Gå til innhold

..men hva skal jeg med penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...sier min straks 15-årige datter som ruver over meg - når jeg ymter frem på at jeg skal sette ho opp på liste til sommerjobb på min arbeidplass neste år.

Hun ønsker seg aldri noe, hun! - Hun har alt hun trenger og det er helt vanvittig å kjøpe bursdagspresang og julepresang til den jentungen.

Hun vet hun får klær når hun trenger det - da tar mor og hun en tor på salg og handler en liten bunke så kredittkortet går varmt - når man bare går på sånn 70%-salg så får man mye klær for 1500,-

Jeg er jo heldig også da - som har en datter som ikke må ha merkeklær (bortsett fra Converse - hun har MANGE par) - men det gjør også at hun ikke gidder å hjelpe til hjemme heller - annet enn det jeg spør om fra gang til gang - for, som sagt; "Hva skal hun med penger?"

Jeg tror jeg har skjemt henne aldeles bort....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min snart 16 åring er fornøyd bare det ikke er ruter og striper på det jeg kjøper til han:)

MEN....han har stadig behov for penger til PlayStation/GameBoy og GameCube spill da.....

...og av den grunn tar han ut av oppvaskmaskinen hver dag og støvsuger leiligheten en gang i uka!

Skrevet

Vel, du kan jo starte med å fortelle at etter fylte 15, så er klesskjøpet hennes eget ansvar.

Og da må hun JOBBE for det. Hjemme fx, de 1500 du gir til klær her og der kan heller jobbes inn i rater!

Skrevet

Og min datter på snart 12 år synes det er forferdelig urettferdig at hun ikke får ha sommerjobb. Hun trenger visst penger hun;o)

Skrevet

Hva med moped da. Frister ikke det????

Nei - - det syns hun er farlig - det går busser - hehe

Skrevet

Vet hun at hun kan få eget bankkort?

Datteren min, som er ett år eldre, synes det var ganske kult å få det. Hun fikk det i sommer, og selv om det ikke er så mye penger på det, liker hun _muligheten_ for å kunne betale med det.

Etter hvert kommer jeg til å overføre et fast beløp til henne pr. mnd., og la henne betale mer selv, i stedet for at hun (som hittil) får en lav ukelønn som vi supplerer når hun f.eks. skal på kino.

Skrevet

Vet hun at hun kan få eget bankkort?

Datteren min, som er ett år eldre, synes det var ganske kult å få det. Hun fikk det i sommer, og selv om det ikke er så mye penger på det, liker hun _muligheten_ for å kunne betale med det.

Etter hvert kommer jeg til å overføre et fast beløp til henne pr. mnd., og la henne betale mer selv, i stedet for at hun (som hittil) får en lav ukelønn som vi supplerer når hun f.eks. skal på kino.

Ja - hun fikk det til konfirmasjon - hun er så økonomisk -hehe. Her om dagen brukte hun 100 kroner- da hadde hun kjøpt 10 topper!!! :)

Skrevet

Nei - - det syns hun er farlig - det går busser - hehe

Ja, det gjør jo det.

Hva med å spare til lappen? Eller stereoanlegg, snowboard, sykkel. NOE må ho vel ønske seg?

Ellers tror jeg du har ei unik jente:-)

Skrevet

Ja, det gjør jo det.

Hva med å spare til lappen? Eller stereoanlegg, snowboard, sykkel. NOE må ho vel ønske seg?

Ellers tror jeg du har ei unik jente:-)

JEG sparer til lappen for henne - om hun ikke begynner å røyke - sykkel skal vi kjøpe denne uka...jo, jeg skjemmer henne bort :)

Skrevet

JEG sparer til lappen for henne - om hun ikke begynner å røyke - sykkel skal vi kjøpe denne uka...jo, jeg skjemmer henne bort :)

Lett å gjøre det. Har akkurat bestilt sykkel til vesla nå. Den råtøffe saken. MEN den blir liggende til jul. Da får ho den.

Skrevet

Lett å gjøre det. Har akkurat bestilt sykkel til vesla nå. Den råtøffe saken. MEN den blir liggende til jul. Da får ho den.

Jeg er FÆL til å gi dem det de vil ha....hun TRENGER jo sykkel.

Skrevet

Vel, du kan jo starte med å fortelle at etter fylte 15, så er klesskjøpet hennes eget ansvar.

Og da må hun JOBBE for det. Hjemme fx, de 1500 du gir til klær her og der kan heller jobbes inn i rater!

Men hva skal hun gjøre da?

Skrevet

Min snart 16 åring er fornøyd bare det ikke er ruter og striper på det jeg kjøper til han:)

MEN....han har stadig behov for penger til PlayStation/GameBoy og GameCube spill da.....

...og av den grunn tar han ut av oppvaskmaskinen hver dag og støvsuger leiligheten en gang i uka!

Så bra da! - datra mi tenkte hun skulle å begynne å vaske klærne sine selv - så det gikk litt fort -og jeg ble så klart kjempeglad. Hun størjet ned trappa med klær og sorterte og ordnet. Og da kom jeg på at jeg hadde klær i maskin og ropte til henne fra kjøkkenet: "gidder du å putte det våte tøyet i tørketrommelen?"

og svaret kom:

"hvem av maskinene er tørketrommel'n da?"

*DÅN* hehe

Skrevet

Jeg er FÆL til å gi dem det de vil ha....hun TRENGER jo sykkel.

Joda, kjenner til det. Vesla mi TRENGER også ny sykkel ettersom den andre nå er knøttliten.....

Tror også sykkelgleden blir større med en større sykkel med gir.

Men på den andre siden hadde ho sikkert klart seg uten også.... Akkurat som ho hadde klart seg uten så mye klær som ho har. Og så mye leker....

Skrevet

Men hva skal hun gjøre da?

Ta en klesvask eller to i uka(hun trenger ikke ta undertøyet til hele familien da...), vaske, tørke, brette. Støvsuge stua. Vaske badet/kjøkkenet(kommer an på hvor stort det er og hvor mye dilldall som står der da.) Lage middag en gang i uka (noe enkelt som grøt,ferdige fiskekaker med posebrunsaus, kjøttdeig med posepasta, eller noe sånn som er kjapt og lettvint.) Være med lillebror/søster i svømmehallen. Rake/klippe plenen. Gå ut med søpla. Ikke alt da, men noen av oppgavene noen ganger i uka. Kan jo diskutere dere imellom om oppgavene skal være fast eller etter behov. Hva som passer best.

Kanskje ha en litt sånn "mer penger må du gjøre mer".

Skrevet

Så bra da! - datra mi tenkte hun skulle å begynne å vaske klærne sine selv - så det gikk litt fort -og jeg ble så klart kjempeglad. Hun størjet ned trappa med klær og sorterte og ordnet. Og da kom jeg på at jeg hadde klær i maskin og ropte til henne fra kjøkkenet: "gidder du å putte det våte tøyet i tørketrommelen?"

og svaret kom:

"hvem av maskinene er tørketrommel'n da?"

*DÅN* hehe

Ja, vi er noen flinke mødre vi! He, he

Skrevet

Hun er for bortskjemt. Kjøp minimalt med klær og utstyr til henne, så vil pipa etterhvert få en annen lyd.

Skrevet

Ta en klesvask eller to i uka(hun trenger ikke ta undertøyet til hele familien da...), vaske, tørke, brette. Støvsuge stua. Vaske badet/kjøkkenet(kommer an på hvor stort det er og hvor mye dilldall som står der da.) Lage middag en gang i uka (noe enkelt som grøt,ferdige fiskekaker med posebrunsaus, kjøttdeig med posepasta, eller noe sånn som er kjapt og lettvint.) Være med lillebror/søster i svømmehallen. Rake/klippe plenen. Gå ut med søpla. Ikke alt da, men noen av oppgavene noen ganger i uka. Kan jo diskutere dere imellom om oppgavene skal være fast eller etter behov. Hva som passer best.

Kanskje ha en litt sånn "mer penger må du gjøre mer".

Hun roter så grusomt når hun lager mat - hun produserer søppel og rot bare hun går gjennom rommet. Men hun har utrolig vakre øyne da!:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...