Gå til innhold

Spørsmål til oppsatt treningsprogram på studio...

Anbefalte innlegg

Gjest endelig motivert!
Skrevet

Mål er normalt god kondis, bra helse, overskudd i hverdagen og bistand til stort vekttap over lang tid (max 2 kg i mnd), OG unngå benskjørhet som gammel - er det kondis eller styrke man skal satse på da?

Jeg antar at svaret er "en kombinasjon" - men i så fall, hvordan skal fordelingen mellom styrke og kondis være?

Hadde første time på treningsstudio i dag, og jeg og hun som satte opp programmet var ikke "på nett". Hun mener jeg bør satse på et relativt hardt basis styrkeprogram 2 timer pr uke, og ha en kondisøkt a la spinning pr uke.

Jeg ville trodd det var omvendt - eller i alle fall at jeg bør trene mer kondis?

Hu la også inn mye frivekter i programmet - er det egentlig lurt når jeg er så utrent som jeg er (nesten helt - har bare gått noen sporadiske turer de siste månedene).

Synes dette virker litt rart?

Men kan sikkert være gøy å trene litt skikkelig styrke også, da - og gjør sikkert at jeg får noe mindre overflødig hud når jeg er 30 kg. mindre.

Videoannonse
Annonse
Gjest endelig motivert
Skrevet

PS: Er 36 år gammel, hvis det har noe å si

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

2 treninger pr uke m utholdenhetstrening(kondis) er anb. for å øke kondisen.

Skrevet

Det beste middelet treningsmessig mot benskjørhet er vektbæring, altså at skjelettet ditt får oppleve trykk-slipp-trykk-slipp, så i så måte er styrketrening faktisk viktigere enn kondisjonstrening.

Synes programmet høres helt fint ut, jeg - kun én styrkeøkt i uka blir fort litt lite for at du skal kunne merke fremgang (tre ganger er egentlig det ideelle). Du kan jo ta deg noen kjappe gåturer utenom den ene kondisøkta på treningsstudioet også. ;)

Med tanke på frivekter så er det en god treningsmåte med mindre det er noe som tilsier at du ikke klarer kombinasjonen å balansere vektene og samtidig ha nok belastning til at det blir treningseffekt. Om du takler frivektstrening så er det flere ganger bedre effekt enn de mer passiviserende apparatene, fordi det trener mer enn kun de store musklene.

Apparater er i grunnen noe herk . ;)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Høres helt greit ut som en start.

Frivekter er definitivt å foretrekke framfor apparater.

Snacky1365380698
Skrevet

Har du ikke trent før/er relativt utrent, er det litt "skummelt" å begynne med for mye kondisjonstrening. Man kan bli fort lei, og musklene tåler mindre belastning enn om man har trent tidl. Ved å begynne med et relativt stramt styrkeprog bygger du først opp basismusklulaturen (rygg, mage, hofter, lår etc) slik at du faktisk klarer å sykle/springe/eller hva det måtte være i mer enn 15 min uten å slippe å være stiv i 2 uker etterpå. Ok, litt overdrivelse her, men du skjønner vel poenget.

I tillegg øker forbrenningen ved å trene styrke. Det beste er altså å kombinere de to, da i tilpasset mengder ut fra mål, treningsform osv.

Det hun satte opp er helt vanlig prosedyre for mennesker på ditt nivå. Utholdenhetstreningen får du mer enn nok av senere uansett.

Skrevet

For å gå ned i vekt er det veldig viktig å trene styrke. Du får kardio når du varmer opp. Hvis du varmer opp i 15-20 minutter før styrkeøkten trener du kondis godt.

Skrevet

For å fjerne fett skal du trene kondis ja. Jeg synes det høres rart ut med kondis bare en gang i uka. Jeg vil si minst tre, med mindre det er meningen at du skal trappe opp etter hvert som du blir mer vant til å trene.

Gjest Instruktør
Skrevet

PS: Er 36 år gammel, hvis det har noe å si

Alder har ingenting å si!

Synes det hele høres veldig bra ut!

Vil du ha inn litt mer kardio, kan du legge inn en halvtime etter styrke!

Ps! Husk bra mat!

Gjest staedtler
Skrevet

Én kondisjonsøkt i uka var da altfor puslete. Kjør minimum to, helst tre.

To økter med frie vekter i uka er prima.

Skrevet

For å gå ned i vekt er det veldig viktig å trene styrke. Du får kardio når du varmer opp. Hvis du varmer opp i 15-20 minutter før styrkeøkten trener du kondis godt.

Å varme opp i 20 min. før styrkeøkten er helt unødvendig, med tanke på oppvarming. Du skal bli varm, og få igang blodomløpet, ikke bli sliten.

Når det gjelder kardio i forhold til styrketrening, så er det mest effektivt ETTER styrketrening. Dette fordi glykogenlagrene i musklene er (mer eller mindre) tømt, og man forbrenner mer fett enn før. 25-30 min. kardio etter styketrening er fint.

Kardio FØR styrketrening krever at du holder på med en så høy intensitet at du risikerer å være altfor sliten til å klare å kjøre en effektiv styrkeøkt.

"......................................"

Skrevet

Høres ikke rart ut. Men du kan utvilsomt legge til en kardioøkt i uken. Men, som andre sier her, det kan være et poeng å ikke overdrive kardio til å begynne med, for å minke risikoen for å gå lei.

Ellers bør du, for maksimal effekt vs. tid, trene kardio ETTER styrketreningsøkten. 25-30 min. Etter en god styrkeøkt er glykogenlagrene i musklene tømt, og du vil forbrenne større andel fett i forhold til muskler enn før styrketreningen.

Når det gjelder å gå ned i vekt, så er det et faktum at muskelmasse forbrenner fett. Det fører dermed logisk nok til at økt muskelmasse = økt fettforbrenning. Jeg vet noen som med gode resultater har gått ned veldig mye i fettprosent, og samtidig økt i muskelmasse selvfølgelig, med hovedsaklig (hard) styrketrening og minimalt med kardio. Men jeg vil ikke anbefale å nedvurdere kardio av den grunn.

Hvis du er helt utrent, så er det nok ikke så dumt å høre på hva instruktøren på senteret sier. Det opplegget de kjører er som regel veldig "safe", og kan derfor være greit frem til man blir i såpass form at man kan begynne å gå utover dette.

"........................................."

Gjest staedtler
Skrevet

15 min. i "oppvarmingsintensitet" gjør nærmest ingenting for fysisk kapasitet. Om man får framgang av det, må man være fullstendig ute av form.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Høres helt greit ut som en start.

Frivekter er definitivt å foretrekke framfor apparater.

hvorfor er frivekter bedre enn apparater?

Gjest huldertussa
Skrevet

Jeg vet ikke nok til at jeg kan si om det opplegget er bra eller dårlig for din. Vet bare at styrketrening også er viktig i forhold til vektnedgang...

Men... det programmet som hjalp meg veldig, med omtrent samme mål som du har, var et program som kombinerer styrke og kardio.

15 min oppvarming, to strykeøvelser, men ikke mer enn 30 sek pause mellom settene. Tre sett a 10-12 rep pr øvelse.

6 min på tredemølle, relativt høyt tempo. to nye styrkeøvelser som over.

Som over igjen.

så 5 min og 4 min tredemølle kombinert med styrke som over.

15 min nedtrapping.

Trente alt fra 3 til 5 dager i uka. Alt ettersom hva jeg fikk tid til.

Kombinert med kostråd fra studioet har det gitt resultater. Selv 1.5 mnd ferie fra studioet og masse mat og grilling har klart å ødelegge. Nå er jeg klar for å fortsette.

Gjest endelig motivert!
Skrevet

Takk til alle for gode råd og innspill!

Da holder jeg meg i utgangspunktet til det instruktøren har anbefalt, men legger inn en ekstra kardio-økt i form av rask kveldstur i starten. Det trenger jeg uansett, balsam for sjelen etter en travel dag.

Lurer litt på HVOR støl jeg kommer til å bli i starten - jeg er nemlig blitt litt støl etter introtimern. Sier vel mest om hvordan formen er i dag.

Gleder meg både til trening og til resultater!

Gjest endelig motivert!
Skrevet

Alder har ingenting å si!

Synes det hele høres veldig bra ut!

Vil du ha inn litt mer kardio, kan du legge inn en halvtime etter styrke!

Ps! Husk bra mat!

Ja, jeg husker bra mat! Har glukoseintoleranse så jeg jobber med å endre til kosthold som holder blodsukkeret stabilt, langsomme karbohydrater og proteiner er greia der.

Det er jeg nødt til å gjøre - og må prioritere sånn mat fremfor mat som er spesielt bra i kombinasjon med trening, dersom du tenker mest på det, og dersom det er noe annet enn det jeg nevnte.

Takk for innspill!

Skrevet

15 min. i "oppvarmingsintensitet" gjør nærmest ingenting for fysisk kapasitet. Om man får framgang av det, må man være fullstendig ute av form.

Oppvarmingen før en styrkeøkt skal ikke være en effektiv kardioøkt.

"......................................."

Skrevet

hvorfor er frivekter bedre enn apparater?

Du bruker flere muskler, og du trener opp balansen, får dypere og lenger bevegelser etc. Det er dessuten helt fleksibelt - et aparat har en fastsatt bevegelse, selv om noe kan justeres. Aparater er egentlig lite verdt annet enn til rehabilitering o.l.

"........................................"

Gjest staedtler
Skrevet

Oppvarmingen før en styrkeøkt skal ikke være en effektiv kardioøkt.

"......................................."

Det er (forhåpentligvis) å sparke inn åpne dører.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...