Gå til innhold

Rusmisbruker i familien

Anbefalte innlegg

Gjest rusafamilie
Skrevet

Skal ha et lite selskap hjemme om noen dager, bare nærmeste familie på middag og kaker.

Problemet er at en mine nærmeste familiemedlemer er rusmisbruker.

Har hatt mye styr med vedkommende opp igjennom og det endte med at mitt yngste barn havnet på akutten pga inntak av noe vi trodde var narkotiske stoffer. Det endte heldigvis godt men det gav meg en støkk i livet og jeg kuttet all kontakt med misbrukeren.

Dette er ca 3 år siden og vedkommende har i nesten et år vært på et behandlings sted. Det har vist nok fungert godt, selv om jeg har hørt om et par sprekker.

Det er første gang vedkommende har vært så lenge under behandlig, å så er det frivillig itillegg.

Må innrømme at jeg er stolt av h*n.

Samtidig vet jeg ikke om jeg er helt klar for å stole på h*n enda.

Fikk spørsmål i dag om det var greit av vedkommende ble invitert hit til selskapet mitt.

Jeg sa at jeg måtte tenke på det. Vet ikke om jeg orker å ha det stresse den dagen. Klarer ikke la vedkommende være alene med barna mine osv.

Hadde vært fint med noen synspunkter fra noen nøytrale personer.

Er jeg for hard?

Er redd for å gi lillefingeren, men føler meg samtidig så utrolig kjiip...

vanskelig dette her!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg ville bedt vedkommende være borte fra sammenkomster med barn inntil jeg selv var blitt trygg på denne personen igjen.

Snacky1365380698
Skrevet

Vel, tidligere rusmisbrukere uttaler jo selv at det som ofte er vanskelig nettopp er det å bli akseptert etter et rehabiliteringsopphold/når man er nykter. Er jo ikke å stikke under en stol at mange rusmisbrukere trenger både 2 og flere forsøk før de klarer helt å kutte ut misbruket, mens noen helt aldri klarer det. Men det å hele tiden må bevise det gjør jo ikke saken noe lettere.

H*n dreit seg ut forrige gang, og kommer sikkert til å gjøre det igjen, men ikke vær så kritisk! Skjønner jo at du ikke stoler på denne personen, men det skjønner h*n garantert også. Enhver person som sto ansvarlig for å skade noen andres barn, ville jo ha vært dritflau og lei seg i lang, lang tid etterpå. Rusmisbrukere intet unntak.

Så gi nå denne personen en sjanse. Skal h*n lykkes, trenger h*n mennesker rundt seg som h*n har tillit til. Og ikke minst, ting å ta seg til. Det å bli utestengt fra et familieselskap er en stygg ting!

Skrevet

Når du ikke gir vedkommende en ny sjanse stempler du og sier en gang rusmisbruker, alltid misbruker. Det er tungt å motivere seg selv for behandling når man møter slike holdninger, særlig fra egen familie.

Jeg hadde invitert denne personen og investert tid i å holde et litt ekstra godt øye med barna.

Gjest synes jeg
Skrevet

Hold på ditt opprinnelige valg.

La han evt først bevise sin bedring i sammenkomster der det kun er voksne.

Skrevet

Når du ikke gir vedkommende en ny sjanse stempler du og sier en gang rusmisbruker, alltid misbruker. Det er tungt å motivere seg selv for behandling når man møter slike holdninger, særlig fra egen familie.

Jeg hadde invitert denne personen og investert tid i å holde et litt ekstra godt øye med barna.

Kunne ikke sagt meg mere enig...

Skrevet

Jeg tror h*n hadde fått kommet. For vi er flere, som kan "ta i et tak" - og da behøver h*n ikke å være alene med barna et øyeblikk.

Siden h*n er på behandling, tror jeg det hadde gått fint.

Og tenk deg å bli utelatt fra familieselskap - den er ikke god!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...