Videoannonse
Annonse
  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

13

• flisa

9

• keinstein

8

• ShitDiddelyDo

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Da er hun i godt selskap. Disse simple kronikkene har blitt slaktet så det suser i både inn og utland.

Tragisk når en forfatter utrykker seg så elendig at han må skrive en forklaring i ettertid på hva han skrev.

Skrevet

Vel, hun kan i alle fall ikke ha noen problemer med å sette seg inn i hvordan det må være å være innvandrer i Norge og hvordan det må være for dem når "gode nordmenn" forventer at de tar et kollektivt ansvar for det kriminelle eksemplarer av innandrerarten gjør. For å ikke snakke om hva vi forventer av verdens muslimer ;-)

Men for å svare på det du spør om så har jeg lest begge Garder sine kronikker, og jeg har like stor forståelse for at jøder hisser seg opp over dem, som jeg hadde over at muslimer hisset seg opp over Muhammed-karikaturene. Dvs at jeg kan forstå at man blir såret, men derfra til reaksjonene... Alvorlig talt! De står overhode ikke i stil. Noen tar seg selv litt for høytidelig.

Og man kan ikke frede Israel for kritikk på bakgrunn av grusommheter begått i fortiden. Det betyr ikke at man fornekter fortiden, eller at man ønsker jøder vondt. Akkurat den biten er det noen (og ikke bare jøder!) som sliter med å forstå...

Gjest Åker og eng!
Skrevet

Det er vel en måte å gjøre seg selv til viktigper og få oppmerksomheten på?

Skrevet

Ja - vi burde være helt uten følelser og sympatier. Helt nøytrale zombier.

Vi burde f eks innse at våre barn er like slemme og løgnaktige som andres. Men slik fungerer det ikke i virkeligheten. I stedet anklager vi andre foreldre for å være naive overfor sine barn.

Skrevet

Vi burde f eks innse at våre barn er like slemme og løgnaktige som andres. Men slik fungerer det ikke i virkeligheten. I stedet anklager vi andre foreldre for å være naive overfor sine barn.

jeg har lyst å kjøpe meg davidstjerne å gå med det. I solidaritet. Men jeg er kristen så får liksom ikke til.

Men når det på minnesmarkering av holocaust blir sett på som provokasjon å gå med israelsk flagg..

og de i med israel for fred sang og var fredelig. Mens gærne ekstremister angrep de og tok fra de flagg og tenke på.

i dannmark under 2 verdenskkrig så tok danskene på seg den gule stjernen i solidaritet. Den danske dronningen var sterkt til forsvar.

vi bør gjør noe lignende i norge.

Skrevet

jeg har lyst å kjøpe meg davidstjerne å gå med det. I solidaritet. Men jeg er kristen så får liksom ikke til.

Men når det på minnesmarkering av holocaust blir sett på som provokasjon å gå med israelsk flagg..

og de i med israel for fred sang og var fredelig. Mens gærne ekstremister angrep de og tok fra de flagg og tenke på.

i dannmark under 2 verdenskkrig så tok danskene på seg den gule stjernen i solidaritet. Den danske dronningen var sterkt til forsvar.

vi bør gjør noe lignende i norge.

"Mens gærne ekstremister angrep de og tok fra de flagg og tente på."

I stedet kunne muslimene tatt med egne flagg å brenne. De ville heller ville symbolisere at det er bare muslimer som har rett til å vise stolthet og tilhørighet, og at de vantro og jøder er underlagt foraktfulle muslimer som har rett til å kreve mer respekt enn andre fra de foraktede og svake vantro som egentlig skal slikke muslimrers føtter og gi muslimer det de har rett til .

Skrevet

Vel, hun kan i alle fall ikke ha noen problemer med å sette seg inn i hvordan det må være å være innvandrer i Norge og hvordan det må være for dem når "gode nordmenn" forventer at de tar et kollektivt ansvar for det kriminelle eksemplarer av innandrerarten gjør. For å ikke snakke om hva vi forventer av verdens muslimer ;-)

Men for å svare på det du spør om så har jeg lest begge Garder sine kronikker, og jeg har like stor forståelse for at jøder hisser seg opp over dem, som jeg hadde over at muslimer hisset seg opp over Muhammed-karikaturene. Dvs at jeg kan forstå at man blir såret, men derfra til reaksjonene... Alvorlig talt! De står overhode ikke i stil. Noen tar seg selv litt for høytidelig.

Og man kan ikke frede Israel for kritikk på bakgrunn av grusommheter begått i fortiden. Det betyr ikke at man fornekter fortiden, eller at man ønsker jøder vondt. Akkurat den biten er det noen (og ikke bare jøder!) som sliter med å forstå...

Jeg må jo si at reaksjonen til Mona Levin - og reaksjonene fra muslimer som brente norske og danske flagg er milevide fra hverandre. Ordet er fritt. Både Mona Levin, Jostein Gaarder har like stor rett til å uttrykke seg. Ingen av dem går til angrep eller erklærer krig.

Skrevet

Du har jo ikke skjønt noe som helt av hva dette dreier seg om tydeligvis. Mona Levin fikk i alle fall satt denne pompøse Gaarder såpass til veggs at han måtte rykke ut med en ekstra kronikk for å forklare hva han mener..krypende som ei bikkje.

Det virker som Gaarder har vært jævla oppstemt i sitt "klarsyn" om krigens gang etter en tung rødvinsaften med sine sosialistvenner, satt seg foran pc'en i halvfylla og sendt innlegget til avisen..litt for raskt.

Skrevet

Hun har helt rett!

Men hun misforstår jo masse? -og blir ganske så overdrevent fornærmet etter min mening!

Dette skrev Hylland Eriksen:

"Man merker seg også at mens norske muslimer kommanderes til å stå skolerett og sverge troskap til norskheten når grusomheter begås i Allahs navn, utsettes norske jøder aldri for lignende ydmykelser."

Og dette svarer Levin:

"Professor i sosialantropologi, Thomas Hylland Eriksen, går lenger. (Aftenpostens kronikk 10. august). Han fratar meg mitt statsborgerskap ved å kreve at norske jøder skal sverge troskap til norskheten. Tusen takk, professor. Min familie har vært norske borgere i snart 150 år. Riktignok ble vi fratatt alle borgerrettigheter i 1940- 45, men vi fikk dem da tilbake etterpå. Når du nå har fjernet dem igjen, må jeg da ta offentlig avstand fra Israel for å få passet mitt tilbake, eventuelt med et J-stempel, lik det min familie hadde for 60 år siden?

Visker ut min nasjonalitet.

På grunn av Israel visker Hylland Eriksen ut min eneste nasjonalitet, nemlig den norske. Hvilken annen norsk borger avkreves i denne forbindelse troskap til landet? Hva annet ved min norskhet er det jeg skal stå til rette for, enn at jeg er jøde?"

Skrevet

Da er hun i godt selskap. Disse simple kronikkene har blitt slaktet så det suser i både inn og utland.

Tragisk når en forfatter utrykker seg så elendig at han må skrive en forklaring i ettertid på hva han skrev.

Jeg hadde ikke noen problemer med å forstå hva han mente med den første kronikken.

Jeg synes faktisk den var ganske godt skrevet, men folk misforstår jo det de vil misforstå...

Skrevet

Hun har helt rett!

Mona Levin er et eksempel på at slike holdninger som trekløveret her inne fremviser - at man ikke kan kritisere staten israel uten å bli stemplet som jødehater - ikke bare er en teknikk ekstremister bruker. Hun burde være for intelligent til å si slikt, men hun er det åpenbart ikke. Det er så barnslig at jeg gidder ikke lenger riste på hodet av det. Det blir som det pakistanske (e.l.) brødhuet i Høyre som uttalte "Hagen er rasist.", ut fra noe som absolutt alle med normal intelligens ikke fant noe rasistisk i.

Jeg er forresten samehater, fordi jeg er sterk motstander av politikken til gubbene i Samerådet i Finnmark.

"......................................."

Gjest YYEESS !
Skrevet

Du har jo ikke skjønt noe som helt av hva dette dreier seg om tydeligvis. Mona Levin fikk i alle fall satt denne pompøse Gaarder såpass til veggs at han måtte rykke ut med en ekstra kronikk for å forklare hva han mener..krypende som ei bikkje.

Det virker som Gaarder har vært jævla oppstemt i sitt "klarsyn" om krigens gang etter en tung rødvinsaften med sine sosialistvenner, satt seg foran pc'en i halvfylla og sendt innlegget til avisen..litt for raskt.

hehehe gripp ! Du er helt genial til å skrive ! Fortsett sånn !

Skrevet

Etter 11. september ble det krevd av utallige norske muslimer at de tok avstand fra terrorhandlingene. Norske muslimer ble gjort til medansvarlige for massemordet utført av ekstremister. Er ikke det like rett/galt som at en idag etterspør norske jøders holdning til Israels massemord i Libanon?

Skrevet

Etter 11. september ble det krevd av utallige norske muslimer at de tok avstand fra terrorhandlingene. Norske muslimer ble gjort til medansvarlige for massemordet utført av ekstremister. Er ikke det like rett/galt som at en idag etterspør norske jøders holdning til Israels massemord i Libanon?

Så fordi en gruppe blir anklaget skal du bruke det som grunn til å anklage en annen?

Vi kan ikke be om at dama skal like å bli hatet for noe hun ikke har gjort, på linje med andre som liker best å få sympati og være stolte. Hva kan muslimer skryte av å ha gjort de siste 100 år? Hadde det vært noe så hadde de skrytt.

Det er ikke politisk korrekt å skryte av hva jødene har bygget opp i Israel og i USA. Konservative jøder og kristne i USA er mektige og farlige, hvorfor erte dem på seg uten grunn? Er det ikke bedre å være misfornøyd enn død?

Litt samarbeid og samhold hadde vært å foretrekke, så hadde kanskje alle fått leve, selv om noen er litt misfornøyde og syns de ikke får alt de peker på.

Skrevet

"Mens gærne ekstremister angrep de og tok fra de flagg og tente på."

I stedet kunne muslimene tatt med egne flagg å brenne. De ville heller ville symbolisere at det er bare muslimer som har rett til å vise stolthet og tilhørighet, og at de vantro og jøder er underlagt foraktfulle muslimer som har rett til å kreve mer respekt enn andre fra de foraktede og svake vantro som egentlig skal slikke muslimrers føtter og gi muslimer det de har rett til .

Gjesp....

Skrevet

Gjesp....

Alle har rett til å bli hørt, men alle har rett til å ikke være interessert.

Jeg har rett til å la jøder være i fred, og argumentere mot islam, som jeg ikke liker. Hvis jeg vil det. Uansett om andre mener noe annet. Alle som kommer til Norge med åpen menneske-(kvinne-)forakt og diskriminering må tåle kritikk. Islam er ikke beskyttet mot kritikk. Muslimer som åpent uttrykker forakt og hat må tåle kritikk.

Skrevet

Jeg må jo si at reaksjonen til Mona Levin - og reaksjonene fra muslimer som brente norske og danske flagg er milevide fra hverandre. Ordet er fritt. Både Mona Levin, Jostein Gaarder har like stor rett til å uttrykke seg. Ingen av dem går til angrep eller erklærer krig.

Poenget mitt med sammenlikningen var at både muslimene og Mona Levin hisser seg opp over noe jeg ikke begriper man kan hisse seg sånn opp over. Mona Levin leser jo disse kronikkene som fanden leser bibelen! Når jeg leser det hun skriver så begynner jeg å lure på om Garder og Hylland Eriksen har sendt henne en egen utgave som vi andre ikke har fått se... Enkelte av påstandene hennes er jo direkte feil, ref det GA skriver om at Hylland-Eriksen påpekte at vi IKKE krever at jøder må stå skolerett og sverge lojalitet til Norge, i motsettning til hva vi forventer av muslimer.

Jeg for min del har ikke noe behov for at jøder som gruppe skal måtte ta avstand for det staten Israel foretar seg. Jeg fordømmer Israel, ikke jøder generelt. Og for ordens skyld. Ja, jeg fordømmer alle regimer som utøver terror mot andre. Og jeg fordømmer selvfølgelig også terrororganisasjoner.

Skrevet

Så fordi en gruppe blir anklaget skal du bruke det som grunn til å anklage en annen?

Vi kan ikke be om at dama skal like å bli hatet for noe hun ikke har gjort, på linje med andre som liker best å få sympati og være stolte. Hva kan muslimer skryte av å ha gjort de siste 100 år? Hadde det vært noe så hadde de skrytt.

Det er ikke politisk korrekt å skryte av hva jødene har bygget opp i Israel og i USA. Konservative jøder og kristne i USA er mektige og farlige, hvorfor erte dem på seg uten grunn? Er det ikke bedre å være misfornøyd enn død?

Litt samarbeid og samhold hadde vært å foretrekke, så hadde kanskje alle fått leve, selv om noen er litt misfornøyde og syns de ikke får alt de peker på.

"Så fordi en gruppe blir anklaget skal du bruke det som grunn til å anklage en annen?"

Nei, men du kan ikke godta det i ett tilfelle, og ikke i et annet, bare fordi det passer med dine egne meninger og holdninger.

"Vi kan ikke be om at dama skal like å bli hatet for noe hun ikke har gjort"

Hvem er det som hater Levin? Gaarder? Ærlig talt, nå må huet ut av rævva snart.

".........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...