Gå til innhold

Samisk i 7 klasse og obligatorisk samisk på videregående

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minst like nyttig som nynorsk.

LOL...den var vel litt drøy, vel. Nynorsk er norsk. Samisk er samisk.

"........................................"

Skrevet

LOL...den var vel litt drøy, vel. Nynorsk er norsk. Samisk er samisk.

"........................................"

Jeg har minst like stor nytte av samisk som nynorsk.

Skrevet

Jeg har minst like stor nytte av samisk som nynorsk.

Ok, men det er jo betraktelig mindre brukt da. Det er jo faktisk slik at nynorsk er ett av to skriftsspråk, og at all offentlig informasjon skal foreligge på bokmål og nynorsk. Å dra samisk inn i sammenlikningen blir en smule søkt, med unntak av i de 6 kommunene i landet som faktisk bruker språket.

Forøvrig: Jeg har ingen motforestillinger mot at man innfører en grunnleggende introduksjon til samisk i grunnskolen. Men noe mer enn det ville være renspikket idioti.

"......................................."

Skrevet

Ok, men det er jo betraktelig mindre brukt da. Det er jo faktisk slik at nynorsk er ett av to skriftsspråk, og at all offentlig informasjon skal foreligge på bokmål og nynorsk. Å dra samisk inn i sammenlikningen blir en smule søkt, med unntak av i de 6 kommunene i landet som faktisk bruker språket.

Forøvrig: Jeg har ingen motforestillinger mot at man innfører en grunnleggende introduksjon til samisk i grunnskolen. Men noe mer enn det ville være renspikket idioti.

"......................................."

På samme måte som det er idioti å lære nynorsk for de aller fleste.

Jeg hadde et ønske om å lære mer dialekt på skolen, for den slipes jo bort landet rundt.

Gjest samisk mamma
Skrevet

Mine barn har samisk undervisningsspråk så for dem er ikke dette noe problem.

Jeg tror imidlertid at fordommene mot det samiske og forakten for det samiske vil øke etter dette.

Skrevet

På samme måte som det er idioti å lære nynorsk for de aller fleste.

Jeg hadde et ønske om å lære mer dialekt på skolen, for den slipes jo bort landet rundt.

Ah, men nynorsk er et av de _to_ skriftspråkene som hører til språket norsk. Samisk er et eget språk, og dermed ikke helt sammenliknet - selv om det faktisk er et (lite) "norsk" språk.

Uansett - jeg synes også at sidemålsundervisning kan begrenses til lese og forståelse. Det er unødvendig å skulle skrive de samme norskstilene på sidemål som på hovedmål (uavhengig om det er nynorsk eller bokmål som er hovedmålet ditt).

"...................................."

Skrevet

Mine barn har samisk undervisningsspråk så for dem er ikke dette noe problem.

Jeg tror imidlertid at fordommene mot det samiske og forakten for det samiske vil øke etter dette.

"Jeg tror imidlertid at fordommene mot det samiske og forakten for det samiske vil øke etter dette."

Det har en tendens til å være slik med ting som blir tredd nedover ørene på en, ja.

"........................................."

Skrevet

Ah, men nynorsk er et av de _to_ skriftspråkene som hører til språket norsk. Samisk er et eget språk, og dermed ikke helt sammenliknet - selv om det faktisk er et (lite) "norsk" språk.

Uansett - jeg synes også at sidemålsundervisning kan begrenses til lese og forståelse. Det er unødvendig å skulle skrive de samme norskstilene på sidemål som på hovedmål (uavhengig om det er nynorsk eller bokmål som er hovedmålet ditt).

"...................................."

For meg føles nynorsk også som et eget språk ;o)

Hehe

Skrevet

For meg føles nynorsk også som et eget språk ;o)

Hehe

Jeg fatter ikke hvordan enkelte klarer å komplisere nynorsk så til de grader? Det er jaggu ikke store forskjellene lenger mellom moderne nynorsk og bokmål. At nynorsk jo er et mye penere skriftspråk, lyrisk sett, er en annen ting :-)

Skrevet

Jeg fatter ikke hvordan enkelte klarer å komplisere nynorsk så til de grader? Det er jaggu ikke store forskjellene lenger mellom moderne nynorsk og bokmål. At nynorsk jo er et mye penere skriftspråk, lyrisk sett, er en annen ting :-)

Jeg forstår heller ikke hva som er så vanskelig med nynorsk. For de fleste østlendinger er det bare å skrive som man snakker og bytte ut jeg og ikke med eg og ikkje....

Skrevet

Jeg synes det er hårreisende at dette knøttlille temaet i "Kunnskapsløftet" er blitt førstesideoppslag i VG...

Sjekk selv, da, hvor mange lyder som _faktisk_ er annerledes? Og hvem har dødd av å lære litt om landet sitt?

At det er for dumt å bare lære bokstavene, er jeg enig i, det må jo settes inn i en kontekst, altså at elevene får lære noen setninger/en liten tekst med samisk.

At det er skadelig for noen å få innblikk i det samiske språk, som faktisk om du liker det eller ikke, er en del av den norske kulturarven, er bullshit!

Og det er jo ikke snakk om å lære seg _språket_;: skriftlig og muntlig, og kan dermed ikke sammenliknes med nynorsk kontra bokmål.

Det er bare snakk om en liten prøvesmak på det samiske språket, men blir selvfølgelig hauset opp av media som en stor stygg sak... Elevene som var intervjuet var jo faktisk positive! Men det er bare nevnt i en bisetning, liksom..

Æsj, media suger!

Skrevet

nja, det er da smak å behag. Jeg for min del synes det er helt grusomt og unødvendig.

Skrevet

Det jeg lurer mest på, er hvem som skal lære barna dette. De som allerede har gått ut av lærerskolen, har jo ikke lært samisk.

Skrevet

Det jeg lurer mest på, er hvem som skal lære barna dette. De som allerede har gått ut av lærerskolen, har jo ikke lært samisk.

Lærerne må vel nødvendigvis få et lite etterutdanningskurs, vil jeg tro.

Skrevet

Lærerne må vel nødvendigvis få et lite etterutdanningskurs, vil jeg tro.

Det må de jo, men skal alle norsklærerne på kurs samtidig, blir det problematisk. :-)

Skrevet

Det må de jo, men skal alle norsklærerne på kurs samtidig, blir det problematisk. :-)

Vel, sånn er det vel med alt som skjer når nye læreplaner kommer, at lærere på en eller annen måte må få mulighet til å oppdatere seg. Jeg husker da fra egen skoletid at svært mange (alle?) lærere på skolen var på kurs samtidig og vi hadde en dag eller to med vikarer.

Skrevet

Vel, sånn er det vel med alt som skjer når nye læreplaner kommer, at lærere på en eller annen måte må få mulighet til å oppdatere seg. Jeg husker da fra egen skoletid at svært mange (alle?) lærere på skolen var på kurs samtidig og vi hadde en dag eller to med vikarer.

Jo, det er det selvfølgelig.

Gjest Aviaana
Skrevet

Finnes det ikke noe CD, eller DVD, som barna og lærerne kan ta med seg hjem og lytte til?.

Skal de forresten ha noe prøve i dette?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...