Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har lyst å kjøpe meg davidstjerne å gå med det. I solidaritet. Men jeg er kristen så får liksom ikke til.

Men når det på minnesmarkering av holocaust blir sett på som provokasjon å gå med israelsk flagg..

og de i med israel for fred sang og var fredelig. Mens gærne ekstremister angrep de og tok fra de flagg og tenke på.

i dannmark under 2 verdenskkrig så tok danskene på seg den gule stjernen i solidaritet. Den danske dronningen var sterkt til forsvar.

vi bør gjør noe lignende i norge.

"dannmark under 2 verdenskkrig så tok danskene på seg den gule stjernen i solidaritet. Den danske dronningen var sterkt til forsvar.

vi bør gjør noe lignende i norge."

Nå? For å sympatisere med israelsk folkemord og massakrering av sivile arabere?

Alt til sin tid og sted.

"........................................"

Videoannonse
Annonse
  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

13

• flisa

9

• keinstein

8

• ShitDiddelyDo

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vel, hun kan i alle fall ikke ha noen problemer med å sette seg inn i hvordan det må være å være innvandrer i Norge og hvordan det må være for dem når "gode nordmenn" forventer at de tar et kollektivt ansvar for det kriminelle eksemplarer av innandrerarten gjør. For å ikke snakke om hva vi forventer av verdens muslimer ;-)

Men for å svare på det du spør om så har jeg lest begge Garder sine kronikker, og jeg har like stor forståelse for at jøder hisser seg opp over dem, som jeg hadde over at muslimer hisset seg opp over Muhammed-karikaturene. Dvs at jeg kan forstå at man blir såret, men derfra til reaksjonene... Alvorlig talt! De står overhode ikke i stil. Noen tar seg selv litt for høytidelig.

Og man kan ikke frede Israel for kritikk på bakgrunn av grusommheter begått i fortiden. Det betyr ikke at man fornekter fortiden, eller at man ønsker jøder vondt. Akkurat den biten er det noen (og ikke bare jøder!) som sliter med å forstå...

"Men for å svare på det du spør om så har jeg lest begge Garder sine kronikker, og jeg har like stor forståelse for at jøder hisser seg opp over dem, som jeg hadde over at muslimer hisset seg opp over Muhammed-karikaturene"

Kudos :-)

".........................................."

Skrevet

Jeg hadde ikke noen problemer med å forstå hva han mente med den første kronikken.

Jeg synes faktisk den var ganske godt skrevet, men folk misforstår jo det de vil misforstå...

"Jeg synes faktisk den var ganske godt skrevet, men folk misforstår jo det de vil misforstå..."

Heh-heh...nettopp :-)

"......................................."

Skrevet

Poenget mitt med sammenlikningen var at både muslimene og Mona Levin hisser seg opp over noe jeg ikke begriper man kan hisse seg sånn opp over. Mona Levin leser jo disse kronikkene som fanden leser bibelen! Når jeg leser det hun skriver så begynner jeg å lure på om Garder og Hylland Eriksen har sendt henne en egen utgave som vi andre ikke har fått se... Enkelte av påstandene hennes er jo direkte feil, ref det GA skriver om at Hylland-Eriksen påpekte at vi IKKE krever at jøder må stå skolerett og sverge lojalitet til Norge, i motsettning til hva vi forventer av muslimer.

Jeg for min del har ikke noe behov for at jøder som gruppe skal måtte ta avstand for det staten Israel foretar seg. Jeg fordømmer Israel, ikke jøder generelt. Og for ordens skyld. Ja, jeg fordømmer alle regimer som utøver terror mot andre. Og jeg fordømmer selvfølgelig også terrororganisasjoner.

Du kan jo ikke ha lest kronikken til Gaarder? Jeg er ikke jøde, og jeg reagerte jo - så jeg skjønner godt at en norsk jøde reagerer.

Sakser:

"Guds utvalgte folk

"

"Vi tror ikke på forestillingen om Guds utvalgte folk. Vi ler av dette folkets griller og gråter over dets misgjerninger. Å opptre som Guds utvalgte folk er ikke bare dumt og arrogant, men en forbrytelse mot menneskeheten. Vi kaller det rasisme. "

"Vi ler beklemt av dem som fortsatt tror at floraens, faunaens og galaksenes gud har valgt seg ut et bestemt folk som sine favoritter og gitt dem morsomme steintavler, brennende busker og license to kill. "

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1411153.ece

Skrevet

Du kan jo ikke ha lest kronikken til Gaarder? Jeg er ikke jøde, og jeg reagerte jo - så jeg skjønner godt at en norsk jøde reagerer.

Sakser:

"Guds utvalgte folk

"

"Vi tror ikke på forestillingen om Guds utvalgte folk. Vi ler av dette folkets griller og gråter over dets misgjerninger. Å opptre som Guds utvalgte folk er ikke bare dumt og arrogant, men en forbrytelse mot menneskeheten. Vi kaller det rasisme. "

"Vi ler beklemt av dem som fortsatt tror at floraens, faunaens og galaksenes gud har valgt seg ut et bestemt folk som sine favoritter og gitt dem morsomme steintavler, brennende busker og license to kill. "

Jeg er ikke så fryktelig religiøs av meg, så for meg blir det at de reagerer på det like uforståelig som at muslimer reagerer på karikaturene. Jeg kan forstå at man blir såret av at noen tråkker på troen man har, men derfra til å lese alt det Mona Levin og andre klarer å lese ut av kronikken?

Jeg tror heller ikke at jøder er et utvalgt folk. Det gjør meg ikke til jødehater, det forteller bare at jeg ikke er religiøs ;-)

Skrevet

Sakser:

"Guds utvalgte folk

"

Hmmm. Akkurat _den_ delen av Gaarders kronikk (den om det "utvalgte folket") hadde jeg ingen problemer med...

Skrevet

Jeg er ikke så fryktelig religiøs av meg, så for meg blir det at de reagerer på det like uforståelig som at muslimer reagerer på karikaturene. Jeg kan forstå at man blir såret av at noen tråkker på troen man har, men derfra til å lese alt det Mona Levin og andre klarer å lese ut av kronikken?

Jeg tror heller ikke at jøder er et utvalgt folk. Det gjør meg ikke til jødehater, det forteller bare at jeg ikke er religiøs ;-)

De ER et utvalgt folk - også kristne mener det. (er man ikke religisø på noen vis, så mener man selvsagt ikke det)

Men i følge Bibelen så er jødene det utvalgte folk - og det betyr at de er plukket ut til å "prøves", altså ikke at der opphøyde over andr epå noen måte - men som et åk å bære i forhold til andre mennesker. De skal lide, forfølges, etc. etc.

Skrevet

Sakser:

"Guds utvalgte folk

"

Ja? Fjollete skrevet, og totalt irrelevant ift. dagens situasjon. Men for å finne jødehat der, så må du ganske enkelt ha bestemt deg på forhånd for at terskelen for å stemple noen som jødehater skal være latterlig lav.

Det Gaarder skrev der, er perfekt representativt for utltrakonservative jøder, som ser på det som sin plikt å befolke området og å kaste ut alle ikke-jøder - med vold og drap som virkemidler. Men det er sørgelig irrelevant, all den tid disse utgjør noen få titusener som hverken har politisk makt eller særlig støtte fra annet hold.

"..........................................."

Skrevet

De ER et utvalgt folk - også kristne mener det. (er man ikke religisø på noen vis, så mener man selvsagt ikke det)

Men i følge Bibelen så er jødene det utvalgte folk - og det betyr at de er plukket ut til å "prøves", altså ikke at der opphøyde over andr epå noen måte - men som et åk å bære i forhold til andre mennesker. De skal lide, forfølges, etc. etc.

"Men i følge Bibelen så er jødene det utvalgte folk - og det betyr at de er plukket ut til å "prøves", altså ikke at der opphøyde over andr epå noen måte - men som et åk å bære i forhold til andre mennesker. De skal lide, forfølges, etc. etc."

Det er den vanligste, og moderne, tolkning av det å være "utvalgt", ja. Heldigvis. Jødiske ekstremister har en annen tolkning - akkurat som muslimske ekstremister tolker og bruker koreanen annerledes enn de som ikke er ekstremister. Akkurat som at enkelte kristne mener sex før ekteskapet er synd, mens andre hopper glatt over de passasjene i bibelen som nevner det. O.s.v.

Skrevet

Hmmm. Akkurat _den_ delen av Gaarders kronikk (den om det "utvalgte folket") hadde jeg ingen problemer med...

"Hmmm. Akkurat _den_ delen av Gaarders kronikk (den om det "utvalgte folket") hadde jeg ingen problemer med..."

Problemet med den er at den er totalt usaklig. Israel kriger ikke mot Hezbollah p.g.a det gamle testamentet. Den jevne israeler er ikke ekstremist-jødisk. Det blir som å anklage den jevne nordmann for de samme tingene som Olav den Hellige gjorde, med en misforstått bibel i hånden.

Skrevet

"Hmmm. Akkurat _den_ delen av Gaarders kronikk (den om det "utvalgte folket") hadde jeg ingen problemer med..."

Problemet med den er at den er totalt usaklig. Israel kriger ikke mot Hezbollah p.g.a det gamle testamentet. Den jevne israeler er ikke ekstremist-jødisk. Det blir som å anklage den jevne nordmann for de samme tingene som Olav den Hellige gjorde, med en misforstått bibel i hånden.

Skrevet

Akkurat - er man ikke kristen, så tror man ikke noe på at de er et utvalgt folk til verken det ene eller det andre. Og da synes man det er skikkelig rart når noen kan bruke religion til å begrunne at noen har mer rett til noe enn noen andre.

Historien til staten Israel er komplisert og stien langt fra ren, og det bør ikke være vanskelig å forstå hvorfor det hele er et vepsebol.

For å se litt humoristisk på det, så er det ikke rart at Gud sa at de var utvalgt til å plages, om han helt fra begynnelsen av hadde en plan som tilsa at de skulle bosettes et sted hvor ingen av naboene ville ha dem ;-)

Skrevet

"Men i følge Bibelen så er jødene det utvalgte folk - og det betyr at de er plukket ut til å "prøves", altså ikke at der opphøyde over andr epå noen måte - men som et åk å bære i forhold til andre mennesker. De skal lide, forfølges, etc. etc."

Det er den vanligste, og moderne, tolkning av det å være "utvalgt", ja. Heldigvis. Jødiske ekstremister har en annen tolkning - akkurat som muslimske ekstremister tolker og bruker koreanen annerledes enn de som ikke er ekstremister. Akkurat som at enkelte kristne mener sex før ekteskapet er synd, mens andre hopper glatt over de passasjene i bibelen som nevner det. O.s.v.

Enig i det :)

Og derfor er det meget uklokt av Gaarder å tro at staten Israel tror de er "Guds utvalgte" og det er derfor de gjør som de gjør. Han er god til å skrive fantasi-bøker, ikke dermed sagt at han er god på fakta.

Akkurat som Wenche Foss - hun er god på å lære seg tekster utenatt og forestille seg - hvorfor i huleste er det noe mer troverdig når hun uttaler seg om saker i media enn om rørlegger Andersen gjør det?

Er det ensbetydende med å være intellektuell at man vet alt? og kan ikke rørlegger Andersen være intelektuell (og nå måtte jeg slå opp definisjonen av ordet: ~uel'l adj -elt, -e (fra fr) som hører til forstanden, intellektet intellektuelt var han fullt på høyde med de andre / subst: de i-e åndsarbeidere, særlig personer med høy teoretisk utdanning )

Skrevet

Akkurat - er man ikke kristen, så tror man ikke noe på at de er et utvalgt folk til verken det ene eller det andre. Og da synes man det er skikkelig rart når noen kan bruke religion til å begrunne at noen har mer rett til noe enn noen andre.

Historien til staten Israel er komplisert og stien langt fra ren, og det bør ikke være vanskelig å forstå hvorfor det hele er et vepsebol.

For å se litt humoristisk på det, så er det ikke rart at Gud sa at de var utvalgt til å plages, om han helt fra begynnelsen av hadde en plan som tilsa at de skulle bosettes et sted hvor ingen av naboene ville ha dem ;-)

"Og da synes man det er skikkelig rart når noen kan bruke religion til å begrunne at noen har mer rett til noe enn noen andre.

"

Det er jo nettopp der Gaarder BOMMER!!! Staten Israel bruker ikke religionen i denne konflikten.

Skrevet

HURRA! Endelig er vi enig i noe :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

jeg har lyst å kjøpe meg davidstjerne å gå med det. I solidaritet. Men jeg er kristen så får liksom ikke til.

Men når det på minnesmarkering av holocaust blir sett på som provokasjon å gå med israelsk flagg..

og de i med israel for fred sang og var fredelig. Mens gærne ekstremister angrep de og tok fra de flagg og tenke på.

i dannmark under 2 verdenskkrig så tok danskene på seg den gule stjernen i solidaritet. Den danske dronningen var sterkt til forsvar.

vi bør gjør noe lignende i norge.

"i dannmark under 2 verdenskkrig så tok danskene på seg den gule stjernen i solidaritet. Den danske dronningen var sterkt til forsvar.

Herregud.

Det er da stor forskjell på å sympatisere med massedrap på jøder og massedrap utført av jøder.

Herregud.

ShitDiddelyDo
Skrevet

"i dannmark under 2 verdenskkrig så tok danskene på seg den gule stjernen i solidaritet. Den danske dronningen var sterkt til forsvar.

Herregud.

Det er da stor forskjell på å sympatisere med massedrap på jøder og massedrap utført av jøder.

Herregud.

... sympatisere med jødene på grunn av massedrap utført mot dem, skulle det naturligvis stå.

Skrevet

HURRA! Endelig er vi enig i noe :-)

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

"................................................................................................................................................................................"

Skrevet

"Så fordi en gruppe blir anklaget skal du bruke det som grunn til å anklage en annen?"

Nei, men du kan ikke godta det i ett tilfelle, og ikke i et annet, bare fordi det passer med dine egne meninger og holdninger.

"Vi kan ikke be om at dama skal like å bli hatet for noe hun ikke har gjort"

Hvem er det som hater Levin? Gaarder? Ærlig talt, nå må huet ut av rævva snart.

".........................................."

Jostein er morsom.

Han sier at vi ikke kan godta at den ene parten anser seg utvalgt av guden, og til å være og bo et bestemt sted, men det er akkurat det Hamas og Hizballah mener.

Hizb'allah betyr guds parti.

De har begge i sitt charter at jødene skal fjernes fordi guden har gitt muslimer enerett på det området jødene bor. De har hver sin gud som bestemmer i hver sin leir. Og noen ekstremister som menser jødene er utvalgt til å bo der de bor.

Skrevet

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

"................................................................................................................................................................................"

*hulker høyt og klagende*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...