Gå til innhold

Kampsport for barn og mestring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen sletta tråden, men dette er en nyttig debatt.

Kampsport er kun for de som er friske i hodet. Du kan ikke vite om barn er det. De fleste klubber bortviser uegnede deltagere, men ikke alle. Det forekommer en del uegnede, delvis på grunn av myter om økt mestring tiltrekker seg en bestemt type barn.

For andre fører det kun til at episodene blir færre, men mer brutale og fatale.

Det er viktig å vite at kampsporttrening blir betraktet som "angrep med farlig redskap" i retten, og f eks en kvinnelig utøver fikk 6 mnd ubetinget fengsel for å ha laget noen blåmerker på en venninne. Det var dagens lengste ansikt på den dama. Det som mange anser for "selvforsvar" anses i retten for å være "hevn" og "overfall". Det er forbudt å hevne seg.

Kampsport vil jeg og mange andre anse som selvforsvar først hvis noen trekker kniv eller andre våpen. Men da er det like greit å hive en søppelkasse i hue på dem.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

30

• Prozak

17

• ShitDiddelyDo

8

• Ugga Bugga

7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er klart at kampsport ikke har andre terskler for hva som er angrep og hva som er forsvar, enn hva som helst annen fysisk vold.

"......................................."

Skrevet

Det er klart at kampsport ikke har andre terskler for hva som er angrep og hva som er forsvar, enn hva som helst annen fysisk vold.

"......................................."

Nei. Vold er vold, og tersklene blir ikke høyere eller lavere i snitt. De som går for å lære har alltid en grunn - særlig gutter. De fleste går for å kunne dominere andre mer. Bare noen få, særs kvinner, går fordi de er redde.

Hvis du da ser bare på de som har gått og lært, så forekommer det ikke mindre vold blant dem totalt sett. Epsiodene er bare færre, men mer brutale. Totalt sett går det kanskje opp i opp.

Skrevet

Nei. Vold er vold, og tersklene blir ikke høyere eller lavere i snitt. De som går for å lære har alltid en grunn - særlig gutter. De fleste går for å kunne dominere andre mer. Bare noen få, særs kvinner, går fordi de er redde.

Hvis du da ser bare på de som har gått og lært, så forekommer det ikke mindre vold blant dem totalt sett. Epsiodene er bare færre, men mer brutale. Totalt sett går det kanskje opp i opp.

Og belegg for disse påstandene har du funnet.....hvor?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Svært mange begynner med kampsport fordi det er fantastisk god trening. Det finnes vel knapt bedre trening hvis man er ute etter en fantastisk kropp, styrke og kroppsbeherskelse.

Skrevet

Når jeg drev med slikt i yngre dager, så var det ikke for å sloss - og ikke sloss jeg utenom, heller. Min inspirasjon var konkurransekamp.

"........................................."

Skrevet

"De som går for å lære har alltid en grunn - særlig gutter. De fleste går for å kunne dominere andre mer. Bare noen få, særs kvinner, går fordi de er redde."

Jeg har drevet med kampsport selv. Ikke fordi jeg var redd, og ikke fordi jeg ønsket å dominere noen. Derimot synes jeg det er artig å lære noe nytt, tøye sine grenser, komme i form, få økt kroppsbeherskelse og selvtillit, som med andre idretter antar jeg.

Skrevet

Hvis du trenger linker, så kan du få låne bokhylla mi eller grave i hodet. 99% av alt finnes ikke på internett.

Men du må gjerne være uenig.

Skrevet

Jeg tror det blir en feil generalisering. Kampsport er ikke kampsport.

Blant de som driver med f.eks karate eller judo, tviler jeg på at du finner spesiellt mange gateslosskjemper. Blant de som driver med thai- eller kickboksing derimot, finner du nok atskillig flere.

"........................................"

Skrevet

Svært mange begynner med kampsport fordi det er fantastisk god trening. Det finnes vel knapt bedre trening hvis man er ute etter en fantastisk kropp, styrke og kroppsbeherskelse.

Det stemmer nok. Men i Oslo øst er det litt ulikt resten av landet. Det vet jeg mye om. Slik har det vært siden 70-åra.

Skrevet

Når jeg drev med slikt i yngre dager, så var det ikke for å sloss - og ikke sloss jeg utenom, heller. Min inspirasjon var konkurransekamp.

Omtrent det her også. Tid og sted er viktig. I Hamar var det fredelig og seriøst på 70-tallet.

Skrevet

Det stemmer nok. Men i Oslo øst er det litt ulikt resten av landet. Det vet jeg mye om. Slik har det vært siden 70-åra.

Det kommer jo også an på hva. Som jeg nevnte et annet sted, så er det neppe mange som begynner med judo for å bli flinke til å sloss på gata. Men i de senere år har vi fått idiotiske ting som kalles Streetfighting etc., som har ett formål: Å sloss. Der finnes det gjerne ikke noen som helst psykologisk trening, disiplin og beherskelse etc. Akkurat som thai-boksing o.l.

Skrevet

Omtrent det her også. Tid og sted er viktig. I Hamar var det fredelig og seriøst på 70-tallet.

Er det ufredelig på Hamar nå for tiden?

Skrevet

"De som går for å lære har alltid en grunn - særlig gutter. De fleste går for å kunne dominere andre mer. Bare noen få, særs kvinner, går fordi de er redde."

Jeg har drevet med kampsport selv. Ikke fordi jeg var redd, og ikke fordi jeg ønsket å dominere noen. Derimot synes jeg det er artig å lære noe nytt, tøye sine grenser, komme i form, få økt kroppsbeherskelse og selvtillit, som med andre idretter antar jeg.

De lokale idrettslag har mange tilbud utenom kampsport. En tid kom det mange skader inn på sykehusene som skyldes kampsportutøvere, og ofrene turde ikke anmelde overfall.

Det ble for mange grove enkelttilfeller, og for mange torpedoer kom fra disse miljøene. Det er ikke uten grunn at høyesterett ga ordre til at reaksjonene mot kampsportgalninger skulle settes lik reaksjoner på angrep med farlig redskap.

Polititet er ganske bekymret for slike miljøer, og bander starter egne klubber.

ShitDiddelyDo
Skrevet

De fleste jeg kjenner som har trent boksing har trent på Oslo Øst. Disse har trent konkurranseboksing. Ikke streetfigthing.

Men det er klart enkelte kampsporter tiltrekker seg idioter som vil slåss på gata.

Skrevet

De lokale idrettslag har mange tilbud utenom kampsport. En tid kom det mange skader inn på sykehusene som skyldes kampsportutøvere, og ofrene turde ikke anmelde overfall.

Det ble for mange grove enkelttilfeller, og for mange torpedoer kom fra disse miljøene. Det er ikke uten grunn at høyesterett ga ordre til at reaksjonene mot kampsportgalninger skulle settes lik reaksjoner på angrep med farlig redskap.

Polititet er ganske bekymret for slike miljøer, og bander starter egne klubber.

Ja vel, og derfor kan ikke småunger begynne med karate? Fordi det finnes galninger som driver med kampsport?

Det finnes galninger som hopper på ski også.

Skrevet

Det kommer jo også an på hva. Som jeg nevnte et annet sted, så er det neppe mange som begynner med judo for å bli flinke til å sloss på gata. Men i de senere år har vi fått idiotiske ting som kalles Streetfighting etc., som har ett formål: Å sloss. Der finnes det gjerne ikke noen som helst psykologisk trening, disiplin og beherskelse etc. Akkurat som thai-boksing o.l.

Judo og jiu jitsu er lik bryting. Det er lite brukbart til angrep.

Det viser seg at andre blir ganske sinte av slikt, og det er ikke så mye verd mot en som er 50 kg tyngre og stor og sterk tømmerhogger. Dessuten kan du miste mange venner på et blunk ved å skade noen.

En kompis brant seg stygt på en 60 år gammel fyllik som slo han rett ned med et slag på tross av kampsporten.

Det flakser mange myter om slikt. Men i RL så funker det dårlig med vold. Det tiltrekker seg dessuten politi og håndjern fortere enn lynet. Det beste er å være god til å løpe.

Skrevet

Er det ufredelig på Hamar nå for tiden?

Vet ikke.

Skrevet

De fleste jeg kjenner som har trent boksing har trent på Oslo Øst. Disse har trent konkurranseboksing. Ikke streetfigthing.

Men det er klart enkelte kampsporter tiltrekker seg idioter som vil slåss på gata.

"Men det er klart enkelte kampsporter tiltrekker seg idioter som vil slåss på gata."

Og der er boksing, kick/thai-boksing og de nye "streetfighting", "kick" o.l. tullegreiene hovedsynderne. De aller fleste som trener boksing er seriøse, og trener for konkurranse. Men desverre er de fleste bokseklubber håpløst inkompetente til å sile ut individer som overhodet ikke burde fått kamptrening av noe slag.

Jeg har kjent _mange_ fra flere av disse miljøene opp gjennom årene - og i tilfellene kick/thai-boksing har det til og med hendt at trenerne og de som har drevet klubbene har vært de verste råtne eplene.

Skrevet

Jeg har lært mye på få år. Neste gang jeg ser en kniv, så bruker jeg bare f eks en stol, et bilde på veggen eller et bord. Kniver har kort rekkevidde.

En kampsporter melder jeg til politiet, de liker veldig dårlig kamsportere som går bananas, og da koster det mye av livskvaliteten å være tøffere enn toget. Det sitter mange tøffinger på celler etter helgene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...