Gå til innhold

Skolebøker videregående almenfag

Anbefalte innlegg

Gjest Sint mamma
Skrevet

Ble det ikke fri konkurranse på priser skolebøker? Nå har de funnet en måte å fortsatt tjene grovt på skoleungdommen.De bare bytter ut de fleste bøkene hvert år, med små forandringer, så må alle kjøpe nytt hele tiden.

Er jo sprøtt miljømessig da, å kaste bøker som nesten ikke har vært brukt etter kun ett års bruk. Fy skam! Og så DYRT da. PC skal de også ha nå for å gjøre skolearbeidet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn har det jo vært støtt? Det var jo grisedyrt med bøker til allmennfag for 20 år siden også? For ikke å snakke om til videre studier.

-nå har det jo vært enda en reform, så da må flere bøker kjøpes nye, og det er jo ikke forlagene sin skyld, men politikerne.

-og gratis bøker til videregående har de jo også snakket om i 20 år _minst_.

Skrevet

Vel, da jeg gikk på videregående som begynner å bli endel år siden, var det på samme måten. Skolebøkene kostet flesk, og de svidde i lommebøkene til de fleste.

Kalkulatorene måtte være sånn og sånn, og var svindyre også. og rabatt var det ikke snakk om, jeg gikk tegning, form og farge, så i tillegg til de vanlige allmennbøkene, så måtte vi kjøpe dyre kunstbøker til høye priser, i tillegg til alt materiale vi måtte ha, og det var MASSE! de laget pakker med alt vi trengte og desse kostet jo noen tusner, i tillegg måtte vi også fornye dette iløpet av året.

Tviler på at det at det blir billigere med tiden...

Skrevet

Da Kristin Clemet ble undervisningsminister lagde hun en helt ny læreplan fordi hun og den daværende regjeringen mente at norske elever lærte for lite i norsk skole sammenlignet med andre land.

Denne reformen kalte hun "Kunnskapsløftet". En reform er jo ingen reform uten at grunnleggende ting blir endret, og det gjorde at forlagene måtte lage nye lærebøker til alle fag, tilpasset den nye læreplanen, både for grunnskolen og videregående skole.

Da den rød-grønne regjeringen overtok var alt stort sett ferdig, slik at de bare satte den nye læreplanen ut i livet.

Og nå bølger diskusjonen rundt gratis læremidler også for videregående skole. Regjeringspartiene er ikke enige innad om måten bøkene skal bli gratis på. SV og SP vil ha stipend eller boksjekker til elevene, men AP vil at skolene skal kjøpe inn bøker og låne ut. Denne avgjørelsen er utsatt til neste år. Det siste er at FrP har kasta seg inn i debatten og er positive til gratis bøker i videregående de også. Og det kunne virke ut fra artikkelen i avisen i forrige uke at de heller mot alternativet til SV og SP.

Så får vi bare se hva som skjer - det er lov å håpe ...

Skrevet

Helt enig med deg. Har ei som skal begynne på videregående, studiespesialsisering.

Ikke nok med at de må kjøpe alle bøkene, flere skoler krever jo også at elevne skal skal ha egen pc. Det heter jo så fint leasingavtale og at elvene kan overta PC når de er ferdig med videregående, men dyrt er det for det.

Skrevet

Sånn har det da alltid vært. Husker godt at mora mi var sur fordi hun måtte betale skolebøkene mine. Husker også at andre foreldre ikke hadde råd til å sende ungene på gymnaset.

Sjøl hadde jeg ikke penger til å studere videre etter gymnaset. Jeg bodde i Oslo og fikk derfor ikke studielån eller stipend fordi foreldrene mine tjente for mye. Og de var ikke interessert i å fø på meg gjennom et langt studium.

Skrevet

Sånn har det da alltid vært. Husker godt at mora mi var sur fordi hun måtte betale skolebøkene mine. Husker også at andre foreldre ikke hadde råd til å sende ungene på gymnaset.

Sjøl hadde jeg ikke penger til å studere videre etter gymnaset. Jeg bodde i Oslo og fikk derfor ikke studielån eller stipend fordi foreldrene mine tjente for mye. Og de var ikke interessert i å fø på meg gjennom et langt studium.

I dag får man heldigvis stipend og lån etter egen inntekt når man tar høyere utdanning.

Skrevet

I dag får man heldigvis stipend og lån etter egen inntekt når man tar høyere utdanning.

Ja, det gjør man og det gagner mine store unger som studerer begge to.

Skrevet

Det har alltid vært dyrt med bøker på videregående. Skole jeg gikk på lånte ut bøker i de fleste obligatoriske fagene.

Min erfaring sier at det er i orden å ha gamle utgaver hvis de ikke avviker for mye, f.eks. bare på sidetall eller lignende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...