Gå til innhold

Sykepenger - hvem bestemmer?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Det kan det jo være.

Jeg har for øvrig aldri vært borte i at sykemeldte har blitt nektet sykepenger. Det være seg om de er sykemeldt p.g.a. samlivsbrudd eller annen sorg, konflikter på arbeidsplassen eller hva det måtte være.

Men jeg vet jo ikke hva legen skriver på skjemaet.

Ikke jeg heller.

Men jeg leser alt jeg kommer over for å være mest og best mulig forberedt på alle situasjoner, og prøver å lære meg hvilke regler som gjelder.

Men denne synes jeg var ekstremt vanskelig å forholde seg til.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

14

• flisa

11

• Gemini

8

• fineline

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ikke jeg heller.

Men jeg leser alt jeg kommer over for å være mest og best mulig forberedt på alle situasjoner, og prøver å lære meg hvilke regler som gjelder.

Men denne synes jeg var ekstremt vanskelig å forholde seg til.

Jeg tror ikke dette er noe å bry seg om for en arbeidsgiver.

Skrevet

"Så lenge den ansatte har sykemelding fra lege, har arbeidsgiver ingen krav til å stille videre spørsmål."

Og da skjønner ikke jeg hvordan jeg skal finne ut om vedkommende har krav på sykepenger eller ikke?

Sykemelding er ikke lik rett til sykepenger. Sykemelding gir deg rett til gyldig fravær - men ikke til lønn, ettersom jeg har skjønt?

Så derfor; hvem skal finne ut av det? Og hvem avgjør det?

Ofte vet man jo hvorfor en ansatt er borte, noen ganger er det klart og tydelig (benbrudd?) og andre ganger sier de det selv. Men om jeg vet en sliter i forholdet sitt, og så "plutselig" blir sykemeldt - så koster det meg ganske mange tusen å være grei og utbetale sykepenger vedkommende ikke har krav på, og i tillegg betale vikar.

Så hva da?

Ut fra hva som står på Trygdeetatens sider, gir sykemelding automatisk rett til sykepenger.

"Kort om sykepenger

Arbeidstaker må ha vært ansatt i minst fire uker for å ha rett til sykepenger, og har da rett til sykepenger fra første sykedag.

Sykepengene utbetales i slutten av måneden.

Retten til sykepenger for selvstendig næringsdrivende og frilansere er ikke den samme som for arbeidstakere.

Både arbeidstakere, selvstendige næringsdrivende og frilansere har mulighet for reisetilskudd og attføring i sykmeldingsperioden.

"

Uansett skal ikke arbeidsgiver vurdere grunnlaget for sykemelding - det er det i så fall Trygdekontoret som skal stå for.

Ellers er det krav om at den sykemeldte snarest mulig starter en tilbakeføringsprosess i forhold til arbeidsplass, hvor både arbeidsgiver og arbeidstaker har krav på seg til å utarbeide plan.

Det står mer om dette på Trygdeetatens sider, anmoder deg om å lese mer der om du er usikker.

I og med at du har fått tilsendt informasjon her som gjør deg usikker på en del forhold, kontakt Trygdekontoret, legg ved kopi av informasjone du har fått, og be om å få beskjed i klartekst om konsekvenser av dette i forhold til din situasjon som arbeidsgiver.

Skrevet

men det er vel legen som skal lese og forholde seg til denne loven - ikke du?

Skrevet

Dette er hentet fra et infoskriv PBL har sendt ut - i forbindelse med noen endringer i loven. Det er ting arbeidsgiver skal være obs på og huske på ifbm sykefravær.

Men jeg stusser sånn over det punktet her?

For det er jo allmen akseptert at man kan bli sykemeldt ved f.eks samlivsbrudd - selv om man ikke er syk, bare nedbrutt e.l. Og jeg er enig i at dette ikke burde dekkes av arb.giver - men jeg lurer sånn på hvem som skal avgjøre dette?

Veldig ofte vet man jo hvorfor arb.takeren er syk, og om jeg vet at det f.eks skyldes at vedkommende er i et vanskelig forhold og sliter mentalt med det, så har ikke jeg lyst til å være den som sier "sorry, du har ikke krav på sykepenger, og jeg har ikke råd til å betale det for å være grei heller så denne sykemeldingen er ikke verdt noe". Ikke i sånne ordelag selvfølgelig - men du skjønner poenget.

Snu på det - jeg ville ikke hatt en nedbrutt person til å passe mine unger...:)

Skrevet

What?

Hva har dette med meg å gjøre?

Jeg leser dette i et infoskriv jeg har fått - og lurer på hvordan man skal forholde seg til det? Det har da ingenting med vårt arbeidsmiljø å gjøre?

det var da vel ikke det "hos oss" mente heller - h*n ga deg jo bare et tips om å bruke noen andre til å ansette - nettopp for å ikke komme i slike situasjoner.

Skrevet

Dette forutsetter at både lege og arbeidstaker følger regelverket. Dersom en av partene derimot forsøker å "lure systemet", så er det ikke gitt at arbeidstaker har rett på sykepenger.

men det sitter vel neppe folk borte på trygdekontorene og undersøker sånt heller....

Gjest arbeidstager
Skrevet

"Så lenge den ansatte har sykemelding fra lege, har arbeidsgiver ingen krav til å stille videre spørsmål."

Og da skjønner ikke jeg hvordan jeg skal finne ut om vedkommende har krav på sykepenger eller ikke?

Sykemelding er ikke lik rett til sykepenger. Sykemelding gir deg rett til gyldig fravær - men ikke til lønn, ettersom jeg har skjønt?

Så derfor; hvem skal finne ut av det? Og hvem avgjør det?

Ofte vet man jo hvorfor en ansatt er borte, noen ganger er det klart og tydelig (benbrudd?) og andre ganger sier de det selv. Men om jeg vet en sliter i forholdet sitt, og så "plutselig" blir sykemeldt - så koster det meg ganske mange tusen å være grei og utbetale sykepenger vedkommende ikke har krav på, og i tillegg betale vikar.

Så hva da?

Har du en sykemelding fra lege har du da krav på sykepenger.

Arbeidsgiver har ingenting med om hvorfor jeg er sykemeldt om jeg ikke forteller det.

Arbeidsgiver må betale de første 14 dagene (er det ikke det da ... ?) så overtar trygdekontoret å utbetale sykepengene.

Min arbeidsgiver utbetaler forøvrig sykepenger utover de 14 dagene, men får de tilbake fra trygdekontoret.

Skrevet

men det sitter vel neppe folk borte på trygdekontorene og undersøker sånt heller....

Enig. Jeg tror cluet er den diagnosen legen skriver på skjemaet.

Og det høres jo hjerterått ut at sorg ikke er godkjent som grunnlag for sykepenger. Hvem er arbeidsfør når man nettoppp har mistet barn eller ektefelle?

At sorg ikke er noen sykdom er så, men arbeidsførhet/arbeidshelse og sykdom er jo ikke alltid samme sak.

Gjest Persille
Skrevet

Ut fra hva som står på Trygdeetatens sider, gir sykemelding automatisk rett til sykepenger.

"Kort om sykepenger

Arbeidstaker må ha vært ansatt i minst fire uker for å ha rett til sykepenger, og har da rett til sykepenger fra første sykedag.

Sykepengene utbetales i slutten av måneden.

Retten til sykepenger for selvstendig næringsdrivende og frilansere er ikke den samme som for arbeidstakere.

Både arbeidstakere, selvstendige næringsdrivende og frilansere har mulighet for reisetilskudd og attføring i sykmeldingsperioden.

"

Uansett skal ikke arbeidsgiver vurdere grunnlaget for sykemelding - det er det i så fall Trygdekontoret som skal stå for.

Ellers er det krav om at den sykemeldte snarest mulig starter en tilbakeføringsprosess i forhold til arbeidsplass, hvor både arbeidsgiver og arbeidstaker har krav på seg til å utarbeide plan.

Det står mer om dette på Trygdeetatens sider, anmoder deg om å lese mer der om du er usikker.

I og med at du har fått tilsendt informasjon her som gjør deg usikker på en del forhold, kontakt Trygdekontoret, legg ved kopi av informasjone du har fått, og be om å få beskjed i klartekst om konsekvenser av dette i forhold til din situasjon som arbeidsgiver.

Ja, jeg tror jeg må gjøre det - det er jo litt motstridende.

Gjest Persille
Skrevet

men det er vel legen som skal lese og forholde seg til denne loven - ikke du?

Ja, men jeg betaler jo ut pengene?

Så om jeg VET at en ikke har krav på sykepenger, men likevel har blitt sykemeldt - hva da?

Gjest Persille
Skrevet

Jeg tror ikke dette er noe å bry seg om for en arbeidsgiver.

Jo, det er jo nettopp det det er.

Dersom en arb.taker ikke har krav på sykepenger er jo det noe vi gjerne vil vite - vi har jo ikke råd til å betale ut penger den ansatte ikke har rettmessig krav på.

Og jeg har fått dette tilsendt som informasjon til arb.giver.

Skrevet

Ja, men jeg betaler jo ut pengene?

Så om jeg VET at en ikke har krav på sykepenger, men likevel har blitt sykemeldt - hva da?

Du kan jo aldri VITE det?

Gjest Persille
Skrevet

Snu på det - jeg ville ikke hatt en nedbrutt person til å passe mine unger...:)

Nei - det er klart.

Men vedkommende kan jo godt få fri til å komme seg litt, men ikke nødvendigvis ha krav på lønn i den perioden.

Gjest Persille
Skrevet

Du kan jo aldri VITE det?

Jo. Hittil har alle mine arbeidstakere sagt hvorfor de er sykemeldt uten at jeg har spurt.

Og jeg hadde en som ble sykemeldt da hun fikk vite at moren hadde kreft, og hun slet litt med det. Fikk ikke sove, dårlig matlyst etc - så sykemeldt en uke.

Jeg visste ikke om dette da - men nå hadde jeg jo måttet vurdere om hun skulle fått lønn den uken eller ikke. Med så lite penger som er i bhg - så går det dessverre utover ting som dette.

Gjest Persille
Skrevet

Enig. Jeg tror cluet er den diagnosen legen skriver på skjemaet.

Og det høres jo hjerterått ut at sorg ikke er godkjent som grunnlag for sykepenger. Hvem er arbeidsfør når man nettoppp har mistet barn eller ektefelle?

At sorg ikke er noen sykdom er så, men arbeidsførhet/arbeidshelse og sykdom er jo ikke alltid samme sak.

"At sorg ikke er noen sykdom er så, men arbeidsførhet/arbeidshelse og sykdom er jo ikke alltid samme sak. "

Nemlig! Og hvem avgjør?

Poenget er - små bedrifter er tvunget til å tenke økonomi fremfor mye annet, veldig ofte. I en sånn situasjon så er det ganske mye å spare på at vedkommende ikke har krav på lønn.

Det er hjerterått og urimelig - og jeg synes ikke det skal være opp til meg å ta en sånn avgjørelse. Samtidig synes jeg ikke jeg skal belastes med det økonomiske utlegget dersom den ansatte ikke har krav på det.

Argh, at det ikke kan være litt tydeligere?!

Skrevet

"At sorg ikke er noen sykdom er så, men arbeidsførhet/arbeidshelse og sykdom er jo ikke alltid samme sak. "

Nemlig! Og hvem avgjør?

Poenget er - små bedrifter er tvunget til å tenke økonomi fremfor mye annet, veldig ofte. I en sånn situasjon så er det ganske mye å spare på at vedkommende ikke har krav på lønn.

Det er hjerterått og urimelig - og jeg synes ikke det skal være opp til meg å ta en sånn avgjørelse. Samtidig synes jeg ikke jeg skal belastes med det økonomiske utlegget dersom den ansatte ikke har krav på det.

Du kommer HELT sikkert ikke til å måtte overprøve en sykemelding fra lege.

Skrevet

Nemlig! Og hvem avgjør?

Jo men hvis folk blir sykemeldt av lege og i ettertid risikerer å gå glipp av lønn/sykepenger blir det helt feil. For dette er de jo ikke gjort kjent med når de er hos legen.

Jeg tror som andre sier at reglene er ment som en påminnelse til den instans som sykemelder, dvs. man vil unngå misbruk av sykepengeordningen.

Det kan da umulig være meningen at den enkelte arbeidsgiver skal vurdere hvorvidt arbeidstakeren har rett til sykepenger dersom hun er sykemeldt.

Du sier at dine ansatte har fortalt deg grunnen til at de er sykemeldte. Javel, men det har de ingen plikt til. Ikke har legen informasjonsplikt til arbeidsgiver om dette heller, dermed blir det hele umulig å praktisere.

Arbeidsgiver og arbeidstaker kan diskutere om hun kan klare andre oppgaver etc.- men de skal ikke komme inn på selve diagnosen.

Gjest Persille
Skrevet

Jo men hvis folk blir sykemeldt av lege og i ettertid risikerer å gå glipp av lønn/sykepenger blir det helt feil. For dette er de jo ikke gjort kjent med når de er hos legen.

Jeg tror som andre sier at reglene er ment som en påminnelse til den instans som sykemelder, dvs. man vil unngå misbruk av sykepengeordningen.

Det kan da umulig være meningen at den enkelte arbeidsgiver skal vurdere hvorvidt arbeidstakeren har rett til sykepenger dersom hun er sykemeldt.

Du sier at dine ansatte har fortalt deg grunnen til at de er sykemeldte. Javel, men det har de ingen plikt til. Ikke har legen informasjonsplikt til arbeidsgiver om dette heller, dermed blir det hele umulig å praktisere.

Arbeidsgiver og arbeidstaker kan diskutere om hun kan klare andre oppgaver etc.- men de skal ikke komme inn på selve diagnosen.

Jeg skjønner hva du skriver.

Men; jeg som arb.giver kan nekte å utbetale sykepenger dersom jeg har mistanke om at den sykemeldte ikke har krav på det. Ettersom jeg skjønte ut av resten av skrivet skal jeg da melde det til trygdekontoret, så avgjør de. Om jeg da allerede har betaltut pengene (hvilket er sannsynlig siden offentlige instanser alltid jobber i sirup) - så skal jeg kreve dem tilbakebetalt fra arb.taker.

For meg høres det helt vanvittig ut, samtidig som jeg trenger å spare de pengene.

Gjest Persille
Skrevet

Du kommer HELT sikkert ikke til å måtte overprøve en sykemelding fra lege.

Jeg har jo allerede hatt folk som har vært sykemeldt uten å være syke...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...