Gå til innhold

Utvidet sykemelding? Hva kreves egentlig av en?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er straks 4 mnd gravid, og denne sommeren har virkelig vært ille. Ikke så mye kvalm, men så sliten at jeg til tider ikke har kunnet stå oppreist omtrent.

Er mye bedre nå, og har jobbet i 2 uker, men formen er slett ikke bra. Gikk til lege etter 1. arbeidsdag, og fikk 40% sykemelding - jeg jobber altså 3 dager i uka.

Tingen er at jeg greier meg nå fint på jobben, er effektiv og får gjort alt jeg skal, mens etter jobb er batteriet helt flatt. Jeg må hente lillegutt på 2 i barnehagen, få ham med hjem, lage mat osv, til pappa kommer hjem i 5-6-tida. Jeg ligger utmattet på sofaen resten av kvelden.

Fridagene går med til andre ærender man jo har, får ikke sovet lenge siden pappa reiser på jobb halv 8. Lillegutt leveres i barnehagen utpå formiddagen en gang. Jeg tusler rundt i byen eller hva jeg nå skal få ordnet, men orker ikke lenge før jeg blir helt kvalm av utmattelse og smerter i lysken, og må sitte en lang stund.

Og sånn går dagene - pappan er flink til å ta i et tak hjemme, men generelt så flyter det fullstendig over her, går temmelig på halv 12. Klesvask er det eneste jeg får gjort.

Så - kan jeg be om mer sykemelding? Hva kreves egentlig, man må jo kunne fungere noenlunde privat også, ikke bare på jobben? Synes det er så ekkelt å be om sykemelding, men hva kan jeg gjøre, liksom..?

Videoannonse
Annonse
Gjest bare noen tanker
Skrevet

Hadde det vært mulighet for at pappa kunne levere lillegutt i barnehagen før han drar på jobb? Da kunne du få sove litt lenger de dagene.

Kan nødvendige ærend organiseres bedre? (Spør ut fra egen erfaring). Kanskje pappa kan bidra litt mer der også?

Kan du fordele arbeidstiden annerledes? Jobbe kortere tid, men flere dager?

Kan det være at du er ekstra sliten nå fordi du ikke har kommet ordentlig "i gang" etter sommeren?

For øvrig er jeg helt enig i at du skal ha krefter igjen etter at du er ferdig på arbeid.

Ikke svar på det du spurte om, men.

Skrevet

Hadde det vært mulighet for at pappa kunne levere lillegutt i barnehagen før han drar på jobb? Da kunne du få sove litt lenger de dagene.

Kan nødvendige ærend organiseres bedre? (Spør ut fra egen erfaring). Kanskje pappa kan bidra litt mer der også?

Kan du fordele arbeidstiden annerledes? Jobbe kortere tid, men flere dager?

Kan det være at du er ekstra sliten nå fordi du ikke har kommet ordentlig "i gang" etter sommeren?

For øvrig er jeg helt enig i at du skal ha krefter igjen etter at du er ferdig på arbeid.

Ikke svar på det du spurte om, men.

Pappa kan fint levere i barnehagen noen dager, akkurat nå har lillegutt begynt i ny barnehage og er ikke helt fortrolig med det, så jeg øsnker å korte ned dagene hans så lenge jeg har mulighet.

Pappa bidrar masse med ærend, bl.a derfor han kommer sent hjem. :-)

Arbeidstiden kan ikke endres, må tilpasses etter andre ansatte. Og visst er jeg sliten etter en sommer lilggende på sofaen :-) Får bare ikke mulighet til å lade batteriene.

Legen min er litt streng, så jeg er redd hun ikke synes dette er gode nok argumenter for å jobbe bare to dager.... Da begynner jeg å grine, tror jeg.

Skrevet

Det er jo hele tiden en vurderingssak... Men kan du gjøre det slik at du heller jobber litt hver dag? Lite poeng i å slite seg ut hele dager.

Skrevet

Det er jo hele tiden en vurderingssak... Men kan du gjøre det slik at du heller jobber litt hver dag? Lite poeng i å slite seg ut hele dager.

Kan ikke endre arbeidstidene ytterligere. Det er allerede tilpasset etter sykemeldingen samt andre ansatte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...