Gå til innhold

Ikke alle likte Hannas fortid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du burde lese hennes egen bok -det er ingen tvil der om at hun var nazist.

flisa...spol tilbake litt nå, og _les_ hva jeg skrev. Hint: Jeg skrev at det ville være tullete å nekte på at hun var nazist. Hvorfor skal jeg lese en bok for å bli overbevist om noe jeg allerede er helt enig i?

"........................................"

Videoannonse
Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

14

• Prozak

10

• Dorthe

9

• flisa

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Pøh - det gjelder ikke for andre med rulleblad at det var lenge siden.

Ærlig talt, flisa. Du kan ikke bruke andre tilfeller som begrunnelse for at akkurat hennes tilfelle skal behandles slik eller slik. Det at det overreageres i hundre andre tilfeller rettferdiggjør ikke at akkurat dette tilfellet blir overdrevet.

Det er faktisk et veldig godt argument; Hvor mye vet egentlig en 14-åring, og hvor mye blir ikke en 14-åring manipulert og påvirket? Paven var med i Hitler-jugende - de fleste er vel enige i at man kan skylde på alder og omstendigheter der, er de ikke?

At Kvanmo virker å ha vært nazist på sine voksne dager "også", blir noe annet. Det er DET som er problemet, ikke at hun arbeidet som sykepleier på fronten. Kanskje vi skal dømme leger uten grenser for partiskhet også, iom. at de ikke skiller mellom gode/snille i sin gjerning?

Skrevet

flisa...spol tilbake litt nå, og _les_ hva jeg skrev. Hint: Jeg skrev at det ville være tullete å nekte på at hun var nazist. Hvorfor skal jeg lese en bok for å bli overbevist om noe jeg allerede er helt enig i?

Den er grei du! :)

Jeg syns likevel at likt slal være likt. FOlk som er dømt for landssvik (man er ikke et barn om man jobber som sykepleier) - SKAL ikke sitte på Stortinget.

Skrevet

Jeg syns likevel at likt slal være likt. FOlk som er dømt for landssvik (man er ikke et barn om man jobber som sykepleier) - SKAL ikke sitte på Stortinget.

DET kan jeg være enig med deg i. Men jeg er også enig med CIH i at man burde måtte være norsk statsborger for å være leder av et departement. Om ikke annet, så for prinsippets skyld.

".........................................."

Skrevet

DET kan jeg være enig med deg i. Men jeg er også enig med CIH i at man burde måtte være norsk statsborger for å være leder av et departement. Om ikke annet, så for prinsippets skyld.

".........................................."

Jepp - enig i det også.

Skrevet

Jepp - enig i det også.

Nå ser jeg plutselig noe som likner på noe annet her....

En uttalelse om at en dept.leder burde måtte være norsk statsborger == rasisme (uansett om ikke-norsk-statsborger i akkurat det tilfellet måtte bety f.eks danske eller engelskmann).

En uttalelse om at Israel gjør noe galt == jødehat/nazisme (uavhengig av om uenigheten faktisk har noe med religion/folkeslag å gjøre).

Jaggu en gåte hva som foregår mellom ørene på folk på hver av de ytterste fløyene.

"......................................."

Skrevet

Nå ser jeg plutselig noe som likner på noe annet her....

En uttalelse om at en dept.leder burde måtte være norsk statsborger == rasisme (uansett om ikke-norsk-statsborger i akkurat det tilfellet måtte bety f.eks danske eller engelskmann).

En uttalelse om at Israel gjør noe galt == jødehat/nazisme (uavhengig av om uenigheten faktisk har noe med religion/folkeslag å gjøre).

Jaggu en gåte hva som foregår mellom ørene på folk på hver av de ytterste fløyene.

"......................................."

Pøh det er ikke rasisme eller jødehat det du beskriver. Nå skal jeg spise krokanis -orker ikke sånn mørk is :)

Skrevet

Pøh det er ikke rasisme eller jødehat det du beskriver. Nå skal jeg spise krokanis -orker ikke sånn mørk is :)

Ikke mørk is? Rasist! Du kan kanskje tro at du ikke er rasist, men du har nok en gang _avslørt_ (!) deg som rasistkjærring!

:-)

"............................................"

Skrevet

Jeg plages ikke av vanlige seriøse og anstendige folk.

Den eneste slitsomme fremmedkulturelle jeg vet om er etnisk dansk. Jeg prøver å få han til å snakke norsk eller engelsk, så jeg skjønner hva han sier.

*LOL*

:-D

Skrevet

*LOL*

:-D

Også prøver jeg å få han til å lage sunnere mat og ikke fore folk til døde, og ikke skjenke dem så fulle.

Skrevet

Også prøver jeg å få han til å lage sunnere mat og ikke fore folk til døde, og ikke skjenke dem så fulle.

Du må drive litt lobbyvirksomhet og få danskene til å begynne med et tallsystem resten av norden kan forstå. Halv fems og fjers er helt uforståelig for meg iallefall.

Skrevet

Du må drive litt lobbyvirksomhet og få danskene til å begynne med et tallsystem resten av norden kan forstå. Halv fems og fjers er helt uforståelig for meg iallefall.

"Halv fems og fjers er helt uforståelig for meg iallefall."

10 = Ti.

20 = Tyve.

30 = Tretti.

40 = Førr.

50 = Halv tress.

60 = Tress.

70 = Halv fjers.

80 = Firs.

90 = Halv fems.

Det hele kommer av snes, som betyr tyve. Tress, altså 60, er tre sness - tress. Halv tress er ti mindre enn tress. Samme md firs, som er fire snes - 80. (Der er det et lite "kræsj", iom. at det logisk sett burde hete halv firs og firs, eller halv fjers og fjers. Men i stedet er det halv fjers og firs.)

Fems = fem snes - 100. Dette brukes ikke, men halv fems = 90 brukes. Cluet er altså antall snes (20), og at "halv" betyr 10 mindre.

Skrevet

"Halv fems og fjers er helt uforståelig for meg iallefall."

10 = Ti.

20 = Tyve.

30 = Tretti.

40 = Førr.

50 = Halv tress.

60 = Tress.

70 = Halv fjers.

80 = Firs.

90 = Halv fems.

Det hele kommer av snes, som betyr tyve. Tress, altså 60, er tre sness - tress. Halv tress er ti mindre enn tress. Samme md firs, som er fire snes - 80. (Der er det et lite "kræsj", iom. at det logisk sett burde hete halv firs og firs, eller halv fjers og fjers. Men i stedet er det halv fjers og firs.)

Fems = fem snes - 100. Dette brukes ikke, men halv fems = 90 brukes. Cluet er altså antall snes (20), og at "halv" betyr 10 mindre.

Jeg kommer aldri til å huske det der...

Men takk likevel... :-)

Skrevet

Jeg plages ikke av vanlige seriøse og anstendige folk.

Den eneste slitsomme fremmedkulturelle jeg vet om er etnisk dansk. Jeg prøver å få han til å snakke norsk eller engelsk, så jeg skjønner hva han sier.

Dansker er elendige til å lære norsk, men jeg hadde en lærer på videregående som var dansk, og på ham kunne man nesten ikke høre det.

Skrevet

Men hun sonet jo sin dom. Mener du at man aldri skal kunne gå inn i politikken, selv etter at en straff er sonet?

Skrevet

Men hun sonet jo sin dom. Mener du at man aldri skal kunne gå inn i politikken, selv etter at en straff er sonet?

Man kan bli tatt for overgrep mot barn - og kan aldri mer jobbe med barn, mankan bli dømt for vold - og kan aldri bli politi eller vekter - derfor bør man heller ikke kunne sitte på Stortinget om man har blitt dømt for LANDSSVIK - smak litt på ordet -det er ikke akkurat en fartsbot.

Skrevet

Man kan bli tatt for overgrep mot barn - og kan aldri mer jobbe med barn, mankan bli dømt for vold - og kan aldri bli politi eller vekter - derfor bør man heller ikke kunne sitte på Stortinget om man har blitt dømt for LANDSSVIK - smak litt på ordet -det er ikke akkurat en fartsbot.

Ok, jeg skjønner hva du mener.

Allikevel synes jeg det er en formildende omstendighet at hun var veldig ung, og å jobbe som sykepleier er tross alt ikke det verste man kan gjøre. Det hadde vært verre om hun f.eks. drev og henrettet folk eller noe sånt.

Gjest Sjokkert
Skrevet

Dette har jeg ikke fått med meg, er rimelig sjokkert nå for dama virket jo så sympatisk.

Men hun endret seg vel til et bedre menneske etter krigen da?

Skrevet

Jeg husker heller ikke hva som er hva av fjerser og femser, men jeg tror det har noe med tallet 20 å gjøre.

Skrevet

Dansker er elendige til å lære norsk, men jeg hadde en lærer på videregående som var dansk, og på ham kunne man nesten ikke høre det.

Det er latskap. De kan hvis de vil. Det trengs en streng norsk partner/lærer.

Jeg kaller alle dansker for "båtflyktninger" dvs med danskebåten, eller "danskepølsa".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...