Gå til innhold

Heia "Kunnskapsløftet" - nå skal ungene våre lære samisk!

Anbefalte innlegg

Ørkenvandreren
Skrevet

Ja, det gir nok et helt nødvendig løft av kunnskapen til den oppvoksende generasjonen.

Jeg kan simpelthen ikke se hvordan man kan klare seg uten samisk i en globalisert/åpnere verden.Et godt grep av myndighetene, klart verdt å prioritere fremfor annen type kunnskap.

Eller kanskje ikke.....

http://www.nettavisen.no/innenriks/article713735.ece

Videoannonse
Annonse
  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

18

• flisa

13

• Sofline

11

• citoyen

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Herre min hatt!!!! At det går ann!!! Hvorfor i alle dager?????

Jeg kan forstå at elevene skal lære at vi har samer og at de har et eget språk. Men å måtte pugge det samiske alfabetet! Hva er vitsen med det?

De som har interesse for det, vil lære seg det selv. Og samene må da selv kunne stå for opplæringen av morsmålet sitt.

Grrrrrrrrrrr...

Gjest Aviaana
Skrevet

"den nye læreplanen heter det at alle 7. klasse elever «skal gjenkjenne og uttale bokstavene i det samiske alfabetet», skriver VG."

hva slags nytte får disse elevene av å kunne det samiske alfabetet???

Kan de ikke heller lære noen grunnleggende ord og setninger?.

Jeg mener man skal lære nynorsk. da skader det heller ikke å kunne noen samiske ord, siden det også er et offisielt språk.

Skrevet

Det er viktig at ungene ganske tidlig får forståelse av begrepet "politisk korrekt".

Det skal vel ikke rare fantasien til for å tenke seg hva som blir det neste.. En billig rødvin på at det blir urdu eller hva det heter.

Skrevet

"den nye læreplanen heter det at alle 7. klasse elever «skal gjenkjenne og uttale bokstavene i det samiske alfabetet», skriver VG."

hva slags nytte får disse elevene av å kunne det samiske alfabetet???

Kan de ikke heller lære noen grunnleggende ord og setninger?.

Jeg mener man skal lære nynorsk. da skader det heller ikke å kunne noen samiske ord, siden det også er et offisielt språk.

Samisk er IKKE et offisielt språk i Norge. Det er et offisielt språk kun i en håndfull kommuner i Nord-Norge.

Skrevet

Fanken - jeg kjenner jeg blir sint - de skal ikke lære å uttale ITJ på trøndersk korrket også da? - skikkelig nytteverdi!

Gjest Lehance
Skrevet

Det er viktig at ungene ganske tidlig får forståelse av begrepet "politisk korrekt".

Det skal vel ikke rare fantasien til for å tenke seg hva som blir det neste.. En billig rødvin på at det blir urdu eller hva det heter.

Ja, andres religion er allerede viktigere enn vår......

Skrevet

I motsetning til "alle" andre i denne tråden, får jeg verken angstnevroser eller argsinne når jeg leser dette. For hva er det egentlig som står i læreplanen? "skal gjenkjenne og uttale bokstavene i det samiske alfabetet", - og hvor lang tid kan vel det ta da? Jeg vil jo tro at det skal være litt om samisk historikk/kultur i pensum, og da er det vel bare å bruke en halvtime på dette, så er man ferdig, vil jeg tro. At de skal "pugge" det samiske alfabetet, står for nettavisens regning.

Det finnes mengder av "unyttig" kunnskap man går igjennom på ungdomsskolen - f.eks (eksempel fra egen skoletid - dette kan selvsagt være endret til i dag!"!!) hva i all verden er den praktiske nytten å pugge alle datoene for den franske revolusjon og den russiske revolusjon - hadde det ikke holdt å vite hvilket ÅR det var?

Jeg synes det er helt OK om mine barn lærer det samiske alfabetet, såfremt det er satt i sammenheng med øvrig kunnskap om samisk historie/kultur.

Skrevet

Jeg syns det er fint at de vet noe om hvordan det samiske språket er oppbygd. Det er bra at barna våre lærer at det finnes et annet språk og en annen levemåte i landet vårt.

Skrevet

Fanken - jeg kjenner jeg blir sint - de skal ikke lære å uttale ITJ på trøndersk korrket også da? - skikkelig nytteverdi!

Nå er det vel en vesentlig forskjell at samisk er et språk og ikke en dialekt?

Gjest Aviaana
Skrevet

I motsetning til "alle" andre i denne tråden, får jeg verken angstnevroser eller argsinne når jeg leser dette. For hva er det egentlig som står i læreplanen? "skal gjenkjenne og uttale bokstavene i det samiske alfabetet", - og hvor lang tid kan vel det ta da? Jeg vil jo tro at det skal være litt om samisk historikk/kultur i pensum, og da er det vel bare å bruke en halvtime på dette, så er man ferdig, vil jeg tro. At de skal "pugge" det samiske alfabetet, står for nettavisens regning.

Det finnes mengder av "unyttig" kunnskap man går igjennom på ungdomsskolen - f.eks (eksempel fra egen skoletid - dette kan selvsagt være endret til i dag!"!!) hva i all verden er den praktiske nytten å pugge alle datoene for den franske revolusjon og den russiske revolusjon - hadde det ikke holdt å vite hvilket ÅR det var?

Jeg synes det er helt OK om mine barn lærer det samiske alfabetet, såfremt det er satt i sammenheng med øvrig kunnskap om samisk historie/kultur.

Er enig i tankegangen. Håper at dette med å lære det samiske alfabetet settes i sammenheng med å lære samiske ord og setninger, samt litt samisk kultur.

Det er så mye annet de også skal lære, ikke alt er like manyttig. Så jeg ser ikke det store problemet med at de lærer om samisk språk og kultur.

Skrevet

Nå er det vel en vesentlig forskjell at samisk er et språk og ikke en dialekt?

men det er fler som snakker trøndersk....og det var ment som en spøk.

Skrevet

Jeg syns det er fint at de vet noe om hvordan det samiske språket er oppbygd. Det er bra at barna våre lærer at det finnes et annet språk og en annen levemåte i landet vårt.

men å PUGGE det?

Skrevet

Jeg har ikke lest den nåværende læreplanen, men da jeg gikk på skolen lærte vi blant annet runer og norrøn grammatikk, uten at jeg kan huske at noen fikk sjokk av den grunn. Vi brukte vel ca tre skoletimer på det, sikkert omtrent like lenge som de kommer til å bruke på samisk.

Hvis det er så farlig at ungene lærer noe som ikke har "direkte" nytteverdi, så blir vi nok nødt til å lære dem å lese og de fire regneartene og sende dem på yrkesskole fra tredje klasse av alle sammen. Historie er jo ikke direkte nyttig, når kommer de til å få bruk for å vite årstallet for slaget på Stiklestad? Eller at det i det hele tatt var et slag der? Og hvem har bruk for det de lærer i geografitimene - ekstremt få får noensinne bruk for å forklare hva en morene er, eller hvor mange land det er i Afrika.

Skrevet

men å PUGGE det?

"Pugge" var avisas ord, ikke læreplanens.

Skrevet

men å PUGGE det?

Det med pugging står for nettavisens regning. Det står IKKE i læreplanen at "Alle barn skal pugge det samiske alfabetet" :-)

Skrevet

men det er fler som snakker trøndersk....og det var ment som en spøk.

Det var jammen godt :)

Og det er som de andre sier ikke læreplanen, men Nettavisen som skriver at det skal pugges.

Skrevet

Det med pugging står for nettavisens regning. Det står IKKE i læreplanen at "Alle barn skal pugge det samiske alfabetet" :-)

Jeg tviler sterkt på at ordet "pugge" er lett å finne i noen moderne lærerplan i det hele tatt :-)

Skrevet

Jeg tviler sterkt på at ordet "pugge" er lett å finne i noen moderne lærerplan i det hele tatt :-)

:-)

Skrevet

Kunnskap om dialekter og dialektområder er også i læreplanen :) (medmindre de har tatt det bort i den nyeste, men det tviler jeg på)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...