Gå til innhold

Heia "Kunnskapsløftet" - nå skal ungene våre lære samisk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så på God Morgen Norge at det var en eller annen samemann (beklager uttrykket) som sa at det var fullstendig bortkastet. Kunnskapene kom til å forsvinne så snart man lukket boka, og det er så overfladisk at man ikke kan bruke det til noe, mente han.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

18

• flisa

13

• Sofline

11

• citoyen

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg tviler sterkt på at ordet "pugge" er lett å finne i noen moderne lærerplan i det hele tatt :-)

Men det brukes allikevel. :-)

Skrevet

Kunnskap om dialekter og dialektområder er også i læreplanen :) (medmindre de har tatt det bort i den nyeste, men det tviler jeg på)

Men man skal ikke lære å uttale det. :-)

Skrevet

Men man skal ikke lære å uttale det. :-)

Jo, vi lærte i alle fall om typiske dialekt-trekk og hvordan man uttalte dem. Tjukk l og tynn l og retroflekser og itj og ikke og ikkje osv.

Skrevet

Jo, vi lærte i alle fall om typiske dialekt-trekk og hvordan man uttalte dem. Tjukk l og tynn l og retroflekser og itj og ikke og ikkje osv.

Ja, på skrift, og man skal lære å kjenne dem igjen når man hører dem, men man skal ikke lære å uttale de forskjellige dialektene. Kanhende mange leser dialektprøver, men det er ikke pensum på eksamen å skulle kunne uttale "itj" riktig.

Skrevet

Jeg har ikke lest den nåværende læreplanen, men da jeg gikk på skolen lærte vi blant annet runer og norrøn grammatikk, uten at jeg kan huske at noen fikk sjokk av den grunn. Vi brukte vel ca tre skoletimer på det, sikkert omtrent like lenge som de kommer til å bruke på samisk.

Hvis det er så farlig at ungene lærer noe som ikke har "direkte" nytteverdi, så blir vi nok nødt til å lære dem å lese og de fire regneartene og sende dem på yrkesskole fra tredje klasse av alle sammen. Historie er jo ikke direkte nyttig, når kommer de til å få bruk for å vite årstallet for slaget på Stiklestad? Eller at det i det hele tatt var et slag der? Og hvem har bruk for det de lærer i geografitimene - ekstremt få får noensinne bruk for å forklare hva en morene er, eller hvor mange land det er i Afrika.

"Hvis det er så farlig at ungene lærer noe som ikke har "direkte" nytteverdi, så blir vi nok nødt til å lære dem å lese og de fire regneartene og sende dem på yrkesskole fra tredje klasse av alle sammen"

I utgangspunktet enig. Men fagplanen både på ungdomsskolen og videregående er vel såpass heavy at det neppe er så mye plass til overs? Hva skal vike for dette? Hvis kristendom/livssyn får lide, så er det greit. Hvis det er norsk eller matematikk, så er det ikke greit.

Geogafi skal du ikke kimse av; En 25 år gammel ing.student jeg studerte/jobbet sammen med, kom med følgende spørsmål: Hva er forskellen på en kommune og et fylke? :-)

"........................................"

Skrevet

"Hvis det er så farlig at ungene lærer noe som ikke har "direkte" nytteverdi, så blir vi nok nødt til å lære dem å lese og de fire regneartene og sende dem på yrkesskole fra tredje klasse av alle sammen"

I utgangspunktet enig. Men fagplanen både på ungdomsskolen og videregående er vel såpass heavy at det neppe er så mye plass til overs? Hva skal vike for dette? Hvis kristendom/livssyn får lide, så er det greit. Hvis det er norsk eller matematikk, så er det ikke greit.

Geogafi skal du ikke kimse av; En 25 år gammel ing.student jeg studerte/jobbet sammen med, kom med følgende spørsmål: Hva er forskellen på en kommune og et fylke? :-)

Jeg er sikker på at man kan leve helt fint uten å kunne den forskjellen :P

Poenget mitt er at det er en del ting det er nyttig å bruke en skoletime eller to på rett og slett for å gi elevene perspektiv, selv om det ikke tilhører "kjernekunnskapen".

Skrevet

Poenget mitt er at det er en del ting det er nyttig å bruke en skoletime eller to på rett og slett for å gi elevene perspektiv, selv om det ikke tilhører "kjernekunnskapen".

Så du mener det er viktigere å lære seg det samiske alfabetet enn forskjellen på kommuner og fylker?

Skrevet

Ja, på skrift, og man skal lære å kjenne dem igjen når man hører dem, men man skal ikke lære å uttale de forskjellige dialektene. Kanhende mange leser dialektprøver, men det er ikke pensum på eksamen å skulle kunne uttale "itj" riktig.

for det er det bare ektefødte trøndere som kan.....*påstår jeg*

:-)

Skrevet

"Jeg er sikker på at man kan leve helt fint uten å kunne den forskjellen :P"

Noen er ignorante og kunnskapsløse (jeg kaller ham jeg omtalte for Mr.Kunskapsløs), og er sikkert lykkelige med det. Men det er jo litt patetisk, da? Noe så utrolig banalt, og så kan man det ikke?

"Poenget mitt er at det er en del ting det er nyttig å bruke en skoletime eller to på rett og slett for å gi elevene perspektiv, selv om det ikke tilhører "kjernekunnskapen"."

Det er jeg helt enig i. Og jeg vet ikke om å pugge det samiske alfabetet er så voldsomt tidkrevende at det går ut over noe annet. Men man kan jo lure på den egentlige grunnen - jeg tror ikke en liten ting som akkurat det gjør noe for å gi drittungene et bredere perspektiv i livet.

"......................................."

Skrevet

Så du mener det er viktigere å lære seg det samiske alfabetet enn forskjellen på kommuner og fylker?

Det der var et sør-svar, flisa. Du vet bedre.

"........................................."

Skrevet

Det tror jeg på. :-) Det er også bare innfødte i tjukk-l ommrådene som kan si tjukk-l.

Skrevet

Tullprat. Jeg bodde i trøndelag fra jeg var 3 til jeg var 7. Jeg ble ikke født der, men "itj" kan jeg uttale som den mest trønderske av de trønderske. Tonefallet i setninger derimot, det får jeg naturligvis ikke til. Men lydene er ikke vanskelige.

Skrevet

Er enig i tankegangen. Håper at dette med å lære det samiske alfabetet settes i sammenheng med å lære samiske ord og setninger, samt litt samisk kultur.

Det er så mye annet de også skal lære, ikke alt er like manyttig. Så jeg ser ikke det store problemet med at de lærer om samisk språk og kultur.

"Håper at dette med å lære det samiske alfabetet settes i sammenheng med å lære samiske ord og setninger, samt litt samisk kultur."

Det er jeg TOTALT uenig i, da det er så unyttig for de aller fleste som det bare kan få blitt.

Eller - hvis det er noe man går igjennom og lærer, men ikke blir eksaminert i, så blir det litt annerldes.

Skrevet

Ja, andres religion er allerede viktigere enn vår......

Hva er "vår" religion, da? Tror du jeg deler religion med deg?

Skrevet

Samisk er IKKE et offisielt språk i Norge. Det er et offisielt språk kun i en håndfull kommuner i Nord-Norge.

Uhm....da er det jo et offisielt språk i norge. Det er et minoritetsspråk, men likevel et norsk språk.

Skrevet

Det begynner å bli en stund siden man hadde kristendom/livssyn på skolen. Med den verden i dag må religion da være noe av det nyttige man lærer på skolen.

Skrevet

Det begynner å bli en stund siden man hadde kristendom/livssyn på skolen. Med den verden i dag må religion da være noe av det nyttige man lærer på skolen.

Har de ikke KRL faget lenger på videregående? Og har de ikke et liknende fag på ungdomsskolen?

"......................................"

Skrevet

Har de ikke KRL faget lenger på videregående? Og har de ikke et liknende fag på ungdomsskolen?

"......................................"

KRL tror jeg aldri man har hatt på videregående. Der har man "religion" tre timer i uka i 3. klasse. I alle fall hadde vi det i begynnelsen av dette årtusenet. Det handlet like mye om alle religioner, pluss en del etikk.

KRL har man så vidt jeg vet også på ungdomsskolen. Min årgang var første som hadde det faget. Så vidt jeg husker var det litt mer kristendom enn andre religioner, med det var også lagt stor vekt på andre religioner som islam osv. Jeg synes jeg lærte mye der (og husker en del fremdeles). I tillegg var det en del livssyn og etikk. Á la "se ting fra andres synspunkt".

Skrevet

KRL tror jeg aldri man har hatt på videregående. Der har man "religion" tre timer i uka i 3. klasse. I alle fall hadde vi det i begynnelsen av dette årtusenet. Det handlet like mye om alle religioner, pluss en del etikk.

KRL har man så vidt jeg vet også på ungdomsskolen. Min årgang var første som hadde det faget. Så vidt jeg husker var det litt mer kristendom enn andre religioner, med det var også lagt stor vekt på andre religioner som islam osv. Jeg synes jeg lærte mye der (og husker en del fremdeles). I tillegg var det en del livssyn og etikk. Á la "se ting fra andres synspunkt".

"KRL tror jeg aldri man har hatt på videregående. Der har man "religion" tre timer i uka i 3. klasse."

Uhm. Det "nye" religion-og-livssyns faget het da vitterlig KRL? Var det ikke på videregående, da? Eller var det på ungdomsskolen? Uansett, det er vel ikke poenget.

"Det handlet like mye om alle religioner, pluss en del etikk."

"KRL har man så vidt jeg vet også på ungdomsskolen."

Jammen - du sa jo nettopp at man _ikke_ hadde religion på ungdomsskolen?

"........................................

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...