Gå til innhold

Sykepenger - hvem bestemmer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe - du har fått litt motbør her! Men du har virkelig ikke rett eller lov til å vurdere om grunn for sykemelding gir rett til sykepenger. Er det innvilget rett til sykemelding, og da automatisk rett til sykepenger, så skal det mye til før trygdekontoret går imot denne. Da må de motbevise at retten ikke er til stede.

Arbeidsgivers oppgave er å støtte og legge til rette for at vedkommende kan komme raskt tilbake i arbeid.

Dersom du forskutterer og sykemelding ikke blir akseptert av trygdekontoret, tror jeg at du ikke taper på dette.

Jeg mener at man ikke kan være sykemeldt uten sykepenger dersom man har opparbeidet seg denne rettigheten.

Du bør virkelig vurdere dine holdninger som leder, mistenksomhet om de ansattes redelighet skinner igjennom.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

14

• flisa

11

• Gemini

8

• fineline

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ergo handler det ikke om uvitenhet.

Hva handler det om da???

At du vil ha myndighet til å avgjøre om du skal betale ut sykepenger til dine ansatte?

Gjest kamp mot trygdemisbruk
Skrevet

Ja, det får man jo håpe. Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette blir formidlet på denne måten av PBL, det ser jo nesten ut som om de vil at vi skal mistenke alle som leverer sykemelding?

Jeg skjønner at vi skal følge med og følge opp osv - men dette er jo ting jeg som arbeidsgiver ikke kan ta stilling til...

Det de ønsker er vel at alle arbeidsgivere skal være obs. Og hvis de ser noe de tror kan være bevisst eller ubevisst trygdemisbruk, skal man ta det opp med trygdekontoret (selvsagt uten å gi den sykemeldte eller andre ansatte noe som helst anelse om at man ikke godtar og støtter sykemeldingen 100%).

Og det er selvsagt ikke noe i veien for å la de ansatte forstå forskjellen (for arbeidsgiver) på mange korte sykemeldinger (som tærer på arbeidsgivers økonomi), og en lang sykemelding (som trygdekontoret i større grad må ta stilling til, og betale for). Mange karrer seg på jobb fordi de mener de kan klare å jobbe litt, for så å bli sykemeldt igjen. Og så må arbieidsgiver ta den økonomiske belastningen. Min erfaring er at det er lettere å få trygdekontoret på banen når sykemeldingen går ut over arbeidsgiverperioden.

Gjest bærtur nå
Skrevet

Neivel, da får du kutte ut noe av det som gjør at du ikke orker å gå på jobb.

Det er ikke arbeidsgivers ansvar at du ikke klarer alt du har påtatt deg.

Nei akkurat, det er bare det at du som arbeidsgiver ikke har noen rett i å vite at det er derfor jeg sykmelder meg.

Har jeg først fått sykmelding av lege så skal jeg ha lønn av deg som arbeidsgiver første 14 dager.

Sånn er systemet i dag.

Gjest Persille
Skrevet

Hehe - du har fått litt motbør her! Men du har virkelig ikke rett eller lov til å vurdere om grunn for sykemelding gir rett til sykepenger. Er det innvilget rett til sykemelding, og da automatisk rett til sykepenger, så skal det mye til før trygdekontoret går imot denne. Da må de motbevise at retten ikke er til stede.

Arbeidsgivers oppgave er å støtte og legge til rette for at vedkommende kan komme raskt tilbake i arbeid.

Dersom du forskutterer og sykemelding ikke blir akseptert av trygdekontoret, tror jeg at du ikke taper på dette.

Jeg mener at man ikke kan være sykemeldt uten sykepenger dersom man har opparbeidet seg denne rettigheten.

Du bør virkelig vurdere dine holdninger som leder, mistenksomhet om de ansattes redelighet skinner igjennom.

"

Du bør virkelig vurdere dine holdninger som leder, mistenksomhet om de ansattes redelighet skinner igjennom. "

Det er bare tull.

Jeg skrev dette nettopp fordi jeg synes denne informasjonen fra PBL påla meg en kontrolloppgave jeg ikke kan ha, ikke vil ha, og ikke har kompetanse til å ha.

Der er relativt raske til å dømme arbeidsgivere rett ned når noen stiller spørsmål til noe som angår arbeidstakeres rettigheter. Om du leser de andre svarene mine vil du se at jeg er kritisk til denne informasjonsformidlingen, ikke skjønner hva jeg skal med den, og ikke har forståelse for måten det blir gjort på.

Gjest Persille
Skrevet

Hva handler det om da???

At du vil ha myndighet til å avgjøre om du skal betale ut sykepenger til dine ansatte?

Når jeg ØNSKER å legge denne type oppgaver (vurdering av sykdom vs fravær) over på kvalifisert personell som leger, psykologer, sosionomer eller andre - så handler ikke det om uvitenhet fra min side, det handler om å ta ansvar for et område man ikke innehar kompetanse.

Gjest Persille
Skrevet

Nei akkurat, det er bare det at du som arbeidsgiver ikke har noen rett i å vite at det er derfor jeg sykmelder meg.

Har jeg først fått sykmelding av lege så skal jeg ha lønn av deg som arbeidsgiver første 14 dager.

Sånn er systemet i dag.

Hadde du gjort det jeg gjør ved siden av jobben (driver barnehage og studerer) og så plutselig blitt sykemeldt - så hadde jeg som arbeidsgiver kontaktet trygdekontoret og gitt beskjed om at jeg ikke forskuterer sykepenger dersom de ikke overfor meg kan bekrefte at fraværet skyldes forhold på jobb.

Jeg vil også dokumentere at jeg er informert om at du både studerer, og driver et annet firma ved siden av jobben du er ansatt for å gjøre - og at det er skrevet i personalhåndboken at man ikke kan inneha andre verv dersom det går utover arbeidssituasjonen eller innsatsen i dette ansettelsesforholdet.

Den diskusjonen hadde jeg vært villig til å ta!

Det er faktisk ikke arbeidsgivers problem at enkelte arbeidstakere tar på seg for mange verv utenfor jobben, og dermed sliter seg ut.

Og med det mener jeg at jeg som arbeidstaker ikke ville hatt samvittighet til å la min arbeidstaker betale meg lønn om jeg blir sliten og ikkekan jobbe nå - jeg utnytter verken folk eller firmaer.

Gjest Persille
Skrevet

Du får ta det opp med denne organisasjonen da, så kanskje du får et svar på akkurat det.

Ja, og kanskje var det noen andre her inne som hadde et fornuftig resonnement å komme med ifht det - fremfor å anta at jeg er ute etter å ta de som jobber for meg for svindel.

Snakk om være forutinntatt.

Skrevet

Ja, og kanskje var det noen andre her inne som hadde et fornuftig resonnement å komme med ifht det - fremfor å anta at jeg er ute etter å ta de som jobber for meg for svindel.

Snakk om være forutinntatt.

Stakkar, jeg ser du har fått en del ufortjent pepper her. Kanskje vi ikke helt skjønte hva du spurte etter.

Tror de fleste arbeidsgivere kanskje ikke leser alt dette som står med liten skrift - med andre ord kanskje ikke er så pliktoppfølgende som deg.

Kanskje du skulle melde deg på et arbeidsgiverkurs, kontakte trygdekontoret og spørre hva egentlig regelverket innebærer el.l.

Neimen ikke lett å holde seg oppdatert på alt:-)

Gjest Persille
Skrevet

Stakkar, jeg ser du har fått en del ufortjent pepper her. Kanskje vi ikke helt skjønte hva du spurte etter.

Tror de fleste arbeidsgivere kanskje ikke leser alt dette som står med liten skrift - med andre ord kanskje ikke er så pliktoppfølgende som deg.

Kanskje du skulle melde deg på et arbeidsgiverkurs, kontakte trygdekontoret og spørre hva egentlig regelverket innebærer el.l.

Neimen ikke lett å holde seg oppdatert på alt:-)

Heh, takk :)

Vel, problemet er at det finnes ingen slike kurs.

Det finnes hauger av kurs for arbeidstakere, verneombud - masse for å informere om hvilke rettigheter man har, står på krava og ikke gi deg.

Men det jeg har ikke klart å finne noe kurs kun for arbeidsgivere. Og jeg har kontaktet trygdekontoret og pbl ved flere anledninger for å få hjelp til å løse spørsmål som har meldt seg - men de har jo forskjellige svar hver gang, alt ettersom hvem man snakker med.

Jeg har vært på masse kurs for arbeidstakere da, jeg er leder i amu der jeg er ansatt - og har i tillegg endel andre verv, og der forundrer meg hvor "LO-forkjempende" de kursene er. Hver gang jeg stiller kritiske spørsmål til et eller annet, fordi jeg a) er uenig B) ikke forstår eller c) lurer på hvordan man skal kontrollere det - så blir kursholderene helt røde i fjeset og det kommer røyk ut av ørene deres.

Alt er alltid arbeidsgivers ansvar, men ingen kan fortelle nøyaktig hvordan de skal følge opp arbeidstakerne.

Skrevet

Det finnes hauger av kurs for arbeidstakere, verneombud - masse for å informere om hvilke rettigheter man har, står på krava og ikke gi deg.

Men det jeg har ikke klart å finne noe kurs kun for arbeidsgivere. Og jeg har kontaktet trygdekontoret og pbl ved flere anledninger for å få hjelp til å løse spørsmål som har meldt seg - men de har jo forskjellige svar hver gang, alt ettersom hvem man snakker med.

Jeg har vært på masse kurs for arbeidstakere da, jeg er leder i amu der jeg er ansatt - og har i tillegg endel andre verv, og der forundrer meg hvor "LO-forkjempende" de kursene er. Hver gang jeg stiller kritiske spørsmål til et eller annet, fordi jeg a) er uenig B) ikke forstår eller c) lurer på hvordan man skal kontrollere det - så blir kursholderene helt røde i fjeset og det kommer røyk ut av ørene deres.

Alt er alltid arbeidsgivers ansvar, men ingen kan fortelle nøyaktig hvordan de skal følge opp arbeidstakerne.

Hehe. Sosialistene har rula lenge nå vettu. Finnes det ikke noe kurs altså?

Vi som er lykkelig ansatte har det med andre ord greit. Masse rettgigheter og ingen som passer på arbeidsgiverne.

Men finnes det ikke et sånt blåruss-kurs/fagforening?

Skrevet

Mulig at dette ikke er et slikt kurs som du ønsker, men at det ikke finnes kurs for arbeidsgivere innen dette feltet er vel ikke helt riktig:

http://arconsulting.no/artman/publish/kurs.html

Gjest Persille
Skrevet

Hehe. Sosialistene har rula lenge nå vettu. Finnes det ikke noe kurs altså?

Vi som er lykkelig ansatte har det med andre ord greit. Masse rettgigheter og ingen som passer på arbeidsgiverne.

Men finnes det ikke et sånt blåruss-kurs/fagforening?

Vel, PBL kurser jo tildels, men det er mer i drift av barnehage - ikke rent administrativt "felles for alle arbeidsgivere"-kurs.

Gjest Persille
Skrevet

Mulig at dette ikke er et slikt kurs som du ønsker, men at det ikke finnes kurs for arbeidsgivere innen dette feltet er vel ikke helt riktig:

http://arconsulting.no/artman/publish/kurs.html

Dette var vel der nærmeste jeg har sett hittil.

Men, jeg har tilgode å finne et kurs for arbeidsgivere som tilsvarer de man får som arbeidstaker (de har jeg vært på noen av) - og de er langt mer "kampfremkallende" om man kan kalle det det.

Der legges det en vanvittig overvekt på hvilke krav man har som arbeidstaker, men lite på hva man burde yte tilbake til arbeidsgiver.

Skrevet

"

Du bør virkelig vurdere dine holdninger som leder, mistenksomhet om de ansattes redelighet skinner igjennom. "

Det er bare tull.

Jeg skrev dette nettopp fordi jeg synes denne informasjonen fra PBL påla meg en kontrolloppgave jeg ikke kan ha, ikke vil ha, og ikke har kompetanse til å ha.

Der er relativt raske til å dømme arbeidsgivere rett ned når noen stiller spørsmål til noe som angår arbeidstakeres rettigheter. Om du leser de andre svarene mine vil du se at jeg er kritisk til denne informasjonsformidlingen, ikke skjønner hva jeg skal med den, og ikke har forståelse for måten det blir gjort på.

Jeg syns du bør tenke deg om en gang til når du sier dette er bare tull.

Det jeg har lest av deg ang. faglige spørsmål vedrørende barnehage har vært ok. Men nå får jeg en følelse av at det å komme godt av det økonomisk er det rådende. Du trenger ikke fortelle at meg at du må overleve økonomisk, at det er vanskelig å drive barnehage med overskudd osv. Jeg vet det. Men du gir inntrykk av å gå "over lik" for å spare penger.

Og jeg har lest alle svarene dine.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg syns du bør tenke deg om en gang til når du sier dette er bare tull.

Det jeg har lest av deg ang. faglige spørsmål vedrørende barnehage har vært ok. Men nå får jeg en følelse av at det å komme godt av det økonomisk er det rådende. Du trenger ikke fortelle at meg at du må overleve økonomisk, at det er vanskelig å drive barnehage med overskudd osv. Jeg vet det. Men du gir inntrykk av å gå "over lik" for å spare penger.

Og jeg har lest alle svarene dine.

Har jeg skrevet ett eneste sted at dette er noe jeg akter å følge? Eller at jeg synes dette var et bra forslag til oppfølging? Eller at jeg er enig?

Og det er nå en gang sånn at når kontoen er tom, så er den tom - da får ingen penger. Det er ikke en situasjon jeg ønsker å havne i, derfor må vi tenke økonomi også.

Når man driver et firma, så må man faktisk se på helheten. Ja, de ansatte skal selvfølgelig trives og få alt det de har krav på - men om det er noe de ikke har krav på kan vi ikke gi dem det bare for å være greie, om det ikke er økonomi til det.

Gjest annlovinda
Skrevet

Har jeg skrevet ett eneste sted at dette er noe jeg akter å følge? Eller at jeg synes dette var et bra forslag til oppfølging? Eller at jeg er enig?

Og det er nå en gang sånn at når kontoen er tom, så er den tom - da får ingen penger. Det er ikke en situasjon jeg ønsker å havne i, derfor må vi tenke økonomi også.

Når man driver et firma, så må man faktisk se på helheten. Ja, de ansatte skal selvfølgelig trives og få alt det de har krav på - men om det er noe de ikke har krav på kan vi ikke gi dem det bare for å være greie, om det ikke er økonomi til det.

Ja, du har skrevet noe sted at dette hadde du fulgt tidligere.

Blant annet når det gjaldt din ansatt som var sykmeldt når moren fikk kreft.

Du skrev at da hadde du måttet vurdere om hun skulle ha fått sykepenger av deg!

Etter å ha lest denne tråden er jeg jammen ikke overrasket over at du har kommet i konflikt med en av dine tidligere ansatte.

Gjest Persille
Skrevet

Etter å ha lest denne tråden er jeg jammen ikke overrasket over at du har kommet i konflikt med en av dine tidligere ansatte.

Da har du ikke lest skikkelig - for det var ikke det jeg skrev i det hele tatt.

Jeg skrev at jeg vært informert om dette DA, så hadde jeg måttet vurderer situasjonen på nytt, men da visste jeg ikke om dette i det hele tatt.

Så neste gang du skal kritisere noen for noe du tydeligvis ikke har begreper om - så les hvertfall innleggene skikkelig først.

Gjest Persille
Skrevet

http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=3249972

Så du slipper å lete...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...