Gå til innhold

Musikk- og nabo-spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest heffalumpen
Skrevet

Hvis man bor i leilighet: Hvor høyt kan man spille til hverdags? Jeg liker å ha på musikk hele tiden (=ok???), og litt høyt innimellom (=ok??)

Noen erfa med type leiligheter man kan 'bråke' i, uten at naboer hører hverandre?

Fortsetter under...

Gjest ta hensyn
Skrevet

Du bør ikke spille høyt om morgenen og om kvelden. Vis hensyn, for det er godt med ro også.

Skrevet

Jeg har bodd i leilighet, og det er ikke spesielt morsomt å bo nær noen som spiller musikk hele tiden - og høyt ganske ofte...

Ta en prat med naboene ved siden av, over og under og hør med dem. Kanskje dere kan komme til en enighet alle parter kan leve med.

Skrevet

Høyt er greit 3-4 sanger synes jeg, utover det blir det fort plagsomt. Så høyt at naboene hører deg i bakgrunnen er greit en stund, men døgnet rundt er grusomt! Det er faktisk slitsomt.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Høyt er greit 3-4 sanger synes jeg, utover det blir det fort plagsomt. Så høyt at naboene hører deg i bakgrunnen er greit en stund, men døgnet rundt er grusomt! Det er faktisk slitsomt.

Ja jeg vil ikke være til noen plage. Men vil ikke flytte langt ut på landet i et lite hus heller.

Så jeg prøver å finne mulige løsninger! :)

Annonse

Gjest heffalumpen
Skrevet

Du kan bruke headset synes jeg.

Tror du headset med antenne er ok. Altså trådløst? Ja, i tilfelle du vet noe om det asså :) hehe...

Gjest heffalumpen
Skrevet

Jeg har bodd i leilighet, og det er ikke spesielt morsomt å bo nær noen som spiller musikk hele tiden - og høyt ganske ofte...

Ta en prat med naboene ved siden av, over og under og hør med dem. Kanskje dere kan komme til en enighet alle parter kan leve med.

Ja, kommunikasjon er tingen! Vil ikke plage noen, liker ro selv, jeg (når jeg ikke spiller) (eller når det er MIN musikk) Så jeg vil absolutt ta hensyn, jeg er egentlig veldig beskjeden og forsiktig på den måten :)

Gjest Debra irl
Skrevet

Hvis du spiller høyt nok til at jeg også hører sangen og liker samme musikk som meg, så er volumet passe. Liker ikke bare å få høre bassgangen- den er plagsom.

Også sender jeg melding til deg når jeg har fått nok og syns du kan ta på deg headset igjen.

Sånn var det med forrige nabo. Nå bor vi i hus, så nå spiller jeg så mye og så høyt jeg vil. (Ikke for at det skjer så ofte- følte bare for å tøffe meg litt)

Skrevet

Hvis du spiller høyt nok til at jeg også hører sangen og liker samme musikk som meg, så er volumet passe. Liker ikke bare å få høre bassgangen- den er plagsom.

Også sender jeg melding til deg når jeg har fått nok og syns du kan ta på deg headset igjen.

Sånn var det med forrige nabo. Nå bor vi i hus, så nå spiller jeg så mye og så høyt jeg vil. (Ikke for at det skjer så ofte- følte bare for å tøffe meg litt)

Jeg bor i blokk og det er sjelden jeg spiller høy musikk, det er ikke veldig lytt hos meg heller.

Men når jeg er hos kjæresten min og er alene der så hender det at det virkelig dundrer i veggene ja... :o) Jeg liker nemlig å gaule til når jeg spiller høyt og det gjør jeg helst i enerom...!

Gjest kløverblomst
Skrevet

Vi har en nabo som er direkte slitsom med musikken sin. Jeg syns - når man bor tett - at man må ta hensyn til naboene. All musikk eller annen lyd som er så høy at naboene hører det inn til seg må begrenses. Det betyr at om vinteren med dører og vinduer lukket kan du spille høyere enn om sommeren med dører og vinduer på vid gap.

Jeg syns det er ganske irriterende at vår nabo nærmest fraskriver seg ansvaret for sitt "bråk" ved å si til oss at vi bare må si i fra når det blir for høyt. Det burde de faktisk skjønne sjøl, og det er ikke spesielt hyggelig og stikke hodet inn til naboen flere ganger i uka for å klage på høy musikk.

Det blir et irritasjonsmoment, og det påvirker naboforholdet. Derfor syns jeg det er bedre å være føre var og faktisk tenke seg litt om. Spill musikk for deg selv, ikke for naboen. Er du i tvil, så gå ut og lukk døra, gå et par meter vekk og hvis du fortsatt hører musikken, så er det for høyt.

Skrevet

Enig! Og det samme gjelder gjentagelse av den samme sangen ørten ganger - uansett hvor fin den er!!! :-)

Husker jeg for mange, mange år siden satt på hybelen min i Tr.heim og skulle lese til eksamen, da naboen skrudde opp lyden på Jennifer Rush' "Power of love", som var hyperpopulær akkurat da.

Jeg la fra meg boka og nøt musikken litt - som en velfortjent pause.

Det var absolutt ikke like stas da naboen spilte sangen på samme lydstyrke 5-6 ganger til! *ha ha*

Skrevet

Vi har en nabo som er direkte slitsom med musikken sin. Jeg syns - når man bor tett - at man må ta hensyn til naboene. All musikk eller annen lyd som er så høy at naboene hører det inn til seg må begrenses. Det betyr at om vinteren med dører og vinduer lukket kan du spille høyere enn om sommeren med dører og vinduer på vid gap.

Jeg syns det er ganske irriterende at vår nabo nærmest fraskriver seg ansvaret for sitt "bråk" ved å si til oss at vi bare må si i fra når det blir for høyt. Det burde de faktisk skjønne sjøl, og det er ikke spesielt hyggelig og stikke hodet inn til naboen flere ganger i uka for å klage på høy musikk.

Det blir et irritasjonsmoment, og det påvirker naboforholdet. Derfor syns jeg det er bedre å være føre var og faktisk tenke seg litt om. Spill musikk for deg selv, ikke for naboen. Er du i tvil, så gå ut og lukk døra, gå et par meter vekk og hvis du fortsatt hører musikken, så er det for høyt.

Ja, det er veldig viktg at man ikke legger til grunn at alt som ikke er protestert på er godtatt!

Annonse

Ørkenvandreren
Skrevet

Nesten umulig å svare konkret på....

Generelt vil jeg si at hvis man har flyttet i leilighet med naboer på alle kanter, så får man ta konsekvensen av det - og dempe seg litt.

Mitt råd er at du snakker med naboene _før_ du irriterer dem. Fortell om din musikkinteresse, og si at det er helt greit at de kommer og sier ifra når det blir for høyt, slik at du kan finne et passende volum etterhvert.

Skrevet

Tror du headset med antenne er ok. Altså trådløst? Ja, i tilfelle du vet noe om det asså :) hehe...

Det vil ikke fungere i en blokk. Mottakeren vil ta imot naboens signaler også. Så, plutselig hører du naboens radiokanal enn din egen musikk.

Skrevet

Hvis musikkvolumet er på fest-nivå flere ganger i uka, så blir det veldig slitsomt.

Jeg bor i murbygg og her dundrer det i veggene til alle tider. Hadde de ennå hatt god musikksmak, men Bon Jovi og "O Helga Natt" (som han forøvrig synger med til). Det er faktisk så lytt at vi hører det godt selv om den ene leiligheten ligger i en annen oppgang. Jeg får dermed ikke sagt i fra en gang, for jeg klarer ikke finne ut hvem det er.

Gjest kløverblomst
Skrevet

Nesten umulig å svare konkret på....

Generelt vil jeg si at hvis man har flyttet i leilighet med naboer på alle kanter, så får man ta konsekvensen av det - og dempe seg litt.

Mitt råd er at du snakker med naboene _før_ du irriterer dem. Fortell om din musikkinteresse, og si at det er helt greit at de kommer og sier ifra når det blir for høyt, slik at du kan finne et passende volum etterhvert.

Problemet er at naboen vil kvie seg for å si i fra, og derfor vil irritere seg MYE før de går til det skritt å faktisk klage. Sannsynligvis vil de irritere seg 20 ganger for hver gang de faktisk sier i fra.

Man må derfor bare rett og slett dempe seg såpass at det ikke høres inn til naboen.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Du bør tenke på at musikken kan høres mye høyere ut hos naboen enn inne hos deg. Vi inviterte naboen inn til oss mens han spilte dundremusikk som verst (vegg i vegg med stua vår), og han ble sjokkert over hvor høyt det hørtes ut inne hos oss.

Skrevet

Det kommer helt an på leiligheten og bygningen hvorvidt det høres. Jeg hadde ikke akseptert å høre noe i det hele tatt, av type konstant varighet. Og på kvelden (etter 20, f.eks) på hverdager spiller man IKKE høy musikk så lenge det finnes normalt levende folk i leilighetene rundt deg.

Jeg går hakket lengre, og aksepterer ikke fest-musikk etter 24 i helgene heller, men der er nok mange mer tilgivende.

"........................................."

Skrevet

Det kommer helt an på leiligheten og bygningen hvorvidt det høres. Jeg hadde ikke akseptert å høre noe i det hele tatt, av type konstant varighet. Og på kvelden (etter 20, f.eks) på hverdager spiller man IKKE høy musikk så lenge det finnes normalt levende folk i leilighetene rundt deg.

Jeg går hakket lengre, og aksepterer ikke fest-musikk etter 24 i helgene heller, men der er nok mange mer tilgivende.

"........................................."

Jeg har bodd i overkant av en mnd i leiligheten min nå og har ikke hørt _en_ lyd fra naboene! Med unntak av søstra mi i etasjen over da. ;o)

I den gamle leiligheten hørte jeg av og til de over meg, det hendte jeg ble _litt_ lei av gitarklimpring når det foregikk i ett fra kl. 15-23.... Men det skjedde ikke så ofte da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...