Gå til innhold

Kampsport for barn og mestring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tae-Kwon-Do er ikke selvforsvar - det er kampsport/stridskunst. Det samme gjelder karate. At man ofte drar elementer av selvforsvar inn i treningen i en normal klubb er så - det er i seg selv bra - men det endrer ikke det faktum at dette er en eldgammel stridskunst som kun har ETT formål: Kverke fienden. Det samme gjelder absolutt ALLE stridskunster som finnes, selv om de i morderne tid har blitt videreutviklet til kampsporter, og godt kan brukes og trenes på fredelig vis.

"........................................"

Men f.eks. spydkast eller diskos var også opprinnelig ment for å kverke noen eller noe.

De fleste idretter kan føres tilbake til kamp eller jaktteknikker hvis man begynner å tenke etter, men det behøver ikke bety at alle som driver karate er ute etter å kverke noen.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

30

• Prozak

17

• ShitDiddelyDo

8

• Ugga Bugga

7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men f.eks. spydkast eller diskos var også opprinnelig ment for å kverke noen eller noe.

De fleste idretter kan føres tilbake til kamp eller jaktteknikker hvis man begynner å tenke etter, men det behøver ikke bety at alle som driver karate er ute etter å kverke noen.

Nei nei nei - spydkast og discos som sport har aldri vært ment som kamp av noe slag. Akkurat som skiskyting i dag ikke er ment som kamp av noe slag. Handlingen stammer fra noe som var kamp eller jakt. Stridskunst har aldri vært "oppfunnet" for noe fredelig i utgangspunktet - det er bare i de siste tiårene at det har blitt omgjort til en sport.

Men nei, selvfølgelig - langt fra alle som driver med det er farlige eller voldelige. Langt på vei de færreste, vil jeg nok tro. Jeg er overhodet ikke tilhenger av noe slags forbud. Men det _er_ et poeng at enkelte klubber og/eller trenere ikke burde hatt lisens til å drive på - selv om disse også selvfølgelig hører til sjeldenhetene.

"........................................."

Skrevet

Det kunne da heller aldri falle meg inn å sparke inn tenna på en som klyper meg i puppen. Jeg ville nok foretrekke å gå min vei istedet.

Blir jeg derimot forsøkt voldtatt, kommer jeg til å forsvare meg på alle tenkelige og voldelige måter, og det er ikke usannsynlig at det kommer til å inkludere slag eller spark.

Så får de heller sette meg i fengsel.

Der er et annet prinsipp. Det er bedre å sitte et år i fengsel enn å være død. Derfor kan det være bedre å overdrive vold som forsvar for å være sikker på at du selv overlever.

Samme her. Ser jeg en kniv, så smekker jeg inn skallen på vedkommende framfor å risikere å bli stukket. Derfor er f eks kniv et tiltak som kan slå tilbake.

Skrevet

Tae-Kwon-Do er ikke selvforsvar - det er kampsport/stridskunst. Det samme gjelder karate. At man ofte drar elementer av selvforsvar inn i treningen i en normal klubb er så - det er i seg selv bra - men det endrer ikke det faktum at dette er en eldgammel stridskunst som kun har ETT formål: Kverke fienden. Det samme gjelder absolutt ALLE stridskunster som finnes, selv om de i morderne tid har blitt videreutviklet til kampsporter, og godt kan brukes og trenes på fredelig vis.

"........................................"

Sant nok.

Mange idrettslag tilbyr godkjent selvforsvar med sikre metoder som ikke skader eller dreper.

Men mange vil ha elementer av vold og skade i dette for de mener hevn og avskrekking er best. En israelsk utviklet og en russisk variant av "selvforsvar" er fordømt av politiet og er rene militære metodikker ment til å skade og drepe. Disse er jeg sterkt i mot, og har kritisert fler genger. Men motargumenter har gått på at en overgriper fortjener det han måtte få. Problemet er bare at så mange misbruker kunnskaper.

Skrevet

Sant nok.

Mange idrettslag tilbyr godkjent selvforsvar med sikre metoder som ikke skader eller dreper.

Men mange vil ha elementer av vold og skade i dette for de mener hevn og avskrekking er best. En israelsk utviklet og en russisk variant av "selvforsvar" er fordømt av politiet og er rene militære metodikker ment til å skade og drepe. Disse er jeg sterkt i mot, og har kritisert fler genger. Men motargumenter har gått på at en overgriper fortjener det han måtte få. Problemet er bare at så mange misbruker kunnskaper.

Tenker du på Krav Maga, den israelske hærens nærkampteknikker? Det trenes her i nærheten - flotte greier :-/

"......................................."

Skrevet

Tenker du på Krav Maga, den israelske hærens nærkampteknikker? Det trenes her i nærheten - flotte greier :-/

"......................................."

Jeg har sett noen bruke tramp bak kneet for å få noen ned, fra krav maga, og det funker. Men kneet blir ikke bra etterpå. Det går hardt ut over senefester og ligamentfester i leddet. Jeg tipper hele spekteret er ment til å skade mest mulig. KM er ikke godkjent selvforsvar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...