Gå til innhold

Heia "Kunnskapsløftet" - nå skal ungene våre lære samisk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

det var bare bilde av meg - redd! *S*

Ja, jeg så det. Veldig overbevisende :-)

"...................................."

Videoannonse
Annonse
  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

18

• flisa

13

• Sofline

11

• citoyen

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"KRL tror jeg aldri man har hatt på videregående. Der har man "religion" tre timer i uka i 3. klasse."

Uhm. Det "nye" religion-og-livssyns faget het da vitterlig KRL? Var det ikke på videregående, da? Eller var det på ungdomsskolen? Uansett, det er vel ikke poenget.

"Det handlet like mye om alle religioner, pluss en del etikk."

"KRL har man så vidt jeg vet også på ungdomsskolen."

Jammen - du sa jo nettopp at man _ikke_ hadde religion på ungdomsskolen?

"........................................

I våre dager har man KRL i barne- og ungdomsskolen.

På videregående heter faget Religion og etikk, og det kommer først i tredje klasse (med den nye ordningen som starter nå, Kunnskapsløftet)

tror

Skrevet

I våre dager har man KRL i barne- og ungdomsskolen.

På videregående heter faget Religion og etikk, og det kommer først i tredje klasse (med den nye ordningen som starter nå, Kunnskapsløftet)

tror

Man har "alltid" hatt religion og etikk i 3. klasse på videregående.

Skrevet

Uhm....da er det jo et offisielt språk i norge. Det er et minoritetsspråk, men likevel et norsk språk.

"........................................."

Samisk er ikke et offisielt språk for hele landet Norge, for å presisere det nærmere.

Jeg ser det som vesentlig forskjellig om et språk er regnet som offisielt for landet, eller om det er offisielt for 6 kommuner i en avgrenset del av landet.

Men selvsagt er samisk offisielt _i_ Norge, om man vil spikke fliser. Ikke offisielt for _landet_ Norge generelt.

Skrevet

Hva er "vår" religion, da? Tror du jeg deler religion med deg?

"........................................."

Det er ikke rart du synes dette er vanskelig, men vedkommende skriver tenker sikkert på denne formuleringen grunnloven:

"Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse. Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion."

Gjest utvide vårt alfabet
Skrevet

Da jeg leste det samiske alfabetet, syns jeg det var veldig bra. De har jo 7 lyder til, i tillegg til våre bokstaver. Og den ene lyden, som vi skriver ng (som i ingen), har de en egen bokstav for!

Det jeg tenkte da jeg leste det, var at det jammen ville vært en god ide å utvide vårt alfabet med en eller flere av disse bokstavene, jeg.

Dette uten å ta stilling til om elevene skal lære samisk eller ikke.

Gjest Aviaana
Skrevet

"Håper at dette med å lære det samiske alfabetet settes i sammenheng med å lære samiske ord og setninger, samt litt samisk kultur."

Det er jeg TOTALT uenig i, da det er så unyttig for de aller fleste som det bare kan få blitt.

Eller - hvis det er noe man går igjennom og lærer, men ikke blir eksaminert i, så blir det litt annerldes.

"........................................"

står det noe at de skal ha prøve eller eksamen i dette?. Hvis de ikke skal ha det forstår jeg ikke helt motstanden mot å innføre det. Kan jo inngå som en del av samfunnsfag+ pluss at de lærer noen gloser.

Spørsmålet er jo hvor stor plass dette skal få.

Og om det er nok lærere som har kompetanse til å undervise i samisk språk.

De får eventuelt bare høre på en cd og lytte til alfabetet. kan ikke ta så lang tid det..

Skrevet

står det noe at de skal ha prøve eller eksamen i dette?. Hvis de ikke skal ha det forstår jeg ikke helt motstanden mot å innføre det. Kan jo inngå som en del av samfunnsfag+ pluss at de lærer noen gloser.

Spørsmålet er jo hvor stor plass dette skal få.

Og om det er nok lærere som har kompetanse til å undervise i samisk språk.

De får eventuelt bare høre på en cd og lytte til alfabetet. kan ikke ta så lang tid det..

Enig i det.

"................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...