Gå til innhold

Heia "Kunnskapsløftet" - nå skal ungene våre lære samisk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

KRL tror jeg aldri man har hatt på videregående. Der har man "religion" tre timer i uka i 3. klasse. I alle fall hadde vi det i begynnelsen av dette årtusenet. Det handlet like mye om alle religioner, pluss en del etikk.

KRL har man så vidt jeg vet også på ungdomsskolen. Min årgang var første som hadde det faget. Så vidt jeg husker var det litt mer kristendom enn andre religioner, med det var også lagt stor vekt på andre religioner som islam osv. Jeg synes jeg lærte mye der (og husker en del fremdeles). I tillegg var det en del livssyn og etikk. Á la "se ting fra andres synspunkt".

Jeg mener selvfølgelig ikke religion, og ikke kristendom, på ungdomsskolen.

"........................................"

Videoannonse
Annonse
  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

18

• flisa

13

• Sofline

11

• citoyen

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg mener selvfølgelig ikke religion, og ikke kristendom, på ungdomsskolen.

"........................................"

Heh-heh...klønete formulert. Jeg mente selvfølgelig ikke kristendom på ungdomsskolen, men _religions-fag_.

"........................................."

Skrevet

Så du mener det er viktigere å lære seg det samiske alfabetet enn forskjellen på kommuner og fylker?

Det var da ikke det jeg sa.

Skrevet

"KRL tror jeg aldri man har hatt på videregående. Der har man "religion" tre timer i uka i 3. klasse."

Uhm. Det "nye" religion-og-livssyns faget het da vitterlig KRL? Var det ikke på videregående, da? Eller var det på ungdomsskolen? Uansett, det er vel ikke poenget.

"Det handlet like mye om alle religioner, pluss en del etikk."

"KRL har man så vidt jeg vet også på ungdomsskolen."

Jammen - du sa jo nettopp at man _ikke_ hadde religion på ungdomsskolen?

"........................................

"Uhm. Det "nye" religion-og-livssyns faget het da vitterlig KRL? Var det ikke på videregående, da? Eller var det på ungdomsskolen?"

Ja, det het det, men det var bare på barne- og ungdomsskolen. Reform '97 (der kristendom ble skiftet ut med KRL), gjaldt ikke videregående.

"Jammen - du sa jo nettopp at man _ikke_ hadde religion på ungdomsskolen?"

Hæ? Sa jeg det? Det var en alvorlig feil i såfall.

Skrevet

Det der var et sør-svar, flisa. Du vet bedre.

PMS :D

Skrevet

Tullprat. Jeg bodde i trøndelag fra jeg var 3 til jeg var 7. Jeg ble ikke født der, men "itj" kan jeg uttale som den mest trønderske av de trønderske. Tonefallet i setninger derimot, det får jeg naturligvis ikke til. Men lydene er ikke vanskelige.

tror deg ikke - skal ta og ringe deg en gang -en natt - i fylla og høre :)

Skrevet

"Uhm. Det "nye" religion-og-livssyns faget het da vitterlig KRL? Var det ikke på videregående, da? Eller var det på ungdomsskolen?"

Ja, det het det, men det var bare på barne- og ungdomsskolen. Reform '97 (der kristendom ble skiftet ut med KRL), gjaldt ikke videregående.

"Jammen - du sa jo nettopp at man _ikke_ hadde religion på ungdomsskolen?"

Hæ? Sa jeg det? Det var en alvorlig feil i såfall.

Nå må du skjerpe deg, Såffline! :)

hehe

Skrevet

"KRL tror jeg aldri man har hatt på videregående. Der har man "religion" tre timer i uka i 3. klasse."

Uhm. Det "nye" religion-og-livssyns faget het da vitterlig KRL? Var det ikke på videregående, da? Eller var det på ungdomsskolen? Uansett, det er vel ikke poenget.

"Det handlet like mye om alle religioner, pluss en del etikk."

"KRL har man så vidt jeg vet også på ungdomsskolen."

Jammen - du sa jo nettopp at man _ikke_ hadde religion på ungdomsskolen?

"........................................

Altså det jeg mente når jeg sa at det begynner å bli en stund siden man hadde kristendom/livssyn på skolen, er at faget ikke lenger heter det, og det består i dag av noe annet enn det kristendomsfaget gjorde. At nå har man religion/KRL.

Skrevet

Nå må du skjerpe deg, Såffline! :)

hehe

Jeg ser nå at det jeg skrev kunne oppfattes sånn. Men jeg mente egentlig at faget kristendom ikke eksisterer lenger, ikke å si at det ikke var erstattet av noe annet.

Skrevet

Heh-heh :-)

"................................."

Skrevet

Det jeg mente å si var: Be my guest :-)

"......................................"

Skrevet

tar deg på ordet - bare vent - jeg drikker ikke så ofte -men når jeg først drikker - så kan det hende jeg tør - hehe

Skrevet

nå ringte mobilen og jeg skvatt himmelhøyt! hihi

Skrevet

Kunne forstått panikken dersom det var snakk om et FAG. Det vi snakker om, er en kjapp og grunnleggende innføring som elevene sannsynligvis får akkurat like mye bruk for som mye av det som ellers står/har stått i de forskjellige læreplanene.

Typisk tabloidnytt.

Skrevet

nå ringte mobilen og jeg skvatt himmelhøyt! hihi

*LOL*!!!

Skrevet

*LOL*!!!

*skjelver ennå*

Som første gang jeg ble opprint av en DOL'er -søstra mi og jeg skulle på treff - og MIO ringte meg for å avtale hvor vi skulle treffes. Jeg satt på toget og ble sprut rød og fikk latterkrampe og bare skrek ;"MIIIIHIHIHIHIHIOOOO!" og hun skrek av latter til svar; "FLIIIIHIHIHHIHIIHISA!" - urkomisk - først gang vi hørte våre nick sagt høyt -somm mennesker - ;)

Skrevet

*skjelver ennå*

Som første gang jeg ble opprint av en DOL'er -søstra mi og jeg skulle på treff - og MIO ringte meg for å avtale hvor vi skulle treffes. Jeg satt på toget og ble sprut rød og fikk latterkrampe og bare skrek ;"MIIIIHIHIHIHIHIOOOO!" og hun skrek av latter til svar; "FLIIIIHIHIHHIHIIHISA!" - urkomisk - først gang vi hørte våre nick sagt høyt -somm mennesker - ;)

Nick egner seg egentlig ikke til å uttale - det er en skrift-ting :-)

flisa er ikke så ille. Værre blir det med nick som c001z@fxoR etc.

Skrevet

Nick egner seg egentlig ikke til å uttale - det er en skrift-ting :-)

flisa er ikke så ille. Værre blir det med nick som c001z@fxoR etc.

Nick#7 var der - det tror jeg han syns var pinlig...hihi

Skrevet

Nick#7 var der - det tror jeg han syns var pinlig...hihi

:-)

Forresten: Meg + MMS = Nooo working, maaaaan. Jeg får mottatt, men jeg har aldri sendt en eneste en (Og jeg er mobilingeniør heh-heh) :-)

Skrevet

:-)

Forresten: Meg + MMS = Nooo working, maaaaan. Jeg får mottatt, men jeg har aldri sendt en eneste en (Og jeg er mobilingeniør heh-heh) :-)

det var bare bilde av meg - redd! *S*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...