Gå til innhold

hjelpepleiere??

Anbefalte innlegg

Gjest missika
Skrevet

Hei. er det noen her som jobber som hjelpepleier? Hvordan trives du i yrket, er det vanskelig eller går det greit?

Tenker på å utdannene meg til det, via aftenskolen. Har allmennfagene fra før, men tror ikke høyere utdanning er aktuelt likevel.

Videoannonse
Annonse
Gjest hjelpepleieren
Skrevet

Jeg har jobbet som hjelpepleie i 15år.Trives forsåvidt med det. men på mange måter har tidene forandret seg litt.Jeg har kun jobbet på sykehjem.Før hadde vi mange og allsidige arbeidsoppgaver.Følte oss mer verdsatt enn i dag.Flere sykepleiere har komt inn på sykehjemmene, og det er bra. Men de har en tendens til å frata oss de kvalifiserte arbeidsoppgaver vi har gjort i alle år.For å si det slik så trivdes jeg mer før.Tror ikke at jeg kommer til å jobbe som hjelpepleier til jeg blir pensjonist.Min arbeidsplass vet hva jeg kan/er god til, og vet at jeg blir sett på som en faglig og dyktig hjelpepleier.Skal jeg skifte jobb,må jeg på en måte begynne på "nytt" igjen. Og det tror jeg på mange måter kan bli litt vanskelig i forhold til rollen hjelpepleier/sykepleier.

Det er selvfølgelig ikka bare sort/hvitt,men mange av mine kolleger sier mye det samme.

Jeg er en type som liker ansvar og ha allsidighet i arbeidet.Noen trives best med det motsatte.

Dette var bare noen tanker fra meg.

Lykke til med valget.

Gjest soljenta_83
Skrevet

Jeg har jobbet som hj.pleier ett år nå,og trives veldig godt. Jeg jobber i hjemmesykepleien,og synes det er veldig artig. Der har man litt større frihet enn på sykehjem hvor du må holde deg inne blant fire vegger,samt at i hjemmetjenesten har jeg inntrykk av at hjelpepleiere har større ansvar enn på sykehjem og på sykehus:) Men det er jo en smakssak.. Jeg anbefaler deg virkelig å ta utdannelsen.

Gjest missika
Skrevet

Jeg har jobbet som hj.pleier ett år nå,og trives veldig godt. Jeg jobber i hjemmesykepleien,og synes det er veldig artig. Der har man litt større frihet enn på sykehjem hvor du må holde deg inne blant fire vegger,samt at i hjemmetjenesten har jeg inntrykk av at hjelpepleiere har større ansvar enn på sykehjem og på sykehus:) Men det er jo en smakssak.. Jeg anbefaler deg virkelig å ta utdannelsen.

hei, vil du fortelle litt om hva du gjør i jobben din:)

Gjest soljenta_83
Skrevet

Hmm. Det er jo veldig sosialt da. For mange brukere,er hjemmetjenesten de eneste som er innom i løpet av dagen f.eks. Så det blir mye prating.

Så har man jo ulike stellesituasjoner. Morgenstell med dusjing osv. Mating,matlaging,Sårstell,alt mulig småtteri i løpet av dagen, kveldstell,legging.

Spør om du lurer på noe. Vanskelig å vite hva jeg skal skrive

Gjest anbefaler også
Skrevet

Det er forskjellige oppgaver. Noen brukere trenger mye hjelp til diverse, mens andre stort sett klarer seg selv. Stell er bare en liten del av jobben. Samtaler, registrering på data, følge på toalettet, ordne til mat, på dagtid i uken er det kanskje å følge en bruker til lege eller frisør, gå turer osv.

Gjest missika
Skrevet

Hmm. Det er jo veldig sosialt da. For mange brukere,er hjemmetjenesten de eneste som er innom i løpet av dagen f.eks. Så det blir mye prating.

Så har man jo ulike stellesituasjoner. Morgenstell med dusjing osv. Mating,matlaging,Sårstell,alt mulig småtteri i løpet av dagen, kveldstell,legging.

Spør om du lurer på noe. Vanskelig å vite hva jeg skal skrive

hmm, er det vanskelig å venne seg til å stelle andre, f-eks toalettbesøk, sårstell,f.ekssår inn til beinet osv...

må en takle slik påforhånd eller kan en venne seg til det,vokse med tanken på en måte...

?

Gjest soljenta_83
Skrevet

hmm, er det vanskelig å venne seg til å stelle andre, f-eks toalettbesøk, sårstell,f.ekssår inn til beinet osv...

må en takle slik påforhånd eller kan en venne seg til det,vokse med tanken på en måte...

?

Nei,jeg syns ikke det var vanskelig i det hele tatt. Jeg hadde ikke vært borti noe før jeg startet på utdannelsen,men vennet meg veldig fort til alt. Jeg har egentlig aldri syntes avføring,oppkast etc er så veldig ekkelt så jeg har ikke hatt problemer med det. Men man kan jo forberede seg litt da. Sårstell går helt fint når du har gjort det et par ganger og "får det inn i henda" :) Kan jo evt melde deg på noen sårstellkurs osv når du begynner i jobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...