Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den ene hesten min (fjording) klør og klør, og klør. Hun klør seg til blods, og har nå flere åpne sår.

Dyrlegen klør seg i hodet....

Har også snakket med dyrlegene på Bergen Travpark, de mente det måtte være en form for allergi, gjerne for insekter. - Som det er svært mye av i år. Fikk endel tips hos de, så skal blant annet ta blodprøver av henne i morgen, for å sjekke både eventuelle allergier, og ellers full test.

Skal også gi henne sprøyte med langtidsvirkende kortison i morgen, pluss Switch, sånn anti flott- og insektsmiddel. Ellers renser jeg sårene ved behov, og smører sårene med hydrokortisonsalve. Hun får også antibakteriell salve.

Hun står sammen med 6 andre hester, ingen av dem har noe lignende. Har hatt henne i 4 år, hun har aldri vært syk før.

Er veldig fortvilet, for hun får flere sår for hver dag. Så kjære dol'ere, kan noen hjelpe meg? Noen som har opplevd dette på hestene sine?

Lillemus, vet at dere har travhester, har du vært borti dette?

Takker så mye for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har du aldri vært inne på hest.no? Der har de brukerforum hvor man får svar på alt mulig rart med en gang. Tipper det er flere som kan svare deg der enn her inne.

Skrevet

Jeg har dessverre ikke peiling på hest - men når både hesten og dyrlegen klør, så kan det kanskje være noe smittsomt? ;-)

Skrevet

Sommereksem? Veldig vanlig på islandshest, særlig de som kommer til Norge fra Island.

Kuren for dem er ofte å bli sendt til fjells om sommeren, der er plagen mindre. Har dog aldri hørt om fjordinger med sommereksem. Jeg tror jeg ville prøvd en eller annen form for alternativ behandling jeg - spør en homøopat!

Skrevet

Sommereksem som Lillemus nevner, kan dukke opp på mange andre hesteraser enn islandshest, selvom dette er mest kjent / vanlig.

Eksemen er jo en allergisk reaksjon på innsektsfloraen. Så alle hester som bytter miljø til et sted med annen insektsflora, vil være utsatt for å kunne utvikle sommereksem.

Det samme vil nok kunne skje dersom insektsfloraen endrer seg, selvom hesten står på samme sted.

I år har det jo vært lite nedbør og kanskje flere / andre innsekter enn vanlig. Så det er godt mulig at hesten din reagerer på dette?

Hva med foring og beite?

Er det noen endringer der??

Mange hester kan også få allergiske reaksjoner på for de ikke tåler.

Allergi mot bygg bl.a, kan gi hevelser og kløe.

Hesten din kan også ha spist planter på beitet, som hun reagerer på.

Prøv evt med et eksemdekken en periode, for å se om det blir bedre.

Håper du finner ut av det!

Skrevet

har du aldri vært inne på hest.no? Der har de brukerforum hvor man får svar på alt mulig rart med en gang. Tipper det er flere som kan svare deg der enn her inne.

Har faktisk aldri vært innom der før, nei. Men nå har jeg! :)

Fikk masse svar, hjertelig takk for tipset.

Skrevet

Jeg har dessverre ikke peiling på hest - men når både hesten og dyrlegen klør, så kan det kanskje være noe smittsomt? ;-)

Haha ;-)

Skrevet

Sommereksem? Veldig vanlig på islandshest, særlig de som kommer til Norge fra Island.

Kuren for dem er ofte å bli sendt til fjells om sommeren, der er plagen mindre. Har dog aldri hørt om fjordinger med sommereksem. Jeg tror jeg ville prøvd en eller annen form for alternativ behandling jeg - spør en homøopat!

Det skal jeg gjøre. Takker så mye for svar! :)

Skrevet

Sommereksem som Lillemus nevner, kan dukke opp på mange andre hesteraser enn islandshest, selvom dette er mest kjent / vanlig.

Eksemen er jo en allergisk reaksjon på innsektsfloraen. Så alle hester som bytter miljø til et sted med annen insektsflora, vil være utsatt for å kunne utvikle sommereksem.

Det samme vil nok kunne skje dersom insektsfloraen endrer seg, selvom hesten står på samme sted.

I år har det jo vært lite nedbør og kanskje flere / andre innsekter enn vanlig. Så det er godt mulig at hesten din reagerer på dette?

Hva med foring og beite?

Er det noen endringer der??

Mange hester kan også få allergiske reaksjoner på for de ikke tåler.

Allergi mot bygg bl.a, kan gi hevelser og kløe.

Hesten din kan også ha spist planter på beitet, som hun reagerer på.

Prøv evt med et eksemdekken en periode, for å se om det blir bedre.

Håper du finner ut av det!

Tror også det er en allergisk reaksjon. Heller mest til insektene, har vært/er ufattlig mye insekter i år.

Har bestilt et såkalt insektsdekken, vet ikke hvordan allergidekken er i forhold - men det skal jeg finne ut!

Takker så mye for svar! :)

Skrevet

Tror også det er en allergisk reaksjon. Heller mest til insektene, har vært/er ufattlig mye insekter i år.

Har bestilt et såkalt insektsdekken, vet ikke hvordan allergidekken er i forhold - men det skal jeg finne ut!

Takker så mye for svar! :)

Tror nok at allergi/insekt/eksemdekken er flere navn på det samme egentlig...

Jeg tenker på den type dekken som ofte brukes på islandshester med sommereksem.

Funkjonen er jo i bunn og grunn å "pakke inn" hesten for å hindre den i å få innsektsstikk, og dermed utvikle eksem (allergi)...

Får håpe du finner ut av det.

Ellers er det jo en mager trøst at det går mot høst nå, så insektene forsvinner vel etterhvert...

Skrevet

Tror nok at allergi/insekt/eksemdekken er flere navn på det samme egentlig...

Jeg tenker på den type dekken som ofte brukes på islandshester med sommereksem.

Funkjonen er jo i bunn og grunn å "pakke inn" hesten for å hindre den i å få innsektsstikk, og dermed utvikle eksem (allergi)...

Får håpe du finner ut av det.

Ellers er det jo en mager trøst at det går mot høst nå, så insektene forsvinner vel etterhvert...

Takker så mye!

Hun begynner heldigvis å komme seg litt nå. Har i tillegg smurt henne med masse aloe vera, ser ut til at det virker både kjølende og kløstillende. Og insektene begynner heldigvis å avta.

Håper hun kommer seg helt snart, hun har ikke hatt en veldig god sommer.

Skrevet

Kortison er ikke løsningen i lengden. Det fjerner bare problemet for en stund, og når det kommer tilbake kan det være verre en før. Prøv og finn en dyrlege som er spesialist på hudproblemer.

Skrevet

Takker så mye!

Hun begynner heldigvis å komme seg litt nå. Har i tillegg smurt henne med masse aloe vera, ser ut til at det virker både kjølende og kløstillende. Og insektene begynner heldigvis å avta.

Håper hun kommer seg helt snart, hun har ikke hatt en veldig god sommer.

Kanskje det til neste år kan forebygges, med det flått/insektsmiddelet?

Skrevet

Kanskje det til neste år kan forebygges, med det flått/insektsmiddelet?

Ja, jeg vil absolutt prøve det. For dette må jeg virkelig prøve å unngå at hun får igjen. Hun er relativt gammel, og har aldri hatt noen plager / sykdommer før.

Skrevet

Kortison er ikke løsningen i lengden. Det fjerner bare problemet for en stund, og når det kommer tilbake kan det være verre en før. Prøv og finn en dyrlege som er spesialist på hudproblemer.

Enig i det. Er skeptisk til kortison-bruk.

Sprøyten har enda ikke kommet, vet ikke om det er apoteket eller dyrlegen som er uendelig treg. Men som sagt er hun på bedringens vei, så jeg håper hun slipper denne sprøyten.

Spesialister på hudsykdommer hos dyr vokser ikke på trær i disse trakter, dessverre. Men om jeg finner en (google?), skal jeg ta en telefon!

Skrevet

Enig i det. Er skeptisk til kortison-bruk.

Sprøyten har enda ikke kommet, vet ikke om det er apoteket eller dyrlegen som er uendelig treg. Men som sagt er hun på bedringens vei, så jeg håper hun slipper denne sprøyten.

Spesialister på hudsykdommer hos dyr vokser ikke på trær i disse trakter, dessverre. Men om jeg finner en (google?), skal jeg ta en telefon!

God bedring til hesten din!

Så lenge h*n er på bedringens vei, ville jeg droppet kortisonen.

Skrevet

Ja, jeg vil absolutt prøve det. For dette må jeg virkelig prøve å unngå at hun får igjen. Hun er relativt gammel, og har aldri hatt noen plager / sykdommer før.

Noe annet du kan prøve, er å kjøpe mastiki-olje via nettet (tror ikke det selges i Norge ennå, dessverre). Mastiki har i vitenskaplige studier å ha bl.a. antibakteriell og "anti-fungal" (soppdreppende?) virkning. Ref. http://en.wikipedia.org/wiki/Pistacia_lentiscus

Også bra for ulike hudproblemer som eksem, sår osv., se http://www.greekproducts.com/mastic/uses.html

For å kjøpe, se http://www.e-anemos.gr/default.html?lang=en-gb (klikk på menyvalget Mastic) og finn Mastic Oil et stykke ned på siden.

eller

http://ecoclub.com/shop/en/view_product.php?productid=54&idcat=7&idsubcat=-1&idsubsubcat=-1&PHPSESSID=f32ddb5c1f62d823ab7783c3e1ae9fb4

Dette er konsentrerte produkter, så jeg vil tro at man skal blande ut mastiki-oljen med nøytral hudvennlig base-olje.

Dette er et rent naturprodukt som har svært mange positive effekter, og ingen kjente bivirkninger, selv ved overdrevent inntak. Se http://www.e-anemos.gr/en-gb/dept_16.html

Skrevet

God bedring til hesten din!

Så lenge h*n er på bedringens vei, ville jeg droppet kortisonen.

Du har sikkert rett! Det er det jeg også føler er det beste.

Tusen takk!! :-)

Skrevet

Noe annet du kan prøve, er å kjøpe mastiki-olje via nettet (tror ikke det selges i Norge ennå, dessverre). Mastiki har i vitenskaplige studier å ha bl.a. antibakteriell og "anti-fungal" (soppdreppende?) virkning. Ref. http://en.wikipedia.org/wiki/Pistacia_lentiscus

Også bra for ulike hudproblemer som eksem, sår osv., se http://www.greekproducts.com/mastic/uses.html

For å kjøpe, se http://www.e-anemos.gr/default.html?lang=en-gb (klikk på menyvalget Mastic) og finn Mastic Oil et stykke ned på siden.

eller

http://ecoclub.com/shop/en/view_product.php?productid=54&idcat=7&idsubcat=-1&idsubsubcat=-1&PHPSESSID=f32ddb5c1f62d823ab7783c3e1ae9fb4

Dette er konsentrerte produkter, så jeg vil tro at man skal blande ut mastiki-oljen med nøytral hudvennlig base-olje.

Dette er et rent naturprodukt som har svært mange positive effekter, og ingen kjente bivirkninger, selv ved overdrevent inntak. Se http://www.e-anemos.gr/en-gb/dept_16.html

Tusen takk for alt dette! Så Flott! Ser veldig spennende ut. Har bare skumlest det foreløpig, men skal sette meg inn i det!

Skrevet

Tusen takk for alt dette! Så Flott! Ser veldig spennende ut. Har bare skumlest det foreløpig, men skal sette meg inn i det!

Mastiki ER et veldig flott og spesielt produkt. Og treet som mastiki kommer fra vokser kun et sted i verden, på den greske øya Chios. Dvs. man kan få treet til å vokse andre steder, men man får da ikke den mastikien fra treet, det er kun på Chios den gir avkastning (mastiki kommer fra kvaen i trærne). Helt sprøtt, men jeg tror ikke de undersøkelsene som har blitt gjort har klart å komme opp med noen forklaring.

Så spesielt er dette med mastiki, at chiotene (folk på Chios) ble behandlet mye mildere av sine tyrkiske okkupasjonsmakter enn alle andre steder i Hellas, i den tiden tyrkerne okkkuperte området. Mastikien var så ettertraktet av sultaner og andre høyerestående tyrkere, så for å få mastiki måtte de la chiotene få spesielle privilegier, slik at de ikke sluttet å utvinne mastikien.

Mastiki ble tidligere brukt som tilsetningsstoff i maling, det brukes til tannkrem og tyggegummi, smakstilsetning i likør, søtsaker, som urt i matlaging, etc., og også da innen hudpleie og medisin. Det var lenge på vei nedover, men særlig etter at noen av mastikiens positive egenskaper har blitt vitenskaplig dokumentert, så er nå produksjon og bruk av mastiki på vei oppover. Forhåpentligvis blir det også mer kjent her til lands snart. :-)

Beklager avsporingen, men jeg synes dette er litt fascinerende! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...