Gå til innhold

Dattern min på 6 spurte meg hva vann var laget av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte plutselig å få problemer hva jeg skulle svare henne. Hvordan ville du svart? Hun spør forøvrig om alt mellom himmel og jord (0;

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vann er vel laget av hydrogen og oksygen,er det ikke det,da :o)

Skrevet

To gassarter som heter hydrogen og oksygen smelter sammen og da blir de til vann, ville jeg sagt.

Skrevet

To gassarter som heter hydrogen og oksygen smelter sammen og da blir de til vann, ville jeg sagt.

Ja, men hvordan forklare henne hva hydrogen og oksygen er?

Skrevet

Si det er gass - omtrent som det som gjør at en ballong kan fly - noe vi ikke kan se, men som er det likevel :)

Skrevet

Oksygen: det i lufta som vi puster inn som gjør at vi kan leve.

Hydrogen: verre....

Skrevet

Hehe..joda, det er jo sant. Men om dasba sier det, så har hun lagd grunnlaget for 18 nye spørsmål.

Kanskje litt tidlig å forklare grunnstoffer når barnet er 6 :)

Tror jeg ville forklart om elementene. Jord, vann etc er alle elementer i verden.

Skrevet

Kanskje hun lurer på hvor vann kommer fra, og ikke bare hva det er laget av?

Her er en fin forklaring, sikkert for litt større barn, men noe du kanskje kan bruke og forenkle:

http://ga.water.usgs.gov/edu/watercyclenorwegian.html

http://ga.water.usgs.gov/edu/watercyclenorwegianhi.html

Her er utgangspunkt for noen andre ting som kan dukke opp:

http://www.learningabledkids.com/science/

Muligens finner du mer her:

http://www.refdesk.com/kids.html

og

http://no.wikipedia.org/wiki/Hovedside (www.wikipedia.no funker også)

Skrevet

vann er H2O. hydrogen og oksygen. to grunnstoffer som går inngått en binding. vann kan fryse til is i fast form, vann i flytende form og det kan fordampe.

Skrevet

Datteren min på fem år spurte meg i dag hva HÅR var laget av. Det har jeg nå aldri tenkt over, og klarte ikke gi henne noe svar...

Forslag?

Skrevet

Datteren min på fem år spurte meg i dag hva HÅR var laget av. Det har jeg nå aldri tenkt over, og klarte ikke gi henne noe svar...

Forslag?

Hår er vel samme produkt som negler, men de vil ha det mer spesifisert. Vel de barna spør om mange rare ting. I dag surte min datter igjen: "mamma, hvorfor går det ann å svelge".Det var enklere å svare på da.

Skrevet

Forslag?

Protein...

Skrevet

Oksygen: det i lufta som vi puster inn som gjør at vi kan leve.

Hydrogen: verre....

Ordet hydrogen betyr vel rett og slett vannstoff.

Skrevet

Ordet hydrogen betyr vel rett og slett vannstoff.

Ja, når du sier det...

Skrevet

Hehe..joda, det er jo sant. Men om dasba sier det, så har hun lagd grunnlaget for 18 nye spørsmål.

Kanskje litt tidlig å forklare grunnstoffer når barnet er 6 :)

Tror jeg ville forklart om elementene. Jord, vann etc er alle elementer i verden.

Det er aldri for tidlig :-)

Min 6-åring vet at det finnes grunnstoffer, han vet forskjellen på gasser, væsker og faste stoffer, og han vet at oksygenet er en av gassene i luften som vi trenger når vi puster og som også får ilden til å brenne.

Men han har svært natufagsinteresserte foreldre,da...

Gjest Kitty Cat 82
Skrevet

Ville vel fortalt at det er de to gassene oksygen og hydrogen som tilsammen blir vann, og så ville jeg kokt litt vann og vist henne dampen og at den blir til vann igjen på pannelokket for eksempel. Og kanskje bruke en isbit som eksempel også.

Skrevet

Protein...

Gjett hva neste spørsmål blir da....???

Skrevet

Gjett hva neste spørsmål blir da....???

Det er en av kroppens byggestener og finnes i for eksempel hår og kjøtt. Det kan se veldig forskjellig ut etter hvordan "byggeklossene" er satt sammen, akkurat som når man bygger lego.

Skrevet

Det er en av kroppens byggestener og finnes i for eksempel hår og kjøtt. Det kan se veldig forskjellig ut etter hvordan "byggeklossene" er satt sammen, akkurat som når man bygger lego.

Lurt! Vi har snakket litt om proteiner til eldstemann på 7 år. Han vil helst unnvære kjøtt og fisk (unntatt pølser) og vi sier at han må spise proteiner for å få muskler og for å vokse.

Lurt å sammenlikne det med noe så jordnært som lego :-)

Skrevet

Lurt! Vi har snakket litt om proteiner til eldstemann på 7 år. Han vil helst unnvære kjøtt og fisk (unntatt pølser) og vi sier at han må spise proteiner for å få muskler og for å vokse.

Lurt å sammenlikne det med noe så jordnært som lego :-)

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...