Gå til innhold

"vannet går"


Qwerty2

Anbefalte innlegg

Hos meg gikk vannet midt på natten første gangen, andre gangen måtte jordmor ta det fordi det hemmet riene en del.

Dersom vannet går skikkelig hjelper det ikke med et bind så det er det liten vits i. :o) Noen opplever at det bare sildrer litt så de er usikre på om de tisser på seg eller hva det er, andre hører omtrent smellet når fosterhinnene sprekker og opplevere rene styrtsjøen! :o) Du drar på sykehuset når vannet går dersom barnets hode har festet seg, har det ikke festet seg legger du deg ned om mulig og får noen til å ringe etter ambulanse til deg. Man skal ikke stå oppreist etter vannavgang dersom barnet ikke har festet seg pga faren for at navlestrengen kan komme i klem.

Takk for svar.

Det beste høres jo ut at det skjer om natta - eller hjemme for den delen. Ser ikke helt for meg å ligge langflat på kiwi.. sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Qwerty2

    23

  • jubalong70

    4

  • Sofline

    4

  • @Inger

    3

Mest aktive i denne tråden

Det var nok overraskende å finne ut at du er gravid så seint :)

Jeg vet ikke hvor vanlig det er at vannet fosser ut når en er ute og går, har i allefall ikke hørt om noen.

Med to av mine gikk vannet hjemme. Da lekket det ut litt og litt. Måtte bruke barnebleie. Det var ikke sånn at det fosset ut. Jeg våknet av at det kom litt vann ene gangen, den andre gangen kom det da jeg reiste meg opp fra senga.

Med de to andre "tok" jordmor vannet, og da fosset det ut.

Jeg har ikke tenkt på vannet før barna kom, så jeg har ikke brukt bind eller noe.

Tusen takk for svar.

ja det var overraskende, men også planlagt, da jeg sluttet med pilla i november. Visste bare ikke at jeg var gravid - men det var så absolutt ønsket likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok overraskende å finne ut at du er gravid så seint :)

Jeg vet ikke hvor vanlig det er at vannet fosser ut når en er ute og går, har i allefall ikke hørt om noen.

Med to av mine gikk vannet hjemme. Da lekket det ut litt og litt. Måtte bruke barnebleie. Det var ikke sånn at det fosset ut. Jeg våknet av at det kom litt vann ene gangen, den andre gangen kom det da jeg reiste meg opp fra senga.

Med de to andre "tok" jordmor vannet, og da fosset det ut.

Jeg har ikke tenkt på vannet før barna kom, så jeg har ikke brukt bind eller noe.

Tusen takk for svar.

ja det var overraskende, men også planlagt, da jeg sluttet med pilla i november. Visste bare ikke at jeg var gravid - men det var så absolutt ønsket likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok overraskende å finne ut at du er gravid så seint :)

Jeg vet ikke hvor vanlig det er at vannet fosser ut når en er ute og går, har i allefall ikke hørt om noen.

Med to av mine gikk vannet hjemme. Da lekket det ut litt og litt. Måtte bruke barnebleie. Det var ikke sånn at det fosset ut. Jeg våknet av at det kom litt vann ene gangen, den andre gangen kom det da jeg reiste meg opp fra senga.

Med de to andre "tok" jordmor vannet, og da fosset det ut.

Jeg har ikke tenkt på vannet før barna kom, så jeg har ikke brukt bind eller noe.

Tusen takk for svar.

ja det var overraskende, men også planlagt, da jeg sluttet med pilla i november. Visste bare ikke at jeg var gravid - men det var så absolutt ønsket likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok overraskende å finne ut at du er gravid så seint :)

Jeg vet ikke hvor vanlig det er at vannet fosser ut når en er ute og går, har i allefall ikke hørt om noen.

Med to av mine gikk vannet hjemme. Da lekket det ut litt og litt. Måtte bruke barnebleie. Det var ikke sånn at det fosset ut. Jeg våknet av at det kom litt vann ene gangen, den andre gangen kom det da jeg reiste meg opp fra senga.

Med de to andre "tok" jordmor vannet, og da fosset det ut.

Jeg har ikke tenkt på vannet før barna kom, så jeg har ikke brukt bind eller noe.

Tusen takk for svar.

ja det var overraskende, men også planlagt, da jeg sluttet med pilla i november. Visste bare ikke at jeg var gravid - men det var så absolutt ønsket likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok overraskende å finne ut at du er gravid så seint :)

Jeg vet ikke hvor vanlig det er at vannet fosser ut når en er ute og går, har i allefall ikke hørt om noen.

Med to av mine gikk vannet hjemme. Da lekket det ut litt og litt. Måtte bruke barnebleie. Det var ikke sånn at det fosset ut. Jeg våknet av at det kom litt vann ene gangen, den andre gangen kom det da jeg reiste meg opp fra senga.

Med de to andre "tok" jordmor vannet, og da fosset det ut.

Jeg har ikke tenkt på vannet før barna kom, så jeg har ikke brukt bind eller noe.

Tusen takk for svar.

ja det var overraskende, men også planlagt, da jeg sluttet med pilla i november. Visste bare ikke at jeg var gravid - men det var så absolutt ønsket likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var nok overraskende å finne ut at du er gravid så seint :)

Jeg vet ikke hvor vanlig det er at vannet fosser ut når en er ute og går, har i allefall ikke hørt om noen.

Med to av mine gikk vannet hjemme. Da lekket det ut litt og litt. Måtte bruke barnebleie. Det var ikke sånn at det fosset ut. Jeg våknet av at det kom litt vann ene gangen, den andre gangen kom det da jeg reiste meg opp fra senga.

Med de to andre "tok" jordmor vannet, og da fosset det ut.

Jeg har ikke tenkt på vannet før barna kom, så jeg har ikke brukt bind eller noe.

Tusen takk for svar.

ja det var overraskende, men også planlagt, da jeg sluttet med pilla i november. Visste bare ikke at jeg var gravid - men det var så absolutt ønsket likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da datteren min ble født, startet fødselen med at vannet gikk.

Det skjedde om natten og jeg våknet av at det fosset ut. Det var enorme mengder, så et bind hadde ikke vært til hjelp i det hele tatt.

Jeg hadde hørt at det var to lag med fostervann, og at det var vanlig at det ytterste laget kom først, og at det ikke var så mye. For meg må tydeligvis alt ha kommet med en gang.

Fostervannet var blankt, med ørlite blod i.

Har også hørt at det er mest vanlig at vannet går om natten.

Lykke til!

Takk for svar.

Begynner mer å mer å ønske meg en opplevelse om natta ja. Ikke fristende med oppmerksomhet på kiwi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge minde fødsler startet med at vannet gikk, og det merket jeg godt! Med førstemann var det attpåtil helligdag, og godt med besøk på KK. Da var det kjemegøy å komme inn i resepsjonen med klissvåt "gravidbukse".

Med andre mann var hodet ikke festet, så det ble å ligge rett ut til ambulansen kom og hentet meg.

Ikke no blod eller slim noen av gangene, bare MASSE vann!

mvh

Takk for svar.

Stakkars deg ang din opplevelse. En riktig "skrekkopplevelse" føles det som - har ikke lyst at andre skal se det skjer.. om du skjønner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med førstemann gikk vannet i det mannen min vrengte bilen inn på drosjeparkeringa på sykehuset. Tre minutter etter var ungen født.

Med andredama gikk vannet under første pressrie. Og jordmorstudenten som sto for å se på fødselen ble klissvåt. Da kom det så tørt fra jordmora: Jeg skal gi deg et råd; ikke stå der. Gjett om vi lo (og gjett om det var vondt å le!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha plastlaken (tisselaken) i senga for sikkerhets skyld. Legg den under lakenet. Barnet skal nok ha det i senga senere så det er greit å ha i hus.

Det var lurt. det skal jeg få kjøpt asap. Håper bare at det skjer om natta og ikke på butikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vannet går, skal du i hvertfall legge deg ned med en gang, uansett om du er på butikken. Det kan komme alt på en gang, eller piplende litt av gangen.

Takk for svar.

Ikke gøy å høre.. har ikke lyst å gå på butikken mer.. Håper jeg har bilen like utenfor så jeg kan legge meg der.. har ikke lyst å være allmenn beskuelse for alle andre.. sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos de fleste går ikke vannet før man er langt uti fødsel og gjerne har vært på sykehuset en stund. Hos mange pipler det ut litt og litt, og hos noen fosser det plutselig ut. Om det begynner å fosse hjelper ikke et lite bind.

Jeg tok aldri noe hensyn til at vannet kunne gå, gikk aldri med bind, hadde ikke tisselaken i senga...

De fleste merker at noe er i gjære litt før en fødsel starter, og da drar man ikke akkurat på kjøpesenteret. Om vannet skulle gå mens du er på butikken så skjønner sikkert folk hva som har skjedd.

Det med at man bør legge seg ned... Det er ikke fordi man kan få navlestrengen rundt hodet, men fordi navlestrengen kan komme seg ut i åpningen, og så kan all tilførsel av blod og oksygen til barnet stoppe hvis hodet så gjør at navlestrengen kommer i klem. Mange steder har man gått bort fra praksis om å anbefale å legge seg ned, mens man noen steder får det anbefalt dersom hodet ikke er festet. Jordmor og lege sjekker på de siste kontrollene om hodet er festet, så det bør du ved enhver tid vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som du ser er det stor forskjell på hvordan det oppleves.

For meg begynte fødselen med at vannet gikk. Jeg hørte et lite "pop", som når man stikker hull på en ballong, og så fosset vannet i store mengder. Det ble en skikkelig dam på gulvet.

Takk for svar.

jeg håper mer og mer at det skal skje hjemme/ om natta. Ønsker ikke all oppmerksomhet som skjer utenfor hjemme.. sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg gikk ikke vannet før fødselen var godt i gang på sykehuset. Jeg tror det vanligste er at fødselen starter med rier, men det er heller ikke uvanlig at vannet går. Hvis alt vannet går på en gang, hjelper det i alle fall ikke med bind! For meg kom det med et digert PLASK på gulvet på fødestua. Lykke til!

Takk for svar.

Heldig for det at det skjedde på fødestua.. litt mer "tillatt" enn på butikken.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg fikk barn for første gang i mars. Hadde tenkt litt på dette med fostervannet, og fikk tips om tisselaken i senga. Noe jeg ikke rakk. Vannet gikk 2,5 uker før termin. Jeg satt ved frokostbordet kl 9, og plutselig var det som om jeg begynte å lekke - som ekstra mye utflod på én gang. Jeg ble ganske våt. Brukte maxi-bind, som jeg hadde kjøpt til etter fødselen. Disse skiftet jeg jevnt og trutt iløpet av dagen. Hodet hadde festet seg, så det skvulpet bare litt over hver gang jeg reiste meg, hostet eller noe. Jeg fikk ikke tak i jordmor før kl 14. Ville gjerne snakke med henne først, da jeg var litt usikker på om vannet virkelig hadde gått. Mannen min var i Tyskland, men heldigvis skjønte han alvoret før meg, og tok første mulige fly hjem. Jeg fikk time på Ullevål kl 16 og satt en time til observasjon. Jeg kjørte bil ned selv, og ble påkjørt bakfra på veien.... (ikke alvorlig). Fikk time på Ullevål neste formiddag, men riene startet og jeg fødte på natta. Fostervannet er blankt til å begynne med, men blir gjerne rosa - dvs blandet med litt blod. Det er luktfritt, og 'helt vann' - så det værste som skjer er at du blir våt.

LYKKE TIL!!!

Takk for svar.

jeg visste ikke selv at jeg var gravid før etter mnd 5 så om jeg er heldig merker jeg ikke at vannet går engang.. hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt bestandig at vannet går. Mange ganger går det ikke før ungen kommer ut.

De fleste som opplever at vannet går opplever det som en lett sildring. Som om man tisser litt, men at det ikke stopper.

Da jeg fikk storesøster ble det en liten syndeflod. Det var nok fordi hun lå i seteleie og med en fot nederst. Dette gjorde at det ikke var noen ting som buttet i mot og hindret vannet i å renne ut.

Om du føler deg tryggere, kan du jo ha et bind liggende i veska.

Ved de to siste fødslene mine, har jordmor/lege tatt vannet under fødselen.

Takk for svar.

jeg er selv barn født i seteleie så huff.. ikke bra.

Har fått beskjed at mitt eget barn ligger rett vei iallefall. godt er nå det! Men gleder meg ikke til "vannet går"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med førstemann gikk vannet i det mannen min vrengte bilen inn på drosjeparkeringa på sykehuset. Tre minutter etter var ungen født.

Med andredama gikk vannet under første pressrie. Og jordmorstudenten som sto for å se på fødselen ble klissvåt. Da kom det så tørt fra jordmora: Jeg skal gi deg et råd; ikke stå der. Gjett om vi lo (og gjett om det var vondt å le!).

Takk for svar.

Heldig du da! Fødselen unnagjort så fort. Jeg har hatt så lett svangerskap at jeg føler på meg at jeg skal presse i timesvis.. sukk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos de fleste går ikke vannet før man er langt uti fødsel og gjerne har vært på sykehuset en stund. Hos mange pipler det ut litt og litt, og hos noen fosser det plutselig ut. Om det begynner å fosse hjelper ikke et lite bind.

Jeg tok aldri noe hensyn til at vannet kunne gå, gikk aldri med bind, hadde ikke tisselaken i senga...

De fleste merker at noe er i gjære litt før en fødsel starter, og da drar man ikke akkurat på kjøpesenteret. Om vannet skulle gå mens du er på butikken så skjønner sikkert folk hva som har skjedd.

Det med at man bør legge seg ned... Det er ikke fordi man kan få navlestrengen rundt hodet, men fordi navlestrengen kan komme seg ut i åpningen, og så kan all tilførsel av blod og oksygen til barnet stoppe hvis hodet så gjør at navlestrengen kommer i klem. Mange steder har man gått bort fra praksis om å anbefale å legge seg ned, mens man noen steder får det anbefalt dersom hodet ikke er festet. Jordmor og lege sjekker på de siste kontrollene om hodet er festet, så det bør du ved enhver tid vite.

Tusen takk for svar.

Høres beroligende ut - men jeg som de fleste førstegangsfødende er vel skeptisk til det meste.

Jeg har ikke visst om mitt eget svangerskap i så mange mnd da jeg ikke merket noe, så nå er jeg redd jegikke merker noe om dette skjer. derfor , pessimistisk som jeg er er jeg sikker på at jeg blir stående i kø på butikken og dette skjer, uten at jeg vet noe, men at jeg blir fortalt det av han bak meg.. sukk.. hehe..

Jeg har hatt så lite plager og kjennetegn til nå at jeg " tror" det vil fortsette slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Høres beroligende ut - men jeg som de fleste førstegangsfødende er vel skeptisk til det meste.

Jeg har ikke visst om mitt eget svangerskap i så mange mnd da jeg ikke merket noe, så nå er jeg redd jegikke merker noe om dette skjer. derfor , pessimistisk som jeg er er jeg sikker på at jeg blir stående i kø på butikken og dette skjer, uten at jeg vet noe, men at jeg blir fortalt det av han bak meg.. sukk.. hehe..

Jeg har hatt så lite plager og kjennetegn til nå at jeg " tror" det vil fortsette slik..

Om du blir klissvåt nedover beina så merker du det nok. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...