Gå til innhold

Sykepenger - hvem bestemmer?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

"I Folketrygdloven § 8-4 første ledd heter det følgende:

Sykepenger ytes til den som er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes sykdom eller skade. Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer og lignende, gir ikke rett til sykepenger.

Dette betyr at den sykemeldte (enten det gjelder bruk av egenmelding eller sykemelding fra lege) må være arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes sykdom eller skade.

Dersom sykemeldingen ikke har sin årsak i et slikt forhold er ikke vilkårene for sykepenger oppfylt og arbeidsgiver plikter ikke å utbetale disse. Noen eksempler på forhold som ikke gir rett til sykepenger:

- Fravær for å pleie syke familiemedlemmer. Fravær på grunn av barns sykdom vil kunne gi rett til annen stønad iht. folketrygdloven kapt. ni.

- Sorg og sorgreaksjoner.

- Fravær som i realiteten har sin årsak i konflikter på arbeidsplassen. Situasjonen kan her være at en ansatt leverer sykemelding etter å ha mottatt en advarsel eller annen tilbakemelding fra arbeidsgiver.

- Økonomiske problemer / samlivsproblemer.

Disse eksemplene vil nok for en ansatt oppleves som vanskelige, men de gir ikke av den grunn rett til sykepenger."

Men om en ansatt kommer med en sykemelding fra lege - så står jo ikke årsaken til sykemelding der? Skal jeg da stille spørsmål til hvorvidt vedkommende er syk/skadet eller ikke?

Og man kan vel være sykemeldt selv om man ikke har krav på sykepenger antar jeg?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

14

• flisa

11

• Gemini

8

• fineline

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Sykemelding fra lege gir rett til sykepenger. Det er legen og ikke arbeidsgiver som skal vurdere dette. Man er ikke pliktig å fortelle arbeidsgiver om årsaken til sykemeldingen.

Gjest hos oss
Skrevet

Det er et øtåelig område. Mange av de grunnene som listes opp som "ikke-grunner" til sykemelding, kan jo være foranledning til sykdom som gir grunnlag for sykemelding / sykepenger.

Du kan ikke overprøve legens vurdering, det er legens jobb å kunne disse reglene, og vurdere om det er grunnlag for sykemelding.

men du kan ringe trygdekontoret og høre om hvilke retningslinjer som finnes, hos oss (i staten) har vi regler for hvor fort leder skal kontakte den sykemeldte, og når man feks ber om et møte med legen og arbeidstaker sammen, for å kartlegge hvilke arbeidsoppgaver som kan gjøres, hvordan dere kan tilrettelegge arbeidsplassen osv.

Men jeg tror du gjør vondt verre hvis du på noen som helst måte gir inntrykk av at du ikke stoler på at legen har opptrådt profesjonelt.

Så jeg ville ringt trygdekontoret og bedt om en samtale.

Og innstilt deg på at du må ta den økonomiske belastningen med å betale sykepenger i arbeidsgiverperioden, og forberede en hurtig tilsetting av vikar, slik at du etter en samtale med den ansatte og legen, kan tilsette en vikar i den perioden legen antar sykdommen vil vare.

Det er bedre for arbeidsplassen at dere får en langsiktig vikar, enn at du "skremmer" den ansatte tilbake på jobb slik at det blir mange arbeidsgiverperioder (hvor du betaler lønnen), i stedet for ett langt fravær hvor trygdekontoret betaler lønn, og du betaler vikarens lønn.

Er det hyppig fravær, kan dere søke trygdekontoret at de betaler lønn fra første fraværsdag, men det må du i såfall diskutere med trygdekontoret, som må snakke med den ansattes lege.

En annen ting: enten har dere et problem med arbieidsmiljøet hos dere (er du sikker på at det ikke er noen av de faste ansatte som gjør livet vanskelig for de nyansatte?) eller så er ikke du flink nok til å gjennomskue hvem som er en god søker når du lyser ut stillinger.

I min forrige jobb innså vi at vi ikke var flinke nok, og benyttet et byrå til å ta 2. eller 3. intervjuet før ansettlese. Etter det slapp vi feilansettelsene, og det sparte vi mye på, til tross for byråenes høye salær.

Gjest annlovinda
Skrevet

Arbeidsgiver har ikke rett til å vite grunnen til at du er sykmeldt.

Har du sykmelding fra lege har du så klart krav på sykepenger.

Skrevet

Hvor er sitatet fra?

Slik jeg husker min trygderett, så skal legeerklæring tillegges stor vekt som bevis for tilstrekkelig grunnlag for sykepenger, men både trygdekontor og arbeidsgiver kan prinsipielt sett stille spørsmål ved hvorvidt grunnlaget for sykemelding er tilstede.

Jeg antar at du vil måtte ha en saklig grunn for å kunne betvile tilstrekkelig grunnlag for både sykemelding og egenmelding, slik at du ikke rutinemessig kan spørre arbeidstaker om vedkommende har rett på sykepenger når attestasjon er innlevert, men dersom det foreligger omstendigheter som gir deg saklig grunn til å betvile berettigelsen så må det kunne tas opp.

Skrevet

Sykemelding fra lege gir rett til sykepenger. Det er legen og ikke arbeidsgiver som skal vurdere dette. Man er ikke pliktig å fortelle arbeidsgiver om årsaken til sykemeldingen.

Dette forutsetter at både lege og arbeidstaker følger regelverket. Dersom en av partene derimot forsøker å "lure systemet", så er det ikke gitt at arbeidstaker har rett på sykepenger.

Skrevet

Alle de tingene du nevner som ikke gir rett til sykepenger, kan jo i teorien gi psykiske problemer (depresjon) over kortere eller lengre tid, og det gir vel rett til sykepenger.

Skrevet

Så lenge den ansatte har sykemelding fra lege, har arbeidsgiver ingen krav til å stille videre spørsmål.

Men ved lengre sykemeldinger, stilles det krav til lege og arbeidsgiver om å arbeide for å få den sykemeldte tilbake i jobb igjen såfremt praktisk mulig, ved bruk av gradert sykemelding o.l. tiltak.

Se ellers her:

http://tinyurl.com/ltdos

Mye nyttig info der for deg som arbeidsgiver, tipper jeg ;-)

Petrine Eiffel
Skrevet

Arbeidsgiver har ingen rett til å vite grunnen for sykmeldingen. Legen sender et eksemplar av sykmeldingen til Trygdekontoret (og der står det beskrevet grunnen til sykmeldingen). Det er de som avgjør om dette gir rett til sykepenger eller ikke.

Petrine Eiffel
Skrevet

Nei, sykmelding fra lege gir ikke automatisk rett til sykepenger, (men det gir gyldig fravær fra jobb)dette er det Trygdekontoret som tar avgjørelsen på.

Gjest Persille
Skrevet

Det er et øtåelig område. Mange av de grunnene som listes opp som "ikke-grunner" til sykemelding, kan jo være foranledning til sykdom som gir grunnlag for sykemelding / sykepenger.

Du kan ikke overprøve legens vurdering, det er legens jobb å kunne disse reglene, og vurdere om det er grunnlag for sykemelding.

men du kan ringe trygdekontoret og høre om hvilke retningslinjer som finnes, hos oss (i staten) har vi regler for hvor fort leder skal kontakte den sykemeldte, og når man feks ber om et møte med legen og arbeidstaker sammen, for å kartlegge hvilke arbeidsoppgaver som kan gjøres, hvordan dere kan tilrettelegge arbeidsplassen osv.

Men jeg tror du gjør vondt verre hvis du på noen som helst måte gir inntrykk av at du ikke stoler på at legen har opptrådt profesjonelt.

Så jeg ville ringt trygdekontoret og bedt om en samtale.

Og innstilt deg på at du må ta den økonomiske belastningen med å betale sykepenger i arbeidsgiverperioden, og forberede en hurtig tilsetting av vikar, slik at du etter en samtale med den ansatte og legen, kan tilsette en vikar i den perioden legen antar sykdommen vil vare.

Det er bedre for arbeidsplassen at dere får en langsiktig vikar, enn at du "skremmer" den ansatte tilbake på jobb slik at det blir mange arbeidsgiverperioder (hvor du betaler lønnen), i stedet for ett langt fravær hvor trygdekontoret betaler lønn, og du betaler vikarens lønn.

Er det hyppig fravær, kan dere søke trygdekontoret at de betaler lønn fra første fraværsdag, men det må du i såfall diskutere med trygdekontoret, som må snakke med den ansattes lege.

En annen ting: enten har dere et problem med arbieidsmiljøet hos dere (er du sikker på at det ikke er noen av de faste ansatte som gjør livet vanskelig for de nyansatte?) eller så er ikke du flink nok til å gjennomskue hvem som er en god søker når du lyser ut stillinger.

I min forrige jobb innså vi at vi ikke var flinke nok, og benyttet et byrå til å ta 2. eller 3. intervjuet før ansettlese. Etter det slapp vi feilansettelsene, og det sparte vi mye på, til tross for byråenes høye salær.

What?

Hva har dette med meg å gjøre?

Jeg leser dette i et infoskriv jeg har fått - og lurer på hvordan man skal forholde seg til det? Det har da ingenting med vårt arbeidsmiljø å gjøre?

Gjest Persille
Skrevet

Arbeidsgiver har ikke rett til å vite grunnen til at du er sykmeldt.

Har du sykmelding fra lege har du så klart krav på sykepenger.

Men ut fra denne teksten har man jo ikke det?

Og det er nettopp det jeg lurer på - hvem avgjør det?

Gjest Persille
Skrevet

Hvor er sitatet fra?

Slik jeg husker min trygderett, så skal legeerklæring tillegges stor vekt som bevis for tilstrekkelig grunnlag for sykepenger, men både trygdekontor og arbeidsgiver kan prinsipielt sett stille spørsmål ved hvorvidt grunnlaget for sykemelding er tilstede.

Jeg antar at du vil måtte ha en saklig grunn for å kunne betvile tilstrekkelig grunnlag for både sykemelding og egenmelding, slik at du ikke rutinemessig kan spørre arbeidstaker om vedkommende har rett på sykepenger når attestasjon er innlevert, men dersom det foreligger omstendigheter som gir deg saklig grunn til å betvile berettigelsen så må det kunne tas opp.

Dette er hentet fra et infoskriv PBL har sendt ut - i forbindelse med noen endringer i loven. Det er ting arbeidsgiver skal være obs på og huske på ifbm sykefravær.

Men jeg stusser sånn over det punktet her?

For det er jo allmen akseptert at man kan bli sykemeldt ved f.eks samlivsbrudd - selv om man ikke er syk, bare nedbrutt e.l. Og jeg er enig i at dette ikke burde dekkes av arb.giver - men jeg lurer sånn på hvem som skal avgjøre dette?

Veldig ofte vet man jo hvorfor arb.takeren er syk, og om jeg vet at det f.eks skyldes at vedkommende er i et vanskelig forhold og sliter mentalt med det, så har ikke jeg lyst til å være den som sier "sorry, du har ikke krav på sykepenger, og jeg har ikke råd til å betale det for å være grei heller så denne sykemeldingen er ikke verdt noe". Ikke i sånne ordelag selvfølgelig - men du skjønner poenget.

Gjest Persille
Skrevet

Alle de tingene du nevner som ikke gir rett til sykepenger, kan jo i teorien gi psykiske problemer (depresjon) over kortere eller lengre tid, og det gir vel rett til sykepenger.

Jeg vet ikke? Det er derfor jeg spør?

Er depresjon en sykdom?

Skrevet

Er depresjon en sykdom?

Depresjon er en sykdom. Bondevik gjorde vel det ganske klart for folket for noen år siden, og Høgmo i Rosenborg er ute med sykemelding nå grunnet dette.

Skrevet

Er depresjon en sykdom?

Det kan det jo være.

Jeg har for øvrig aldri vært borte i at sykemeldte har blitt nektet sykepenger. Det være seg om de er sykemeldt p.g.a. samlivsbrudd eller annen sorg, konflikter på arbeidsplassen eller hva det måtte være.

Men jeg vet jo ikke hva legen skriver på skjemaet.

Skrevet

Er depresjon en sykdom?

Jeg er sikker på at de fleste leger vil kalle depresjon en sykdom (psykisk selvfølgelig, men likefullt en sykdom).

Skrevet

Er depresjon en sykdom?

Psykisk sykdom er også sykdom og gir rett til sykepenger.

Gjest Persille
Skrevet

Så lenge den ansatte har sykemelding fra lege, har arbeidsgiver ingen krav til å stille videre spørsmål.

Men ved lengre sykemeldinger, stilles det krav til lege og arbeidsgiver om å arbeide for å få den sykemeldte tilbake i jobb igjen såfremt praktisk mulig, ved bruk av gradert sykemelding o.l. tiltak.

Se ellers her:

http://tinyurl.com/ltdos

Mye nyttig info der for deg som arbeidsgiver, tipper jeg ;-)

"Så lenge den ansatte har sykemelding fra lege, har arbeidsgiver ingen krav til å stille videre spørsmål."

Og da skjønner ikke jeg hvordan jeg skal finne ut om vedkommende har krav på sykepenger eller ikke?

Sykemelding er ikke lik rett til sykepenger. Sykemelding gir deg rett til gyldig fravær - men ikke til lønn, ettersom jeg har skjønt?

Så derfor; hvem skal finne ut av det? Og hvem avgjør det?

Ofte vet man jo hvorfor en ansatt er borte, noen ganger er det klart og tydelig (benbrudd?) og andre ganger sier de det selv. Men om jeg vet en sliter i forholdet sitt, og så "plutselig" blir sykemeldt - så koster det meg ganske mange tusen å være grei og utbetale sykepenger vedkommende ikke har krav på, og i tillegg betale vikar.

Så hva da?

Gjest Persille
Skrevet

Arbeidsgiver har ingen rett til å vite grunnen for sykmeldingen. Legen sender et eksemplar av sykmeldingen til Trygdekontoret (og der står det beskrevet grunnen til sykmeldingen). Det er de som avgjør om dette gir rett til sykepenger eller ikke.

Ok, men det er jo arbeidsgiver som utbetaler forskuddet - så da må man evnt. kreve pengene tilbake fra arb.taker om man ikke får pengene igjen fra trygdekontoret?

Dette høres ut som en fantastisk bra kilde til konflikt! De gjør det ikke enkelt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...