Gå til innhold

*kremt* hvor dom går det an å bli?

Anbefalte innlegg

Gjest soljenta_83
Skrevet

Enig i at skaden ved ett enslig ansiktsbitt meget mulig ville vært like alvorlig om det var en schaefer. Og at det godt kunne vært en schaefer som bet. Eller setter, for den saks skyld.

Jeg snakket om hundenes forskjellige natur, at f.eks. schaeferen ikke "tenner" på samme måten. Den sloss og biter, men den mister mest sannsynlig ikke hodet og biter til den andre er livløs. Det er det større sjanse for at skjer med amstaffen.

Å si det ikke ville kommet i avisen om det var en golden, forteller meg at du har gått på propagandaen fra staffe-leiren. Du mener altså at ryktet disse hundene har fått er helt feilaktig, at de i snitt er like omgjengelige som andre hunder???

De jeg har truffet på med og uten min egen hund,har vært veldig omgjengelige,og jeg har ingen problemer med å hilse på dem. Det er andre vanlige raser jeg heller holder meg unna.

Selv har jeg en retriever.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mistera

15

• mumitrollet

10

• Prozak

7

• mil1365380270

6

Mest aktive i denne tråden

mil1365380270
Skrevet

Nå har ikke jeg opplevd noe som helst slags problemer med noen av de hundene jeg nevte, alle har vært godt trent av hundevandte mennesker.

Men de er mest like i gemytt og adfersel.

Ikke har jeg sett at de har vært aggresive mot andre hunder heller, ikke mere enn hva som er vanlig nyskjerrighet.

De fleste jeg kjenner med hund har rottweiler eller schefer, en av grunnene til dette er at de er og blir bra vaktbikkjer, selv om de kan tjene som familiehunder.

En av grunnene til at jeg liker amstaffen er jo utseende på dem, pluss at jeg aldri har opplevd en amstaff som har klikket! og jeg har møtt mange, men selvfølgelig ikke alle.

Men vi kan selvfølgelig begynne å diskutere menneskene som oppdrar desse hundene, DA kommer temaet over på noe helt annet.

Jeg har møtt snille amstaffer. Snille mot hunder også. Som helt vanlige mennesker har eid. D.v.s, ikke helt ukyndige, men familier. Men jeg har også møtt kjempesnill amstaff, oppvokst i snill familie, som har gått berserk, uten forvarsel, på annen hund. Akkurat som man kan lese om. Jeg går ikke med på at denne nedarvede oppførselen er vanlig hos andre raser. Det blir for dumt. Og naivt.

Alle raser har dysfunksjonelle individer. Forskjellen er hvor stor skade disse individene forårsaker, og hvor ofte de opptrer. Jeg har null respekt for amstaff-tilhengere som prøver å bortforklare fakta, og late som de er en uskyldig forfulgt gruppe. Godta fakta og ta ansvar for avlen av rasen, så skal de nok se den kan bli tillatt igjen. Inntil så skjer, kan de bare syte så mye de vil, og selge hunder under bordet et par-tre år til. Etter det får de problemer. Velfortjente problemer.

Vil man ikke ha problemer, velger man en annen rase. Verre er det ikke :-)

mil1365380270
Skrevet

De jeg har truffet på med og uten min egen hund,har vært veldig omgjengelige,og jeg har ingen problemer med å hilse på dem. Det er andre vanlige raser jeg heller holder meg unna.

:-)

Skrevet

Jeg har møtt snille amstaffer. Snille mot hunder også. Som helt vanlige mennesker har eid. D.v.s, ikke helt ukyndige, men familier. Men jeg har også møtt kjempesnill amstaff, oppvokst i snill familie, som har gått berserk, uten forvarsel, på annen hund. Akkurat som man kan lese om. Jeg går ikke med på at denne nedarvede oppførselen er vanlig hos andre raser. Det blir for dumt. Og naivt.

Alle raser har dysfunksjonelle individer. Forskjellen er hvor stor skade disse individene forårsaker, og hvor ofte de opptrer. Jeg har null respekt for amstaff-tilhengere som prøver å bortforklare fakta, og late som de er en uskyldig forfulgt gruppe. Godta fakta og ta ansvar for avlen av rasen, så skal de nok se den kan bli tillatt igjen. Inntil så skjer, kan de bare syte så mye de vil, og selge hunder under bordet et par-tre år til. Etter det får de problemer. Velfortjente problemer.

Vil man ikke ha problemer, velger man en annen rase. Verre er det ikke :-)

Vel til mottsettning til deg har jeg sett vel aksepterte hunderaser gå amok.

Passet selv en golden rettriver når jeg var liten ( familien) og den var veldig snill av seg og vi hadde passet den mange ganger før, plutselig ble bikkja rabbiat, og angrep min mor for ingenting. Hunden var mannevond, og måtte avlives.

Jeg har flere historier som denne på lager, men jeg er ikke noen svoren tilhenger av avling på feil måte.

Da får man hunder som er ustabile, og når man får desse av useriøse avlere så er det avleren sitt ansvar og ikke de som i god tro, tror de har kjøpt en hund med ren stamtavle.

Skrevet

Nå har ikke jeg opplevd noe som helst slags problemer med noen av de hundene jeg nevte, alle har vært godt trent av hundevandte mennesker.

Men de er mest like i gemytt og adfersel.

Ikke har jeg sett at de har vært aggresive mot andre hunder heller, ikke mere enn hva som er vanlig nyskjerrighet.

De fleste jeg kjenner med hund har rottweiler eller schefer, en av grunnene til dette er at de er og blir bra vaktbikkjer, selv om de kan tjene som familiehunder.

En av grunnene til at jeg liker amstaffen er jo utseende på dem, pluss at jeg aldri har opplevd en amstaff som har klikket! og jeg har møtt mange, men selvfølgelig ikke alle.

Men vi kan selvfølgelig begynne å diskutere menneskene som oppdrar desse hundene, DA kommer temaet over på noe helt annet.

"pluss at jeg aldri har opplevd en amstaff som har klikket! og jeg har møtt mange, men selvfølgelig ikke alle."

Du vet heller ikke om de hundene du har møtt er troende til å klikke, eller evt. har gjort det før eller etter at du har møtt dem. Hverken en pitbull eller en amstaff er hunder som går rundt og klikker i tide og utide.

"......................................"

mil1365380270
Skrevet

Vel til mottsettning til deg har jeg sett vel aksepterte hunderaser gå amok.

Passet selv en golden rettriver når jeg var liten ( familien) og den var veldig snill av seg og vi hadde passet den mange ganger før, plutselig ble bikkja rabbiat, og angrep min mor for ingenting. Hunden var mannevond, og måtte avlives.

Jeg har flere historier som denne på lager, men jeg er ikke noen svoren tilhenger av avling på feil måte.

Da får man hunder som er ustabile, og når man får desse av useriøse avlere så er det avleren sitt ansvar og ikke de som i god tro, tror de har kjøpt en hund med ren stamtavle.

Man kommer ikke unna at de som driver med hundekamp vil ha pibull eller staff, de vil ikke ha golden til annet enn lokkemat. Det alene burde jo være nok til å få tilhengerne til å innrømme at rasene innehar helt spesielle kampegenskaper?!

Og hvis noen tror sosialisering og opplæring er nok til å få total kontroll på nedarvede egenskaper, da burde de faktisk ikke ha hund.

Det finnes noen fornuftige amstaffmennesker, som innrømmer at rasen er spesiell, og kun bør eies av kyndige mennesker. Dessverre overdøves de av såpekokerne som våser om hvor søøøøte og snille hundene er *blæh*

Skrevet

"pluss at jeg aldri har opplevd en amstaff som har klikket! og jeg har møtt mange, men selvfølgelig ikke alle."

Du vet heller ikke om de hundene du har møtt er troende til å klikke, eller evt. har gjort det før eller etter at du har møtt dem. Hverken en pitbull eller en amstaff er hunder som går rundt og klikker i tide og utide.

"......................................"

Ok, kansje jeg ordla meg litt feil der.

Men de hundene jeg prater om er hunder jeg har hatt kontakt med over lengre tid, og har aldri sett dette hos noen av dem.

Men selvfølgelig, noen av dem er 1-2 år gamle, andre er 5-6 år, så det er jo ingen garranti for at de ikke kan klikke, men de har til dags dato ikke gjort det.

Skrevet

Å si at amstaff-ryktet er oppspinn, er like "smart" som å si at haier ikke egentlig er så farlige som folk skal ha det til, og at de har et ufortjent dårlig rykte. Det er selvfølgelig ikke riktig.

Det finnes mange gode amstaffer, men det er en rase som er avlet til den har blitt ødelagt. Å tro at dette endrer seg i løpet av et par generasjoner er naivt. Det kreves lang tid, og mye intelligent avl, før amstaff blir en rase som statistisk sett er like trygg som mer "stabile" raser.

"........................................"

Skrevet

Man kommer ikke unna at de som driver med hundekamp vil ha pibull eller staff, de vil ikke ha golden til annet enn lokkemat. Det alene burde jo være nok til å få tilhengerne til å innrømme at rasene innehar helt spesielle kampegenskaper?!

Og hvis noen tror sosialisering og opplæring er nok til å få total kontroll på nedarvede egenskaper, da burde de faktisk ikke ha hund.

Det finnes noen fornuftige amstaffmennesker, som innrømmer at rasen er spesiell, og kun bør eies av kyndige mennesker. Dessverre overdøves de av såpekokerne som våser om hvor søøøøte og snille hundene er *blæh*

Godt sagt.

".................................."

Skrevet

Nei, man gjør jo ikke det. Men man forlater ikke en hund på et slikt sted heller. Idiot x 2.

Skrevet

Her er det nok to dumminger. Den første er hundeeieren som bandt hunden utenfor en butikk, det er faktisk forbudt. Den andre er kvinnen som ikke skjønte at når hun står foran en hund som er bundet og ikke kommer seg noe sted, da virker hun truende på denne hunden. Spesielt om hun bøyde seg ned, noe som er vanlig når man skal klappe en hund.

Er det forbudt å binde en hund utenfor en butikk? Det visste jeg ikke. Hvor står det da?

I tilfelle syndes det jo mot dette stadig vekk, her hvor jeg bor iallfall.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Er det forbudt å binde en hund utenfor en butikk? Det visste jeg ikke. Hvor står det da?

I tilfelle syndes det jo mot dette stadig vekk, her hvor jeg bor iallfall.

noen butikksenter har hundeparkering(et slags bur du lukker hunden inn i)

Skrevet

Ja klart det, om man er klar over at hunden sin ikke her "helt trygg" på andre personer så burde han absolutt få som det svir...

Men jeg er heller ikke FOR at personer som er ustabile og i narkomiljø er i besittelse av slike hunder. De har det som regel ikke bra der....

Så, om eieren er overbevist , om at hunden sin er "helt trygg" på andre personer så burde han gå fri for ansvar? Finnes det virkelig hunder som er 100% beregnelige?

Skrevet

Det var dumt av henne, ingen tvil om det. Hundeeieren burde tenke lengre.

Leste at Golden retriever var blant de rasene som skader flest barn.

Skrevet

Det var dumt av henne, ingen tvil om det. Hundeeieren burde tenke lengre.

Leste at Golden retriever var blant de rasene som skader flest barn.

Golden Retrivere skader mange barn fordi det er en populær rase hos barnefamilier.

Skrevet

Så, om eieren er overbevist , om at hunden sin er "helt trygg" på andre personer så burde han gå fri for ansvar? Finnes det virkelig hunder som er 100% beregnelige?

Nei, men det gjelder da alle hunder, og ikke bare amstaff og pittbull:)

Skrevet

Min erfaring er at eiere av kamphunder er dumme i betydningen antisosiale og/eller narkomane..

Det er da bare tull.

Jeg kjenner flere som har slike hunder og de har da et like godt lynne som andre hunder hvis de har blitt oppdratt skikkelig.

Men muslimene som kamper hunder i en viss park i Oslo, de har gale hunder og de har også andre hunder enn amstatt og pitbull.

Skrevet

Nei, men det gjelder da alle hunder, og ikke bare amstaff og pittbull:)

Har ikke peiling på raser, uttaler meg om "hunder" generelt.

Skrevet

Golden Retrivere skader mange barn fordi det er en populær rase hos barnefamilier.

Og fordi de ser så snille ut at nesten ingen betenker seg på å gå bort til dem ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...