Gå til innhold

Laparaskopi neste...


dolores83

Anbefalte innlegg

Var inne på sykehuset igjen i dag, tok blodprøver, målte blodtrykk og sånt bare, og fylte ut noen skjemaer, og så er det som sagt laparaskopi neste. Må bare få si med en gang at det gruer jeg meg til. Jeg er IKKE fan av leger, sykehus etc etc, men det må vel til...

Noen som kan trøste litt? ;)

Hm, ja, også må samboer'n ta en ny sædprøve, så han må "jobbe" litt han også:P

Forresten, er det noen som vet noe om det er lang ventetid på lap? Jeg glemte selvfølgelig å spørre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lapraskopi

Jeg har tatt lapraskopi. Var under full narkose så jeg merket ikke noe etterpå, borsett fra bakrusen etter narkosen :)

Noen kan få luftsmerter bl.a. oppi skuldrene (!) etterpå, jeg hadde litt, men det var ikke vondt.

Venteliste ? Vet ikke engang hvor du bor og hvilket sykehus du sokner til, så det vet jeg ikke, du får nok heller kontakte din lege å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt lapraskopi. Var under full narkose så jeg merket ikke noe etterpå, borsett fra bakrusen etter narkosen :)

Noen kan få luftsmerter bl.a. oppi skuldrene (!) etterpå, jeg hadde litt, men det var ikke vondt.

Venteliste ? Vet ikke engang hvor du bor og hvilket sykehus du sokner til, så det vet jeg ikke, du får nok heller kontakte din lege å spørre.

Takk for svar!

Ventetiden kommer jo selvfølgelig an på hvor man bor, ja, det tenkte ikke jeg på i min "innvendig blonde" verden:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sykeuset er de vldig flinke, og du kommert til å være glad når laparaskopien er over. Da får du svar og noe mer konkret å forholde deg til. Ofte slapper enkelte mer av i etterkant av en sånn undersøkelse, noe som kan fører til en så etterlengtet graviditet;-)

Jeg var til noe lignende laparaskopi (samme prinsippet), og ventetiden der jeg bor var 5-6 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sykeuset er de vldig flinke, og du kommert til å være glad når laparaskopien er over. Da får du svar og noe mer konkret å forholde deg til. Ofte slapper enkelte mer av i etterkant av en sånn undersøkelse, noe som kan fører til en så etterlengtet graviditet;-)

Jeg var til noe lignende laparaskopi (samme prinsippet), og ventetiden der jeg bor var 5-6 uker.

Det høres bra ut.

Skal bli godt å få noe konkret å forholde seg til, ja. Hittil har de ikke funnet noe galt, så nå får vi se da, om jeg bare er "uforklarlig barnløs" eller om det er no' kluss:)

Tusen takk for svar, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventetiden på lapraskopi vil variere etter hvilket sykehus du skal opereres på.

Jeg ble lapraskopert i november 1998. De sjekket egglederene og brente hull på cystene jeg hadde i eggstokkene. (Har PCO.)

1. mai 1999 tok jeg en positiv gravitest!

Selve operasjonen var grei. Var veeeeeldig oppblåst etterpå (de blåser gass inn i magen for å se bedre). Og i løpet av kvelden og dagen etter kom lufta ut. Det var greit å ikke ha så mye besøk akkurat da. I tillegg var det ganske vondt på kvelden og litt dagen etter. Så gikk det greit.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ventetiden på lapraskopi vil variere etter hvilket sykehus du skal opereres på.

Jeg ble lapraskopert i november 1998. De sjekket egglederene og brente hull på cystene jeg hadde i eggstokkene. (Har PCO.)

1. mai 1999 tok jeg en positiv gravitest!

Selve operasjonen var grei. Var veeeeeldig oppblåst etterpå (de blåser gass inn i magen for å se bedre). Og i løpet av kvelden og dagen etter kom lufta ut. Det var greit å ikke ha så mye besøk akkurat da. I tillegg var det ganske vondt på kvelden og litt dagen etter. Så gikk det greit.

Lykke til!

Er jo alltid moro med promp:P Jeg kan jo eventuelt invitere en gjeng på kål og bønner, da tenker jeg det blir tilstander:)

Men fra dårlig spøk til alvor; jeg får bare prøve å ta meg sammen og tenke at "dette går bra"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo alltid moro med promp:P Jeg kan jo eventuelt invitere en gjeng på kål og bønner, da tenker jeg det blir tilstander:)

Men fra dårlig spøk til alvor; jeg får bare prøve å ta meg sammen og tenke at "dette går bra"!

Selvsagt går det bra! Hvorfor skulle det ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt går det bra! Hvorfor skulle det ikke det?

Nei, det kan du jo si. De har helt sikkert god greie på det de driver med på sykehuset. Tingen er bare at jeg er kjempenervøs og redd for alt som har med leger og sykehus å gjøre. Føler meg liksom så "lost" på en måte. Er nok litt for redd for å ikke ha full kontroll på alt:)

Men tusen takk for trøstende ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapraskopien er ikke noe å grue seg for. Man sover godt mens det står på, og lite smerter i forhold til andre inngrep.

Vær forbererdt på luftsmerter de første døgnene, og selv om du ikke har lyst så kom deg opp (evt i prekestol) allerede samme dag som operasjonen og gå og gå i gangene. Det hjelper masse på luftsmertene.

Vær også klar over at ingen ser på deg at du har vondt - så SI FRA når du trenger smertestillende. Det er vikitg at du er nok smertestillt til at du orker å bevege deg. Du skal helst ikke ligge for mye etter operasjonen.

Lykke til, håper de finner årsaken til din barnløshet og at dere får det til etterhvert:-)

Angående ventetid - søk på nettet på ditt sykehus, evt se på brevet du får etterhvert med din henvisning på. Hvis ditt sykehus har lang ventetid, kan det hende det er mer interessant å flytte litt på seg. Man blir utålmodig og vil jo ha ting overstått i slike tilfeller:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dagpasient

Lapraskopien er ikke noe å grue seg for. Man sover godt mens det står på, og lite smerter i forhold til andre inngrep.

Vær forbererdt på luftsmerter de første døgnene, og selv om du ikke har lyst så kom deg opp (evt i prekestol) allerede samme dag som operasjonen og gå og gå i gangene. Det hjelper masse på luftsmertene.

Vær også klar over at ingen ser på deg at du har vondt - så SI FRA når du trenger smertestillende. Det er vikitg at du er nok smertestillt til at du orker å bevege deg. Du skal helst ikke ligge for mye etter operasjonen.

Lykke til, håper de finner årsaken til din barnløshet og at dere får det til etterhvert:-)

Angående ventetid - søk på nettet på ditt sykehus, evt se på brevet du får etterhvert med din henvisning på. Hvis ditt sykehus har lang ventetid, kan det hende det er mer interessant å flytte litt på seg. Man blir utålmodig og vil jo ha ting overstått i slike tilfeller:-)

Jeg var dagpasient jeg, inn kl 8 på morgenen, kl 1500 var jeg ute av sykehuset igjen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var dagpasient jeg, inn kl 8 på morgenen, kl 1500 var jeg ute av sykehuset igjen ...

Jeg blir også dagpasient, men det er sikkert forskjell på inngrepene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapraskopien er ikke noe å grue seg for. Man sover godt mens det står på, og lite smerter i forhold til andre inngrep.

Vær forbererdt på luftsmerter de første døgnene, og selv om du ikke har lyst så kom deg opp (evt i prekestol) allerede samme dag som operasjonen og gå og gå i gangene. Det hjelper masse på luftsmertene.

Vær også klar over at ingen ser på deg at du har vondt - så SI FRA når du trenger smertestillende. Det er vikitg at du er nok smertestillt til at du orker å bevege deg. Du skal helst ikke ligge for mye etter operasjonen.

Lykke til, håper de finner årsaken til din barnløshet og at dere får det til etterhvert:-)

Angående ventetid - søk på nettet på ditt sykehus, evt se på brevet du får etterhvert med din henvisning på. Hvis ditt sykehus har lang ventetid, kan det hende det er mer interessant å flytte litt på seg. Man blir utålmodig og vil jo ha ting overstått i slike tilfeller:-)

Tusen takk for oppmuntrende ord!

Skal nok klare dette også, jeg. Ting går jo stort sett bra, selv om jeg gjerne gruer meg litt vel mye på forhånd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for oppmuntrende ord!

Skal nok klare dette også, jeg. Ting går jo stort sett bra, selv om jeg gjerne gruer meg litt vel mye på forhånd:)

Du hadde vært svært unormal hvis du gledet deg til en operasjon :-)

Hvis du skal være dagpasient (man er oftest det) gjelder de samme rådene mine; spis smertestillende så du klarer å være oppe og gå stadig små turer i huset og etterhvert ute(du får resept paralgin forte+ibux el.lign):-) Bruk hostepute (litt flat hard pute mot magen) når du skal hoste eller sette deg opp. Du kommer kanskje til å være litt hes eller ha litt grums i halsen når du våkner, dette er viktig å få hostet opp. Det kan også hende du sliter litt med tissinga i starten, du får ikke reise fra sykehuset før du har tisset etter operasjonen.

Ikke noe løfting på hvertfall 14 dager - overlat ALT (tungt) husarbeid til gubben. (han skal jo ikke sitte og lage sædprøver hele dagen-hoho)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde vært svært unormal hvis du gledet deg til en operasjon :-)

Hvis du skal være dagpasient (man er oftest det) gjelder de samme rådene mine; spis smertestillende så du klarer å være oppe og gå stadig små turer i huset og etterhvert ute(du får resept paralgin forte+ibux el.lign):-) Bruk hostepute (litt flat hard pute mot magen) når du skal hoste eller sette deg opp. Du kommer kanskje til å være litt hes eller ha litt grums i halsen når du våkner, dette er viktig å få hostet opp. Det kan også hende du sliter litt med tissinga i starten, du får ikke reise fra sykehuset før du har tisset etter operasjonen.

Ikke noe løfting på hvertfall 14 dager - overlat ALT (tungt) husarbeid til gubben. (han skal jo ikke sitte og lage sædprøver hele dagen-hoho)

"Ikke noe løfting på hvertfall 14 dager"

-oisann, jobben min består stort sett av løfting... Jaja, jeg får lese brevet når det kommer og evt snakke med legen min.

"overlat ALT (tungt) husarbeid til gubben. (han skal jo ikke sitte og lage sædprøver hele dagen-hoho)"

-hihi, sant nok;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke noe løfting på hvertfall 14 dager"

-oisann, jobben min består stort sett av løfting... Jaja, jeg får lese brevet når det kommer og evt snakke med legen min.

"overlat ALT (tungt) husarbeid til gubben. (han skal jo ikke sitte og lage sædprøver hele dagen-hoho)"

-hihi, sant nok;)

Hvis du har tung fysisk jobb bør du være sykmeldt i 2 uker etterpå, med mindre du kan omplasseres internt og f.eks sitte med kontoroppgaver. Uansett blir du nok sykmeldt ei uke, det er vanligst.

Niks løfting er viktig for å ikke påføre deg selv brokk og skade på bukveggen i operasjonshullene på magen. Særs viktig mht seinere svangerskap, vei du:-)

Mannens oppgave var å lage sædprøve... Ja de menna de menna de har det jammen fælt *lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tung fysisk jobb bør du være sykmeldt i 2 uker etterpå, med mindre du kan omplasseres internt og f.eks sitte med kontoroppgaver. Uansett blir du nok sykmeldt ei uke, det er vanligst.

Niks løfting er viktig for å ikke påføre deg selv brokk og skade på bukveggen i operasjonshullene på magen. Særs viktig mht seinere svangerskap, vei du:-)

Mannens oppgave var å lage sædprøve... Ja de menna de menna de har det jammen fælt *lol*

Ja, det er ganske urettferdig i grunn, gutta slipper unna med bare moro:P

Nå spør jeg sikkert teit, men må man ordne sykemelding selv først, hos fastlege? Har aldri vært sykemeldt i hele mitt liv, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ganske urettferdig i grunn, gutta slipper unna med bare moro:P

Nå spør jeg sikkert teit, men må man ordne sykemelding selv først, hos fastlege? Har aldri vært sykemeldt i hele mitt liv, jeg...

Ingen spørsmål er teite. Du får sykemelding av kirurgene på sykehuset, bare forklar dem hva slags jobb du har så tilpasser de lengden på sykmeldingen.

Du trenger ikke fikse noe på forhånd, men viktig å si fra om fraværet på jobben (ca hvor lengde du antas å være borte) så de kan ordne vikar etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen spørsmål er teite. Du får sykemelding av kirurgene på sykehuset, bare forklar dem hva slags jobb du har så tilpasser de lengden på sykmeldingen.

Du trenger ikke fikse noe på forhånd, men viktig å si fra om fraværet på jobben (ca hvor lengde du antas å være borte) så de kan ordne vikar etc)

Tusen takk, det hjelper veldig å vite litt mer om hva man går til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, det hjelper veldig å vite litt mer om hva man går til!

http://www.helse-bergen.no/NR/rdonlyres/eiwsqzkpuvxumsog3pi3q7da5wf265odvhdbowhjqwjsvcia56kr5m45deznpdowsfcaalunzmypra/Skjemanr2023364brosjyrekikkhullsoperasjonlaparosko.pdf

Her er pasientguiden til Haukeland US. Kanskje du finner noe mer tips her. Det er lurt å forbrede seg på ting en gruer seg for. Det ukjente er det verste:-)

Lykke til med alt sammen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...