Gå til innhold

nattevakt og sunne vaner?

Anbefalte innlegg

girl-next-door
Skrevet

Har nettop begynt å jobbe som våken nattevakt, og er litt bekymret for at jeg ikke skal klare å holde på sunne rutiner når det gjelder kosthold og trening. Jobber 4 netter i uken og det er ikke så veldig mye å gjøre på jobb, så jeg blir mye av tiden sittende å lese blader, surfe på nettet etc.. Da er det lett å ty til godterier, usunn mat og brus... Når jeg kommer hjem får jeg sove noen timer, men føler meg nesten litt "fyllesyk" når jeg våkner igjen i 4-5 tiden på dagen. Da er det lite motiverende å komme seg på trening.

Hvordan takler dere å være nattevakt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobbet nattskift en stund selv.

Jeg pleide å ha med matpakke som jeg spiste i "lunsjen" (som gjerne var i 2- eller 3-tiden om natta). Ellers er det jo ikke noe i veien for å trene og spise en god middag på ettermiddagen/kvelden.

Skrevet

Jeg jobbet mye natteskift for en del år siden. Det første jeg oppdaget var at å drikke kaffe for å holde meg våken hele natten overhodet ikke fungerte. Jeg ble bare slapp, trøtt og uvel. Så jeg byttet ut kaffen med vann, og det fungerte mye bedre.

Men noen god løsning fant jeg aldr - jeg hatet alltid å jobbe på nettene, og det ødela døgnrytmen og kontakten med resten av verden fullstendig.

"......................................"

Snacky1365380698
Skrevet

Jeg jobbet nattskift en stund selv.

Jeg pleide å ha med matpakke som jeg spiste i "lunsjen" (som gjerne var i 2- eller 3-tiden om natta). Ellers er det jo ikke noe i veien for å trene og spise en god middag på ettermiddagen/kvelden.

Ikke drikk for mye kaffe når du jobber natt. Kan bidra til å forstyrre døgnrytmen. Gjelder både under selve vakten og på dager du ikke jobber natt.

Spis regelmessig. Feks hver 3time. Og følg det slavisk. Kroppen venner det til seg snart.

Stå opp ca 6t før vakt og tren like før du skal.

Drikk masse vann!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...