Gå til innhold

Forskjellen mellom yoga og pilates?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pilates dreier seg om å trene kroppens kjernemuskulatur, dvs. musklene rundt skjelettet. Disse lar seg ikke styrke vha. vanlig styrketrening, men er grunnleggende for bra holdning og kroppsbeherskelse. Yoga finnes i to hovedformer, etter hva jeg vet. Klassisk yoga dreier seg mer om meditasjon, mens ashtanga (vet ikke åssen det skrives), også kalt poweryoga, er mer dynamisk og er en serie med øvelser som du etter sigende skal bli sliten av. Jeg tror de samme muskelgruppene som i pilates aktiveres. Jeg skal begynne med poweryoga selv, etter flere kurs i pilates. Pilates er skikkelig behagelig, og ga meg en god dose kroppsbevissthet!

Gjest Instruktør
Skrevet

Pilates dreier seg om å trene kroppens kjernemuskulatur, dvs. musklene rundt skjelettet. Disse lar seg ikke styrke vha. vanlig styrketrening, men er grunnleggende for bra holdning og kroppsbeherskelse. Yoga finnes i to hovedformer, etter hva jeg vet. Klassisk yoga dreier seg mer om meditasjon, mens ashtanga (vet ikke åssen det skrives), også kalt poweryoga, er mer dynamisk og er en serie med øvelser som du etter sigende skal bli sliten av. Jeg tror de samme muskelgruppene som i pilates aktiveres. Jeg skal begynne med poweryoga selv, etter flere kurs i pilates. Pilates er skikkelig behagelig, og ga meg en god dose kroppsbevissthet!

God beskrivelse av hva som er forskjellen :-)

Jeg pleier å si at Pilates er blottet for det "åndlige aspektet", som gjerne Yoga har.

For mange er Yoga en livsstil, mens Pilates er god trening...

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Jeg vil tilføye noe til svarene under her.

Yoga dreier seg mye om tøyning. Man blir mykere i musklene, samtidig som man styrker dem gjennom statiske posisjoner og strekking.

Pilates er mer konkrete muskeløvelser, og bygger opp en veldig god holdning. Veldig effektive øvelser, som tar tak i de underliggende muskelgruppene, mens tradisjonelle treningsformer mer går på store muskelgrupper.

Personlig foretrekker jeg pilates framfor yoga. Jeg liker å gjøre enkle øvelser hvor jeg faktisk beveger de musklene jeg skal trene. Yogaens delvis statiske trening opplever jeg ofte som litt ubehagelig (men det skal visstnok også være litt en vanesak).

Men enkelte yoga-tøyninger har jeg stor sans for. De kan få i gang blodomløpet og myke opp muskulaturen.

Begge treningsformene har det til felles at de bruker pusten aktivt, noe som hjelper en i å bevisstgjøre seg på kroppen og de spenningene en godt kan løse opp i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...