Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mastiki ER et veldig flott og spesielt produkt. Og treet som mastiki kommer fra vokser kun et sted i verden, på den greske øya Chios. Dvs. man kan få treet til å vokse andre steder, men man får da ikke den mastikien fra treet, det er kun på Chios den gir avkastning (mastiki kommer fra kvaen i trærne). Helt sprøtt, men jeg tror ikke de undersøkelsene som har blitt gjort har klart å komme opp med noen forklaring.

Så spesielt er dette med mastiki, at chiotene (folk på Chios) ble behandlet mye mildere av sine tyrkiske okkupasjonsmakter enn alle andre steder i Hellas, i den tiden tyrkerne okkkuperte området. Mastikien var så ettertraktet av sultaner og andre høyerestående tyrkere, så for å få mastiki måtte de la chiotene få spesielle privilegier, slik at de ikke sluttet å utvinne mastikien.

Mastiki ble tidligere brukt som tilsetningsstoff i maling, det brukes til tannkrem og tyggegummi, smakstilsetning i likør, søtsaker, som urt i matlaging, etc., og også da innen hudpleie og medisin. Det var lenge på vei nedover, men særlig etter at noen av mastikiens positive egenskaper har blitt vitenskaplig dokumentert, så er nå produksjon og bruk av mastiki på vei oppover. Forhåpentligvis blir det også mer kjent her til lands snart. :-)

Beklager avsporingen, men jeg synes dette er litt fascinerende! :-)

Takker så mye for kjempe interessant lesning! Så lærte jeg litt historie idag også, til og med :-)

Har aldri hørt om det, men synes det høres veldig spennende ut!

Nesten så en får lyst å reise til Chios og undersøke nærmere :-)

Akkurat som jeg synes Noni juice fra Tahiti er spennende. Jeg bruker den selv, (den originale!) og den hjelper jo mot/for alt mulig rart!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takker så mye for kjempe interessant lesning! Så lærte jeg litt historie idag også, til og med :-)

Har aldri hørt om det, men synes det høres veldig spennende ut!

Nesten så en får lyst å reise til Chios og undersøke nærmere :-)

Akkurat som jeg synes Noni juice fra Tahiti er spennende. Jeg bruker den selv, (den originale!) og den hjelper jo mot/for alt mulig rart!

Hyggelig at du satt pris på det!

Og Chios er absolutt verdt et besøk... Eller 7, som i mitt tilfelle, så langt. Og jeg skal tilbake! :)

Mastiki har jeg tidligere bare hørt om og sett, og smakt mastiki-tyggegummien, men nå har jeg fått øynene opp for at mastiki faktisk kan ha noe for seg i andre sammenhenger, og at det er flere vitenskapelige studier som bekrefter det.

Har bestilt meg både mastiki-pulver (til fx baking/matlaging) og noen såper jeg nå.

Håper det går bedre med hesten!

Skrevet

Hyggelig at du satt pris på det!

Og Chios er absolutt verdt et besøk... Eller 7, som i mitt tilfelle, så langt. Og jeg skal tilbake! :)

Mastiki har jeg tidligere bare hørt om og sett, og smakt mastiki-tyggegummien, men nå har jeg fått øynene opp for at mastiki faktisk kan ha noe for seg i andre sammenhenger, og at det er flere vitenskapelige studier som bekrefter det.

Har bestilt meg både mastiki-pulver (til fx baking/matlaging) og noen såper jeg nå.

Håper det går bedre med hesten!

Hei igjen!

Ja, takk, det går mye bedre med henne nå! Hun har bare 3 åpne sår nå, ganske små. Og det er STORT, i forhold til hvordan hun så ut. Ser ut som hun kommer seg dag for dag, og det uten hydrokortison.

Så spennende at du har vært der (Chios) SÅ mange ganger! Forstår godt at du er hekta på mastiki-produkter :) Du burde jo importere det til Norge! Gjøre buisness av det.

Si i fra da, når du har startet Gemini Mastiki AS. :)

Skrevet

Hei igjen!

Ja, takk, det går mye bedre med henne nå! Hun har bare 3 åpne sår nå, ganske små. Og det er STORT, i forhold til hvordan hun så ut. Ser ut som hun kommer seg dag for dag, og det uten hydrokortison.

Så spennende at du har vært der (Chios) SÅ mange ganger! Forstår godt at du er hekta på mastiki-produkter :) Du burde jo importere det til Norge! Gjøre buisness av det.

Si i fra da, når du har startet Gemini Mastiki AS. :)

Det var en god ide!

Men det er flere jeg har snakket med som har vært på Chios flere ganger enn meg altså. Noen har snakket om 13 ganger, 20, og noen har kommet helt ut av tellinga. To par (godt voksne norske par) bor der hele sommeren hvert år, traff dem første gang i 98. Ei annen var der så ofte hun kunne på ferie, men likte seg så godt at hun flyttet ned og lærte seg gresk skikkelig, og driver eget firma der. Og en reiseleder, som har vært "over alt" i de greske øyene og andre turist-destinasjoner, falt sånn for Chios at han kjøpte seg hus og bor der året rundt, bare hjemom i Norge en liten tur hver vinter. Og sånn kunne jeg holdt på... hehe

så joda, jeg har funnet mitt paradis på jord :-)

Men det med import av mastiki, hm, det var jammen ikke en dum ide... *gruble*

Skrevet

Det var en god ide!

Men det er flere jeg har snakket med som har vært på Chios flere ganger enn meg altså. Noen har snakket om 13 ganger, 20, og noen har kommet helt ut av tellinga. To par (godt voksne norske par) bor der hele sommeren hvert år, traff dem første gang i 98. Ei annen var der så ofte hun kunne på ferie, men likte seg så godt at hun flyttet ned og lærte seg gresk skikkelig, og driver eget firma der. Og en reiseleder, som har vært "over alt" i de greske øyene og andre turist-destinasjoner, falt sånn for Chios at han kjøpte seg hus og bor der året rundt, bare hjemom i Norge en liten tur hver vinter. Og sånn kunne jeg holdt på... hehe

så joda, jeg har funnet mitt paradis på jord :-)

Men det med import av mastiki, hm, det var jammen ikke en dum ide... *gruble*

Masse Lykke Til!! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...