Gå til innhold

Sykepenger - hvem bestemmer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ja, noen vil jo sågar JOBBE i f.eks en sorgprosess - mens andre bryter helt sammen. Det er det bare legen som kan vurdere - opp i mot den jobben man har. Jeg har selv gått på jobb i sorg -men har en jobb hvor det går an å lukke døra og sitte og grine og si fra til de rundt en.... en annen jobb hadde sikkert ikke det gått.

Jeg har også gått på jobb uansett sorg, både ved samlivsbrudd/skilsmisse og søskens/forelders død. Jeg var ikke borte fra jobben en eneste dag i noen av disse tilfellene, bortsett fra begravelsesdagene, og ønsket ikke å ligge hjemme og se i taket.

Men dette er veldig individuelt. De aller fleste jeg kjenner som er skilt var sykmeldt da det stormet som verst. Eller rettere sagt kvinnene.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

14

• flisa

11

• Gemini

8

• fineline

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har også gått på jobb uansett sorg, både ved samlivsbrudd/skilsmisse og søskens/forelders død. Jeg var ikke borte fra jobben en eneste dag i noen av disse tilfellene, bortsett fra begravelsesdagene, og ønsket ikke å ligge hjemme og se i taket.

Men dette er veldig individuelt. De aller fleste jeg kjenner som er skilt var sykmeldt da det stormet som verst. Eller rettere sagt kvinnene.

Jøss, jeg kjenner ingen jeg som har sykemeldt seg da de ble skilt. Er det vanlig?

Jeg gikk på kurs dagen etterat faren min døde, heller det enn å sitte hjemme alene, da hadde jeg garantert blitt gal.

Skrevet

"At sorg ikke er noen sykdom er så, men arbeidsførhet/arbeidshelse og sykdom er jo ikke alltid samme sak. "

Nemlig! Og hvem avgjør?

Poenget er - små bedrifter er tvunget til å tenke økonomi fremfor mye annet, veldig ofte. I en sånn situasjon så er det ganske mye å spare på at vedkommende ikke har krav på lønn.

Det er hjerterått og urimelig - og jeg synes ikke det skal være opp til meg å ta en sånn avgjørelse. Samtidig synes jeg ikke jeg skal belastes med det økonomiske utlegget dersom den ansatte ikke har krav på det.

Argh, at det ikke kan være litt tydeligere?!

Det er helt tydelig og klart at du kan ikke legge deg opp i grunnen til sykemeldinger og har ingen krav på å vite om dem.

Å bruke rå makt som arbeidsgiver vil aldri være lønnsomt heller. Du beholder ikke gode arbeidstakere på den måten. Det er lite å spare på det.

Skrevet

Du kan ikke nekte å utbetale pengene så lenge arbeidstaker har fått sykmelding.

Heller ikke når en person er sykmeldt for depresjoner, sorg eller lignende.

Tenk hvordan det skulle ha blitt hvis alle arb.givere skulle ha mistenkt og snoket i hva slags sykdom en ansatt har.

Man trenger ikke engang fortelle arbeidsgiver hvorfor man er syk, det har de ingen rett til å vite noe som helst om.

Depresjon er godkjent sykdom.

Skrevet

Jøss, jeg kjenner ingen jeg som har sykemeldt seg da de ble skilt. Er det vanlig?

Jeg gikk på kurs dagen etterat faren min døde, heller det enn å sitte hjemme alene, da hadde jeg garantert blitt gal.

Ikke da de kom så langt som til skilsmisse, men i selve bruddfasen har alle kvinner jeg kjenner vært sykmeldt, ja.

Skrevet

Jeg har jo allerede hatt folk som har vært sykemeldt uten å være syke...

Da sier du at legene gjør en dårlig jobb. Var du tilstede på legekontoret under konsultasjonene?

Skrevet

Jeg vet ikke? Det er derfor jeg spør?

Er depresjon en sykdom?

Du virker ganske uvitende når du spør slik. Depresjon er en alvorlig sykdom og kan lede til døden.

Skrevet

Jo. Hittil har alle mine arbeidstakere sagt hvorfor de er sykemeldt uten at jeg har spurt.

Og jeg hadde en som ble sykemeldt da hun fikk vite at moren hadde kreft, og hun slet litt med det. Fikk ikke sove, dårlig matlyst etc - så sykemeldt en uke.

Jeg visste ikke om dette da - men nå hadde jeg jo måttet vurdere om hun skulle fått lønn den uken eller ikke. Med så lite penger som er i bhg - så går det dessverre utover ting som dette.

Men da er det jo søvnmangelen som er utslagsgivende for sykemeldingen, selv om det som trigget det var morens kreftmelding.

Du må skille mellom plagene og det som i utgangspunktet ga plagene.

Skrevet

Jeg kan selvfølgelig ikke svare på hva dette betyr.

Men min lege er i hvert fall svært nøye på dette. Nå ber jeg henne aldri om sykemelding, men da jeg var veldig sliten etter fødselen og hadde mye migrene, tenkte hun at jeg trengte en pause. Men da sa hun at hun måtte vurdere om dette faktisk var sykdom og stilte tilleggsspørsmål.

Slik tror jeg leger flest vurderer.

Skrevet

Men da er det jo søvnmangelen som er utslagsgivende for sykemeldingen, selv om det som trigget det var morens kreftmelding.

Det er riktig og der er det mye forvirring ute og går.

Gjest blach wealch
Skrevet

Du har ikke lov til å nekte å utbetale sykepenger når arbeidstaker er blitt sykemeldt av lege. Du må da klage legen inn til trygdekontoret.

Og jeg ville ikke tatt dette opp med dine sykemeldte ansatte, tror ikke de vil bli hos deg særlig lenge.

Synes du virker smålig. Tror heller jeg ville gått i underskudd enn å nekte en ansatt som har mistet moren sin sykepenger noen dager. Den type holdninger sier litt om deg som medmenneske og arbeidsgiver.

Skrevet

Ikke da de kom så langt som til skilsmisse, men i selve bruddfasen har alle kvinner jeg kjenner vært sykmeldt, ja.

Det var faktisk helt nytt for meg. Nå ble jeg overrasket.

Gjest bare rister på hodet
Skrevet

Du har ikke lov til å nekte å utbetale sykepenger når arbeidstaker er blitt sykemeldt av lege. Du må da klage legen inn til trygdekontoret.

Og jeg ville ikke tatt dette opp med dine sykemeldte ansatte, tror ikke de vil bli hos deg særlig lenge.

Synes du virker smålig. Tror heller jeg ville gått i underskudd enn å nekte en ansatt som har mistet moren sin sykepenger noen dager. Den type holdninger sier litt om deg som medmenneske og arbeidsgiver.

Ja ikke sant, det var som jeg skulle sagt det selv. Lurer på hva slags verdier denne her lederen har. Snakker om mangel på innlevelsesevne og empati!

Tenk om hun hadde vært ansatt i samme posisjon selv, med en slik leder?!

Gjest bare rister på hodet
Skrevet

Ja ikke sant, det var som jeg skulle sagt det selv. Lurer på hva slags verdier denne her lederen har. Snakker om mangel på innlevelsesevne og empati!

Tenk om hun hadde vært ansatt i samme posisjon selv, med en sånn leder?!

Gjest Persille
Skrevet

Skal vi se - nå stilte jeg dette spørsmålet nettopp fordi jeg ikke vet hvordan man forventer at jeg som arbeidsgiver skal forholde meg til denne type saker?

Og - jeg har ikke nektet noen noe, foreslår at du leser litt bedre får du svarer på ting du tydelig ikke har begreper om.

Gjest Persille
Skrevet

Tenk om hun hadde vært ansatt i samme posisjon selv, med en sånn leder?!

Skal vi se - nå stilte jeg dette spørsmålet nettopp fordi jeg ikke vet hvordan man forventer at jeg som arbeidsgiver skal forholde meg til denne type saker?

Og - jeg har ikke nektet noen noe, foreslår at du leser litt bedre får du svarer på ting du tydelig ikke har begreper om.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg kan selvfølgelig ikke svare på hva dette betyr.

Men min lege er i hvert fall svært nøye på dette. Nå ber jeg henne aldri om sykemelding, men da jeg var veldig sliten etter fødselen og hadde mye migrene, tenkte hun at jeg trengte en pause. Men da sa hun at hun måtte vurdere om dette faktisk var sykdom og stilte tilleggsspørsmål.

Slik tror jeg leger flest vurderer.

Ja, det får man jo håpe. Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette blir formidlet på denne måten av PBL, det ser jo nesten ut som om de vil at vi skal mistenke alle som leverer sykemelding?

Jeg skjønner at vi skal følge med og følge opp osv - men dette er jo ting jeg som arbeidsgiver ikke kan ta stilling til...

Gjest Persille
Skrevet

Sånt noe har ikke arbeidsgivere noen rett til å legge seg oppi. Det er da også høyst uvanlig at de gjør det

Jeg må si at jeg skjønner faktisk godt at dine ansatte kanskje ikke klarer å være på jobb, med en slik arbeidsgiver.

Fy f....

Hva svarte du på nå egentlig?

Har jeg skrevet at noen ikke orker å være på jobb? Har jeg skrevet at dette er min mening? Har jeg skrevet at jeg er enig i noe av dette?

Jeg foreslår at du leser en gang til før du svarer med ytterligere vås.

Gjest Persille
Skrevet

Men det er da jeg stiller meg undrende til at det er jeg som skal skille mellom det? Dette kan da ikke være opp til meg??

Jeg er på ingen måte kvalifisert til å uttale meg verken om plager, sykdom, psykdom eller noe annet - og da stusser jeg at dette blir formidlet som ting jeg som arbeidsgiver må huske på.

Gjest Persille
Skrevet

Tror ikke det er smart av deg å begynne å vurdere slike ting uten at du har fått beskjed i uomtvistelig klartekst at du har anledning til det av Trygdeetaten.

Om det er konflikt om en sykemeldig er korrekt eller ikke, vil Trygdekontoret vanligvis være den instansen som følger opp dette overfor legen som har utferdiget sykemeldingen.

Det vil uansett ikke berøre arbeidstaker eller arbeidsgiver (det jeg vet), men en konsekvens for leger som er for ukritiske i forhold til utskrivning av sykemeldinger vil kunne miste retten til dette - om jeg erindrer korrekt.

De tilfeller jeg har hørt om hvor arbeidsgiver har begynt å foreta vurderinger og/eller overprøve sykemeldinger utferdiget av lege, har uten unntak endt i arbeidsrettssaker.

Nettopp av den grunn er regelverket også klinkende klart i forhold til dette: Sykemeldinger utstedt av lege gir automatisk rett til sykepenger.

Derimot har arbeidsgiver en del mer å si i forhold til egenmeldinger; men også der skal man trå varsomt om man ønsker å gjøre noe.

Personlig tror jeg du bør bruke minst mulig tid og energi på å se an om du har noe å hente på dette feltet.

For å si det slik: Det er ikke et sunnhetstegn når man som arbeidsgiver begynner å mistenkeliggjøre en leges beslutning i et sykdomsforhold. Legen er tross alt en fagperson; som baserer sine avgjørelser på mangeårig kunnskap -og- med sterke offentlige reguleringer i forhold til det konkrete emnet sykemeldinger.

Jeg er helt enig - og det er nettopp derfor jeg stusser på at dette blir gitt som informasjon jeg som arbeidsgiver burde være obs på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...