Gå til innhold

Hund og katt

Gjest Hundeeier 06 :)

Anbefalte innlegg

Gjest Hundeeier 06 :)
Skrevet

Om hunden (valp på 5mnd.) viser tegn til aggresjon mot katten.

Hva gjør man da..

Vil ha en kattevennlig hund.

Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan arter det seg, da? Knurring? Kjenner de hverandre? Hvor lenge har de bodd sammen? Har du sluppet de løs sammen/på hverandre? De fleste hunder, bortsett fra de som er direkte farlige mht. slossing etc., lar seg avskrekke av kattens klør etter en erfaring eller to.

"........................................."

Snacky1365380698
Skrevet

VI passet på å la hunden møte katten fra første dag, slik at de ble vant til hverandre fra "barndommen" av. 5 mnd er jo veldig ungt, da, men mulig det likevel er i seneste laget. Men trening gjør mester, så det er bare å ta korte møter litt her og der, og belønn hunden når den ikke viser aggresjon (men selvsagt ikke vits i å kjefte når den er redd - er jo kun en naturlig reaksjon).

Men pass på at de ikke er alene sammen. Selv om hunden er den som viser hva den synes, er kattene de som er farligst i møter med hunder. Klørne de har kan gjøre hunden blind på ett kort øyeblikk, så hold øye med katten hvis den heller ikke er vant med hunder.

Men bare gi det litt tid, så blir det vant til hverandre og kan leve harmonisk :)

Skrevet

Her klorte katten hunden i øyet en dag han ble for pågående. Etter det var de gode venner. Hunden lærer fortsatt. Sannsynligvis går det seg til.

Skrevet

VI passet på å la hunden møte katten fra første dag, slik at de ble vant til hverandre fra "barndommen" av. 5 mnd er jo veldig ungt, da, men mulig det likevel er i seneste laget. Men trening gjør mester, så det er bare å ta korte møter litt her og der, og belønn hunden når den ikke viser aggresjon (men selvsagt ikke vits i å kjefte når den er redd - er jo kun en naturlig reaksjon).

Men pass på at de ikke er alene sammen. Selv om hunden er den som viser hva den synes, er kattene de som er farligst i møter med hunder. Klørne de har kan gjøre hunden blind på ett kort øyeblikk, så hold øye med katten hvis den heller ikke er vant med hunder.

Men bare gi det litt tid, så blir det vant til hverandre og kan leve harmonisk :)

Har lagt merke til at katten sikter etter øynene. Den vet av instinkt at det er det mest sårbare.

Skrevet

Belønne hunden når den ikke viser interesse for katten. Løft katten opp når hunden går etter den, så hunden forstår at katten er noe som tilhører flokkens ledere.

Skrevet

Her klorte katten hunden i øyet en dag han ble for pågående. Etter det var de gode venner. Hunden lærer fortsatt. Sannsynligvis går det seg til.

Det gjør jo som regel det. Bare en sjelden gang i blant får hunden en klo i øyet e.l. slik at den blir alvorlig skadet. Jeg hadde en hund som bleide å ta katten i nakkeskinnet og riste den som ei filledokke. Dumme katteneket hang der uten å si noe :-)

"........................................"

Skrevet

Det gjør jo som regel det. Bare en sjelden gang i blant får hunden en klo i øyet e.l. slik at den blir alvorlig skadet. Jeg hadde en hund som bleide å ta katten i nakkeskinnet og riste den som ei filledokke. Dumme katteneket hang der uten å si noe :-)

Hva synes du den skulle sagt? Et aldri så lite mjau, kanskje... :)

Skrevet

Kattunger gjør jo det når mora bærer dem etter nakkeskinnet så det er nok bare en "avslapningsrefleks" noen katter har intakt som voksne.

Skrevet

Kattunger gjør jo det når mora bærer dem etter nakkeskinnet så det er nok bare en "avslapningsrefleks" noen katter har intakt som voksne.

Veldig sant. Det er egentlig bare å prøve å ta tak i nakkeskinnet på en voksen katt - som regel vil de automatisk "fryse" litt, før fornuften tar over og de skjønner at "dette trenger de da ikke gjøre nå som de er voksne" :-)

"........................................."

Skrevet

Hva synes du den skulle sagt? Et aldri så lite mjau, kanskje... :)

Tja. Hva med "Gi faen med å filleriste meg, din siklende, stinkende møkkabikkje!" ? :-)

".........................................."

Skrevet

Hunden min fikk en rift i øyet, men det ble helbredet med selvlysende øyesalve.

En katt hatet hunden den bodde sammen med. Når eieren så på. Så snart katten ikke visste at noen så den, la den seg sammen med hunden og koste seg. :-)

Skrevet

Hunden min fikk en rift i øyet, men det ble helbredet med selvlysende øyesalve.

En katt hatet hunden den bodde sammen med. Når eieren så på. Så snart katten ikke visste at noen så den, la den seg sammen med hunden og koste seg. :-)

Heh-heh...det finnes en del slike komiske eksempler, ja :-)

Gjest med erfaring
Skrevet

Jeg har bilder av hunden min, kattungen vår og kakadua - pappegøye - vår tuslende rundt på gulvet.

Har bilde av kakkadua som drar hunden - 40 kg. schafer - i halen mens han ligger på gulvet.

Har bilde av kakkadua og katten sammen inni armene mine på brystet mitt mens jeg sitter og ser på tv.

Jeg har bilder av schaferen som sleiker og steller kattungen.

osv. osv.

Kattungen var ikke vant med andre dyr annet enn liten hund.

Kakkadua hadde liten erfaring med slike dyr for å si det sånn.

Schaferen hadde jeg hatt et års tid, og når jeg fikk ham så skulle han "drepe" alt som het katter og hunder.

Hvordan det fungerer for andre vet ikke jeg men i mitt hjem har jeg alltid vært sjefen. De dyra jeg har hatt har skjønt dette og siden jeg har vært trygg og kjørt "frihet under ansvar" regelen så har faktisk dette funket slik.

Minste tegn til tull så er det hard irettesettelse. Ingen problemer når alle "er snille". Slik har de vært nysgjerrige og ivrige i førsten, men så funnet ut at de andre ikke var "så spesielle" og de har kunnet omgås hverandre i fred og fordragelighet.

La det sies at schaferen trengte mer tid enn det året på å klare å omgås fremmede katter og hunder på en avslappet måte, men hjemme har vi aldri hatt problemer, selv ikke ved å ta til oss både en og to voksne katter.

Jeg tror den største feilen enkelte kan gjøre er å synes at valpen/katten bare er sååååå nusselig at det ikke går å irettesette og sette grenser. Iallefall ikke nok.

Hunder er i stor grad som barn, de trenger "en sjef, grenser og regler " for å kunne bli trygge.

Så mitt råd er tillat under ansvar og sett grenser og ikke nøl med å irettesette så fort hunden eller katten gjør ting du ikke ønsker å tillate.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...