Gå til innhold

Fartsbøter/ miste lappen/ fengsel?

Anbefalte innlegg

Gjest Debra irl
Skrevet

Finnes det en side på nett hvor man kan se hvor mye det koster å ha kjørt x antall km for fort og når man mister lappen og om det evt er fengselsstraff "inkludert"?

Svogeren min ble blinket på i en automat i kveld, og han har et tungt høyrebein som nå kommer til å straffe seg. Han prøver å finne ut hva han har i vente. Er litt desp, men er på sted uten nett. Så jeg spør på hans vegne nå.

Og, nei, jeg forsvarer ham ikke. Han kjørte som en dust, og forhåpentlig lærer han av i kveld......

Videoannonse
Annonse
Gjest Debra irl
Skrevet

Her er satsene for forenklet forelegg:

http://odin.dep.no/sd/norsk//aktuelt/pressesenter/pressem/028001-990791/

Er hastigheten over det som står her, gir det førerkortbeslag og boten fastsettes av en politijurist, eller av en rettsinstans hvis farten var vanvittig høy.

Da er det ingen fast straff, men vurderes ut i fra mange faktorer.

Takk for link. Ser hva han vente seg i bot, men ikke om for hvor lang tid han mister lappen. Han kjørte i 134 i 80 sone. Så jeg går utifra at førerkortet inndras, men hva tror du han kan forvente? 6 mnd? 2 år? Hvis du skulle gjette....

Skrevet

Takk for link. Ser hva han vente seg i bot, men ikke om for hvor lang tid han mister lappen. Han kjørte i 134 i 80 sone. Så jeg går utifra at førerkortet inndras, men hva tror du han kan forvente? 6 mnd? 2 år? Hvis du skulle gjette....

Uff, ja det var mye, men siden du angir hastigheten så nøyaktig, betyr det at han har fått vite det av politiet allerede?

Såpass høy hastighet vil nok havne for en domsstol. Tror, nok at det ligger under grensen for ubetinget fengsel, og vil gjette på et sted mellom 6-12 måneder på førerkortet. Flere faktorer kommer inn i et slik bilde. Føre\lysforhold, motor\landevei, mye\lite trafikk osv.

Skrevet

En bekjent ble målt til 132 i 80 sona. Fikk 9 mnd uten lappen og 18 dager med pallesnekring.

Gjest anonym for anledningen
Skrevet

En x kjørte i 127 km/t i 80 sone og mista lappen en periode og fikk ei saftig bot.

Gjest Debra irl
Skrevet

Uff, ja det var mye, men siden du angir hastigheten så nøyaktig, betyr det at han har fått vite det av politiet allerede?

Såpass høy hastighet vil nok havne for en domsstol. Tror, nok at det ligger under grensen for ubetinget fengsel, og vil gjette på et sted mellom 6-12 måneder på førerkortet. Flere faktorer kommer inn i et slik bilde. Føre\lysforhold, motor\landevei, mye\lite trafikk osv.

Han var ikke klar over at han kjørte så fort. Satt vel litt i egne tanker. Men så ned på speedometeret da han ble blinket på i fotoboksen. Og nå har han litt panikk da...

Skrevet

Han var ikke klar over at han kjørte så fort. Satt vel litt i egne tanker. Men så ned på speedometeret da han ble blinket på i fotoboksen. Og nå har han litt panikk da...

OK, så hvis 134 km/t var det han så på speedometeret kan han trygt regne med at den målte hastigheten er endel lavere. 5-10% er vanlig.

Gjest anonym for anledningen
Skrevet

OK, så hvis 134 km/t var det han så på speedometeret kan han trygt regne med at den målte hastigheten er endel lavere. 5-10% er vanlig.

Jo, men så må man ta med i beregningen at innen man så på speedometeret har man sikkert automatisk slakket av litt på farten i det sekundet man oppfattet blinken.

Jeg ble tatt i 68 i 50-sona i følge det forenklede forelegget, men da jeg så på speedometeret like etter blink var det ca 63-64. Og vi har et nokså nøyaktig speedometer

Skrevet

Jo, men så må man ta med i beregningen at innen man så på speedometeret har man sikkert automatisk slakket av litt på farten i det sekundet man oppfattet blinken.

Jeg ble tatt i 68 i 50-sona i følge det forenklede forelegget, men da jeg så på speedometeret like etter blink var det ca 63-64. Og vi har et nokså nøyaktig speedometer

Ja, det kan være slik som du sier.

Skrevet

Inndragnng av førerkort et sted mellom 8 til 13 måneder. Jeg vil gjette ca. 10.

Han ligger i tillegg rett over grensa for å må i fengsel, med mindre dette er endret i det siste. Så han risikerer noen dager bak lås og slå - jeg gjetter ca 18- 21 dager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...