Gå til innhold

Ikke alle likte Hannas fortid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dansker er elendige til å lære norsk, men jeg hadde en lærer på videregående som var dansk, og på ham kunne man nesten ikke høre det.

De kaller nordmenn for "fjellaper". :-)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

14

• Prozak

10

• Dorthe

9

• flisa

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ok, jeg skjønner hva du mener.

Allikevel synes jeg det er en formildende omstendighet at hun var veldig ung, og å jobbe som sykepleier er tross alt ikke det verste man kan gjøre. Det hadde vært verre om hun f.eks. drev og henrettet folk eller noe sånt.

Enig i at det i det tilfellet var snakk om et ganske diskutabelt og "harmløst" landssvik, i praksis. Men man bør ha noen prinsipper, spør du meg, og en landssvikdom er en landssvikdom, punktum. Så får man heller diskutere om akkurat det hun gjorde egentlig burde kvalifisere til landssvik.

"........................................"

Skrevet

Dette har jeg ikke fått med meg, er rimelig sjokkert nå for dama virket jo så sympatisk.

Men hun endret seg vel til et bedre menneske etter krigen da?

Hun har skrevet bok om det.

Kikk litt på hva jøder var for vestresida før krigen. Ikke alle var like lei seg for at jødene forsvant, og folk og stat forsynte seg villig av eiendommer og eiendeler. En jeg kjenner stjal åpenlyst en verdifull nøkkelfilemaskin fra en jødisk handelsmann som ble ført bort og døde i leirene. En jødisk dame (kona) kom og krevet penger for den etter krigen. Han betalte henne, og ble aldri tiltalt for tyveri eller plyndring.

Gjest Oppblåsbare Barbara
Skrevet

Ikke mørk is? Rasist! Du kan kanskje tro at du ikke er rasist, men du har nok en gang _avslørt_ (!) deg som rasistkjærring!

:-)

"............................................"

Jeg vil ikke leke med oppblåsbare negerdukkemenn, bare hvite. Er jeg rasist også?

Skrevet

Hun har skrevet bok om det.

Kikk litt på hva jøder var for vestresida før krigen. Ikke alle var like lei seg for at jødene forsvant, og folk og stat forsynte seg villig av eiendommer og eiendeler. En jeg kjenner stjal åpenlyst en verdifull nøkkelfilemaskin fra en jødisk handelsmann som ble ført bort og døde i leirene. En jødisk dame (kona) kom og krevet penger for den etter krigen. Han betalte henne, og ble aldri tiltalt for tyveri eller plyndring.

Slike tyverier har forekommet uansett om det var jøder det var snakk om. Hvis noe slik skjer med en bestemt gruppe, så vil slikt alltid forekomme. Med eller uten jødehat.

"......................................."

Skrevet

Slike tyverier har forekommet uansett om det var jøder det var snakk om. Hvis noe slik skjer med en bestemt gruppe, så vil slikt alltid forekomme. Med eller uten jødehat.

Nordmenn var alt for aktive og ivrige til at det kunne være tilfeldig. Det ble underslått store verdier og mye ble solgt til spottpriser i full åpenhet. Dagens verdi var tot ca 110 mill. Medlemskap i NS er hverken en unnskyldning eller forklaring for en tyv eller korrupt kjeltring. De var nordmenn åkke som.

Under kap 10 og 6.2:

http://odin.dep.no/jd/norsk/dok/andre_dok/nou/012005-020017/ind-bn.html

Skrevet

Nordmenn var alt for aktive og ivrige til at det kunne være tilfeldig. Det ble underslått store verdier og mye ble solgt til spottpriser i full åpenhet. Dagens verdi var tot ca 110 mill. Medlemskap i NS er hverken en unnskyldning eller forklaring for en tyv eller korrupt kjeltring. De var nordmenn åkke som.

Under kap 10 og 6.2:

http://odin.dep.no/jd/norsk/dok/andre_dok/nou/012005-020017/ind-bn.html

Selvfølgelig var det ikke tilfeldig. Det jeg vil frem til er at slik plyndring og stjeling alltid vil forekomme - jøder eller ei. At NS sto bak mye organisert plydring er selvfølgelig en annen sak.

Skrevet

De kaller nordmenn for "fjellaper". :-)

Er det ikke det vi er da? :-)

Skrevet

Det er latskap. De kan hvis de vil. Det trengs en streng norsk partner/lærer.

Jeg kaller alle dansker for "båtflyktninger" dvs med danskebåten, eller "danskepølsa".

Det er ikke alle som er like språkmektige. Og mange av dem vi synes snakker dansk, snakker mer norsk og mindre dansk enn mange nordmenn tror (jeg hører det).

Jeg hører også utallige nordmenn (og svensker) her i Danmark som snakker halvnorsk/svensk etter 20 år i landet, eller fortsatt kav norsk. Førstnevnte høres grusomt ut, men jeg tror det høres dansk ut for en nordmann. Det er mange kvinnlige håndballspillere som er godt eksempler på det. Selv snakker jeg nesten perfekt dansk. :-)

Desverre finnes det så vidt jeg vet ikke språkkurs for nordmenn og dansker for å lære hverandres språk, til tross for at det er mye flytting mellom landene.

Skrevet

Jeg husker heller ikke hva som er hva av fjerser og femser, men jeg tror det har noe med tallet 20 å gjøre.

Det har det. F.eks. halvfjærs=70=fire tyvere minus en halv tyver (10). Firs=80=fire tyvere.

Skrevet

Det har det. F.eks. halvfjærs=70=fire tyvere minus en halv tyver (10). Firs=80=fire tyvere.

Jeg fikk vondt i hodet nå.

Hadde nok med tommemål på skruer og fastnøkler. Det ble mye tull.

5/32 tomme? 7/64 tomme?

Ei berte jeg skrev med var five foot seven, jeg fant aldri ut hva det var.

Skrevet

Jeg fikk vondt i hodet nå.

Hadde nok med tommemål på skruer og fastnøkler. Det ble mye tull.

5/32 tomme? 7/64 tomme?

Ei berte jeg skrev med var five foot seven, jeg fant aldri ut hva det var.

Five foot seven tror jeg betyr fem fot og syv tommer.

Skrevet

Five foot seven tror jeg betyr fem fot og syv tommer.

Og det blir i sivilsert tallsystem?

Den nybakte bruden ringte til mor etter å ha oppdaget at ektemannen hadde protese i stedet for høyrefot: "Mom, he has only one foot!. Hvorpå mora svarte: "Compared to your father its very good, he only had tree inches."

Skrevet

Og det blir i sivilsert tallsystem?

Den nybakte bruden ringte til mor etter å ha oppdaget at ektemannen hadde protese i stedet for høyrefot: "Mom, he has only one foot!. Hvorpå mora svarte: "Compared to your father its very good, he only had tree inches."

177,5 cm. Men jeg er ikke helt sikker på lengden av en fot her...

*lol*

Skrevet

177,5 cm. Men jeg er ikke helt sikker på lengden av en fot her...

*lol*

33 cm.

Det er et helsikes jern å smi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...